ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norrby  (läst 808 gånger)

2017-03-31, 22:36
läst 808 gånger

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
För det första hittar jag inte Norrby med i ortslistan så jag väljer Sala och hoppas hitta rätt. Behöver läshjälp I husförhörslängd 1837 - 1846. Volym   AI:9A sida 137
Eljansbo gård/ägor

Jag behöver hjälp att tyda för pigan Brita Andersdotter född 1827. jag kan inte läsa var hon är född men jag tror det är Norrby. står att hon flyttar till Sala -44 (tror till Ölboms) men jag ser inte vad det står hon har flyttat in från.

Enligt mina uppgifter är hon född 28 februari 1827 men i födelseboken tror jag hennes far står som okänd. Undrar därför hur hon kan heta Andersdotter? vad brukade oäktingar få för efternamn?

tack på förhand


2017-04-01, 00:21
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Åsa!

Norrby hittar du under Uppland, inte Västmanland.

Brita Andersdotter var mycket riktigt född i Norrby - närmare bestämt i Boda (Norrby AI:8a, s 52), och det var också därifrån hon flyttade till Eljansbo 1842 (Norrby AI:9a, s 140).

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna