ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Far okänd  (läst 1206 gånger)

2017-03-22, 18:33
läst 1206 gånger

Utloggad Yvonne Elisabeth Ringstad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-10-20, 22:48
    • Visa profil

Hei!
Jeg forsker på min morfars slekt. Det stopper opp ved min morfars farfar, Karl Axel Hedberg, f. den 12. november 1867, i Regna i Östgötaland.
Hans mor het Carolina Andersdotter eller Andersson, f. den 27. november 1833, også i Regna.
I Norge kan hvem som helst bläddra i kyrkoböckerna, og finne frem selv. Men jeg har ingen kunnskap til hvordan man søker i Sverige.
Kan noen her hjelpe en stakkars "norrbagge" å finne ut hvem min morfars farfars far var?
Karl Axel var¨såkallad "oäkta" født, og fikk en bror i 1875, også oäkta, men han hadde en annen far.
Jeg har mye informasjon om Karl Axel, men altså ikke om hvem hans far var.
Jeg hadde blitt så utrolig glad om noen kan hjelpe! :D

2017-03-23, 02:17
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Även i Sverige kan man bläddra i kyrkböckerna, men vill man göra det över internet bör man ha ett abonnemang, t ex på ArkivDigital. Karl Axel är mycket riktigt född i Regna 1867 och ingen fader är angiven. Om modern inte angivit vem fadern är torde det inte finnas någon uppgift i kyrkböckerna.

2017-03-23, 11:33
Svar #2

Utloggad Yvonne Elisabeth Ringstad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-10-20, 22:48
    • Visa profil
Takk for svar! :)
I Norge er alle slike søk helt gratis, og dermed lettere tilgjengelig.
Hadde håpet på et sted å søke fritt. Og noen ganger har jo moderen oppført barnets far, selv om det er utenfor ekteskap, så jeg hadde håpet på litt tur der.  ;)

2018-04-12, 20:20
Svar #3

Utloggad Anette Modée

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 14:55
    • Visa profil
Du kanske redan vet det, men nu är det gratis att titta I arkiv på Riksarkivet.
Går också att söka Family Search, My Heritage eller Ancestry.

Jag har också en anfader där fadern är okänd och letar frenetiskt efter information som kan leda fram till en eventuell fader.

Lycka Till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna