ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skogsvaktare Carlberg  (läst 898 gånger)

2017-03-20, 19:22
läst 898 gånger

Utloggad Pontus Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-03-05, 20:11
    • Visa profil
Hejsan,

Tyvärr har jag kört fast i mitt släktforskande och hoppas nu kunna få en hjälpande hand av er med bättre kännedom om trakterna kring Fellingsbro.

Från sent 1700-tal tills åtminstone sent 1800-tal finns en släkt i Kärrboda som går under namnet Carlberg. Carl Carlberg född 1756 och sedermera skogsvaktare i trakterna flyttar hit från en ort/församling vars namn jag inte kan tyda. År 1798 gifter han sig med Anna Stina Carlsdotter (?) född 1772. År 1831 dör herr Carlberg och åtta år senare frun.

Efter sig lämnar de bland annat Carl Gustaf Carlberg, född 8/11 1807, som tar över sin fars arbete som skogsvaktare i området. Han gifter sig med Sara Andersdotter född 22/8 1802. Denna Sara härstammar, likt tidigare nämnda Carl Carlberg, inte från trakterna. Av vad jag kan tyda av prästens anteckningar kommer hon från församling (W), vilket då borde vara Dalarna?

Utifrån vad jag kan tyda flyttar Sara Andersdotter år 1831 från Kåfalla och där finner vi i alla fall en ungmö med samma namn. Men vidare kommer jag inte i min forskning.

Här nedan bifogar jag utdrag på vad jag grundar min fakta. Det är husförhörslängder, bevis på giftermål och en sida från födelseboken.

Jag önskar veta allt som går att finna om familjen och vart de kommer ifrån, men framförallt vilka tidigare generationer har varit. Och är det så att ni sitter på någon kul kuriosa för området så får ni gärna dela med er!

Vänliga hälsningar, Pontus

2017-03-20, 19:54
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21964
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:58
    • Visa profil

Enligt hfl 1805-1814 var skogvaktare Carl Carlberg född 1756 i Sandsjö* i Smål(and), och hustrun 1772 i F(ellings)bro.

*Norra Sandsjö (F) eller Södra Sandsjö (G)

Sara Andersdotter uppges också vara född i Fellingsbro.
Hälsar vänligen
Maud

2017-03-20, 20:19
Svar #2

Utloggad Pontus Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-03-05, 20:11
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket Maud för snabbt svar!  :)

Vet du även vilka föräldrarna är? Jag är bara 17 år och tycker det är så svårt att tyda den gamla texten i böckerna men är väldigt intresserad.

//Pontus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna