ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: By födelsebok C:1a 1672-88 sid. 106  (läst 738 gånger)

2017-03-19, 20:08
läst 738 gånger

Utloggad Andrée Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2018-04-23, 18:56
    • Visa profil
Hej, jag har hittat en Anna Ersdotter som jag har svårt att komma på var hon är född.
I födelseboken finns en Anna döpt 19 juli 1674 på sid 106.
Det ser ut som hon borde bo på en plats kallad Grossbo men jag är osäker.
Jag har hittat när hon dör i bok C:2 1726-46 sid 156 att hennes föräldrar hette Eric Andersson och Malin Larsdotter.
I HFL AI:1 sid 33 och 65 i Grossbo finns det en Eric Andersson och hustru Malin och även en dotter Anna, men när man tittar i AI:2 sid 57 står det att Anna är född 1682.
Kan någon klura ut vad det är för plats 1674 års Anna är född på vore jag tacksam...

2017-03-20, 07:44
Svar #1

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:09
    • Visa profil

Hej Andrée,
Den Anna som föddes i juli 1674 dog 1677. I dödboken noteras Erik Anderssons i Grossbo dotter Anna begravd 2 april 1677 vid 2 1/2 års ålder. Vilket ju stämmer relativt bra om hon var född i juli 1674.
Sedan föds en ny dotter Anna 17 september 1682. Att det är Grossbo det handlar om kan man nog vara ganska säker på - även om stavningen av byn är lite svårläst. Jämför man dopvittnens namn och bostadsort med de personer som förekommer i husförhörslängderna, så stämmer det. Var ju regel att yngre barn fick namn efter avlidna äldre syskon.
Med vänlig hälsning
/Paul Neptune

2017-03-20, 21:18
Svar #2

Utloggad Andrée Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2018-04-23, 18:56
    • Visa profil
Hej och tack för hjälpen Paul
Då kan jag ju konstatera att det var fel Anna jag hittat i födelseboken m.a.o.
Jo det där med att yngre barn fick ärva sina avlidna syskons namn har jag sett ett antal gånger.
Okej, när jag kikade lite närmare i "min" Annas dödbok står det "i sin tid i Bärg..."
I byn Berg finns det också en Erik Andersson och Malin så det måste vara där hon kom ifrån, jag har dock inte hittat henne i födelseboken så om någon vill hjälpa mig hitta henne så vore det väldigt snällt...

2017-03-20, 22:13
Svar #3

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:09
    • Visa profil

Stämmer bra att det fanns en Anna/Annika i Berg. Hon dyker upp i husförhörslängderna efter 1673 som dotter till Erik Andersson och hustru Malin.
I husförhörslängderna anges att hon (Annika) var född 1674, men jag finner ingen född det året. Däremot 27 april 1673 noteras att ett barn föds hos Erik Andersson i Berg. Men inget namn på barnet. Förekommer att prästen glömt skriva namnet eller till och med glömt namnet.
I husförhörslängderna noteras i alla fall en dotter Annika hos paret Erik och Malin i Berg.
År 1692 blir det dubbelbröllop i Berg när systrarna Anna/Annika och Margareta gifter sig med två bröder Erik och Måns Nilssöner i Bengtsbo. Anna gifter sig med Erik Nilsson och hamnar i Bengtsbo och hennes syster Margareta blir kvar i Berg med sin make Måns Nilsson, som skrivs som måg i Berg.
Kan det stämma?
/Paul

2017-03-21, 18:13
Svar #4

Utloggad Andrée Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2018-04-23, 18:56
    • Visa profil
Hej Paul
Jo det där "okända" barnet såg jag också, till vänster om datumet står det ett kors så jag misstänker att barnet kanske dog. Svårt att veta, jag hittade inget i dödboken iallafall...men det verkar inte alltid som dödfödda barn kom med där.
Jajamän det verkar som du hittat samma uppgifter som mig om dubbelbröllopet, ingen företeelse som jag hittat i min forskning tidigare så det var lite kul.
Svårt att vara säker på födelsedatumet på Anna men nu vet jag iallafall var hon kom ifrån.
Tackar !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna