ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ernst Johansson i Böke, Vittskövle socken (1680)  (läst 1889 gånger)

2017-04-18, 14:09
läst 1889 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Ernst Johansson i Böke, Vittskövle socken var en av de personer i Gärds härad som drog biskopen Canutus Hahns uppmärksamhet till sig vid biskopsvisitationen för nämnda härad i Degeberga kyrka den 10 september 1680 (källa: Domkapitlets i Lund arkiv, vol. FIIga:1 [1680-1899]):


"Probsten, Hr Christen i Widschylle, Beswärade sig öfwer Ernst Johansson i Böge, Widschylle sochn; för det förargelige lefwerne som hann Gudj til störste förtörnelße och församblingen til förargelse förer, I det hann


(1) holler sig ifrån Gudz huß och försambling, så hann i många åhr iche haf:r wahrit i Kyrkann på nogen af dhe höge fester, särdehles Jule- Påske- och Pintzedagar; och älliest på fierding- eller halfwa åhr tillijka, iche kommer i Kyrkan.


(2) Försum[m]ar hann FastePredicherne, Item ordinarie Bededagar, och Besynnerligen Extraordinarie store Bönedagar;


3. Haf:r hann nu henwidh 7. åhrs tijdh sig ifrån Herranß H: Natwardz bruuk afhållet; och ehuruwehl hann många gånger af hans SieleSörjare är åthwarnet, haf:r hann doch alle welmehnte påminnelser intet achtat, uthan fastmehra emoth Ministerium störste ohörsamhet och olydna erwijst, kallandes det H: ämbetheß förretning: Rasenhet.


(4) H:s Ehrwyrd:tt åthskillige schimpflige beskyllningar och tilwitelser tillagdt, som alt med hans egne Bref schall kunna Verificeras och bewijsas.


Blef Resolverat, at ofwansch:ne H:s Ehrwyrd:s Beswär schal med forderligaste blifwa H. Gen: Gouverneuren och Landzhöfdingen af H. Biscopen tilkännagifwas, til at sökia Brachij Secularis hielp och Assistence häruthinnan emoth sådan Een förargelig och hårdnackat menniskia."
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2017-04-24, 20:44
Svar #1

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
May the Force be with you.

2017-12-23, 19:53
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil


Jaså minsann, den motsträvige Ernst Johansson är en av dina anfäder, Anna? Då känns det ju extra roligt att jag råkade få fram lite kött på benen i dessa gamla handlingar.  :)

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-10-19, 15:33
Svar #3

Utloggad Christina Brattström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 10:01
    • Visa profil
Hej
Skulle gärna vilja ha mer info om Ernst Johansson Drake Han är min stamfader Jag tillhör grenen efter sonen Göran Ernstsson 1657 som bosatte sig i Lönhult,Brösarp och hans dotter Kerstina Göransdotter
Det ska finnas en släktutredning - Släktbok för Ivar Olsson
Känner du till den och isåfall var man kan ta del av den?
Vänligen Christina

2021-02-27, 23:01
Svar #4

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Christina, pröva att fråga Gärds härads hembygdsföreningen. Om jag inte minns fel har de den släktutredningen.
May the Force be with you.

2022-11-14, 12:50
Svar #5

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:15
    • Visa profil
Hej.
Jag har också nått ner till Ernst Johansson via hans son Jöran och tagit del av den "motsträviges"  handlingar....tack.
Men nu till min fundering: varför skrivs de Drake? Var i källorna hittar man någon koppling till det namnet?
Jag har heller inte kunnat hitta Ernst i Böke före 1680 varken i mantalslängd eller jordeboken och ej heller något om att en Johan Ernstsson född 1592 skulle vara hans far? Finns ju inget skrivet så långt tillbaka...eller?
De enda källor som anger namnet Drake och namnger en far till Ernst är My heritage, Geni och Ancestry...inga tillförlitliga källor med andra ord!
Lena Sandell

2022-11-18, 19:29
Svar #6

Utloggad Christina Brattström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 10:01
    • Visa profil
Hej Lena
Namnet Drake vet jag inte var det kom ifrån. Det var via en släktforskare som jag kom i kontakt med genom boken Eljaröds socken 1651-2017 ,
Invånare gårdar torp hus, av Acke Ericsson. I min kontakt med honom så fick jag lite hjälp att komma vidare bakåt i tiden till min farmors fars anor till "Drake" släkten. Så det är ju delvis via 2a handskällor som du ju skriver.
Ernst Johansson och hustrun Marna Jönsdotter f.1627 fick sonen Jöran Ernstsson som levde mellan 1657-1732 i Lönhult, Brösarp.
Jörans första äktenskap var med Anna f.1656-02-01 Norra Björstorp, Brösarp. Det finns olika uppfattningar om vem som var Annas far. Det ska finnas en släktutredning i Gärds härads hembygdsförening, en pärm som heter Släktbok för Ivar Olsson. Jag har inte själv tagit del av den. 
Jöran var min farmors farfars farfars mormors far och kallades för Jöran Drake. Hans bror Johan fick också tillnamnet Drake. Den fjärde personen som kallades Drake var Jörans svåger Jeppe Olsson Drake, bror till Jörans hustru Anna. Jeppe var ägare till Drakamöllan, som låg på Brösarps norra backar.   I boken - Drakamöllan i forna tider och på nära håll av John Erik Nilsson kan man läsa lite om det.
Så när det gäller 1a hands källor kan jag tyvärr inte hjälpa dig, mer än att önska dig lycka till med letandet. Vänligen Christina




2022-11-18, 21:48
Svar #7

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:15
    • Visa profil
Tack för ditt svar!
Jag har haft Eljaröds sockenbok hemma på fjärrlån ett par gånger så jag får väl ge mig på den igen. Att Jörans hustru Anna Olsdotter (även om det står Pehrsdotter/Pehr Olsson i dödsnotisen men hänvisning till Ola Pehrssons hustru Hanna Gummesdotter och att han dött inte så mycket före henne(året innan)) är syster till Jeppa Olsson har jag också kommit fram till. Jag stötte på namnet Draka första gången i och med att jag rotade i Jeppa Drakes släktled (ja, han är en ana) men blev sen konfunderad när jag återigen hittade det i Lönhult hos Jöran Ernstsson (en annan ana) och även bakåt till byn Böke i Vittskövle (tredje gren...). För i texten kring Drakamöllan står att namnet Drakamöllan har just med Jeppa Drake att göras men det stämmer inte för Dragamöllan hette ju så redan 1615....
En av mina söner undrar nu om vi har släkt i alla byar och socknar runt Brösarp (han bor själv i Åhus) och svaret börjar likna ett: Ja, det har vi!
Min farmor, Ida Sandell var från Vittskövle och gifte sig och flyttade till Kalmar, där även jag bor.
Vänligen Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna