ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Simon Berntsson (f 1841), utvandrade 1882 via Norge  (läst 688 gånger)

2017-03-20, 13:32
läst 688 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
 
Den 9 juni 1882 utvandrade Simon Berntsson, född år 1841 och bosatt i Sverige, från Kristiansand i Norge. Destinationen är okänd, se: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000259816.


Denne Simon var sjöman, och rimligen identisk med den Simon Berntsson som föddes år 1841 i Bonneröd, Ödsmål socken, Bohuslän. Enligt husförhörslängden flyttade han till Norge år 1868. Av Digitalverkets databas att döma skulle han dock (åter) vara hemmahörande i Sverige vid tiden för hans emigration.


Jag har funnit flera fartyg som färdades t ex till New York från Kristiania (Oslo) via Kristiansand år 1882, men gått helt bet på att finna Simon Berntsson "over there".


Finns det någon med mer kunskap och erfarenhet kring emigrantkällorna, som skulle kunna hjälpa mig vidare, tro?


Det vore helt fantastiskt…


Med vänliga, tacksamma och förhoppningsfulla hälsningar,


Christian Juliusson
 P.S Uppgifter om hans tid i Norge vore också varmt uppskattade (även dessa källor har jag dålig koll på). Jag har en del norska dna-kopplingar som är lite svåra att förklara… :-) D.S
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna