ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skomakare andra hälften av 1700-tal  (läst 1257 gånger)

2017-03-26, 21:05
läst 1257 gånger

Utloggad Solveig Johnsson Perjos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-12-29, 17:39
    • Visa profil
Hej!
Jag har en anfader som ska ha bott och verkat som skomakare i Göteborg  Han var först skoflickare (lagade skor) sen blev han skomakarmästare.


Vet någon vilken församling jag kan söka i? Det kan väl inte ha funnit så många under sent 1700-tal?   Det borde även finnas ett skrå i Göteborgstrakten? Vid den tiden hade Göteborg ca 10000 inv.


Han hette i efternamn Törling eller Teurling eller något sånt. De fanns ju en del tyska skomakare så kanske kom han från Tyskland eller Nederländerna.


Tacksam för alla svar,
Solveig

2017-03-26, 22:32
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Det finns mycket bra register i Göteborgs-församlingarna.

I Göteborgs Domkyrkoförsamlings FbReg finns t ex en skoflickare Anders Törling som fick tre barn och en skomakare med samma namn som fick ett barn med en annan dam. Det kan ha varit samme man som blivit änkling och gift om sig. Han finns även med i DbReg. De andra registren har jag inte kollat.

2017-03-26, 23:05
Svar #2

Utloggad Solveig Johnsson Perjos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-12-29, 17:39
    • Visa profil
Tusen tack!
Jag har verkligen letat efter honom!
Jag har letat i domkyrkoförsamlingen och inte hittat, men är osäker på vad som menas med FbReg och DbReg?


Hans son Peter Johan blev i sin tur marinsoldat/volontärsoldat i Carlscrona och gifte sig med en flicka från min hemsocken utanför Växjö. De fick en dotter Johanna 1797 (min mormors farfars mor) som jag har planerat att skriva en bok om.
[/size]
[/size]Hälsningar Solveig






2017-03-27, 00:05
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:09
    • Visa profil
FödelseboksRegister och DödboksRegister. De finns rätt långt ner i volymförteckningen hos ArkivDigital, mycket användbara.

2017-03-27, 19:38
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Med hjälp av registren till Göteborgs domkyrkoförsamlings böcker och även rådhusrätt kan man bygga upp följande sammanhang:
skoflickaren och skomakaren
Andreas Törning d 1782 14/4 i Göteborgs domkyrkoförsamling, 41 år gammal
gift med
1. Johanna Helena Skarling d 1780 16/10 vid Göteborgs dk förs
2. Kristina Wahlbom
Barn: bla sonen Johan Peter f 1772 11/5 i Gbgs dkförs.
flera barn dör som små


Bouppteckningen efter första hustrun hittar du i Göteborgs rådhusrätts arkiv 1781:399.
Jodå skråarkiv finns i Göteborg, de är samlade under ett eget nummer bland privatarkiv vid Göteborgs landsarkiv (osäker här om det var arkiv: A 145 eller A 415). Jag vet inte heller om de är digitalt tillgängliga. Tyvärr är skråarkiven mycket bristfälligt bevarade, så man måste ha mycket god tur för att finna något i dem.
Häls LarsO

2017-03-29, 20:47
Svar #5

Utloggad Solveig Johnsson Perjos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-12-29, 17:39
    • Visa profil
Tusen tack!

Det hjälper mig mycket, jag blir imponerad av hur lätt ni hittar. Jag har suttit i timmar och letat och inte hittat hälften. Krävs verkligen en vana och förtrogenhet som jag får jobba vidare med. Jag har märkt att namn ändras i bland och att det kanske inte var så noga alltid.
Bra att det finns ett skråarkiv också.


Hälsningar
Solveig




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna