ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fanns det någon hovfotograf Lundblom i Göteborg ca 1911-13?  (läst 662 gånger)

2017-04-24, 16:35
läst 662 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
I en tidningsartikel har jag hittat en fotograf som "lärde sig yrket av hovfotograf Lundblom i Göteborg" ca 1911-1913. Jag kan varken hitta denne fotograf i något fotografregister eller här i Porträttfynd. Han finns inte heller med i SvB 1900 eller 1910 (som fotograf) eller i Göteborgs Adress- och Industrikalender för 1898 eller 1899.

Artikeln är intagen i samband med "min" fotografs 50-årsdag så han bör ju själv ha uppgivit detta.
Men jag tycker det verkar galet. Kanske har jag fel?

Är det någon som känner till "fotograf Lundblom" eller kan hänvisa mig till någon källa?

Mvh
Marianne



Jag har nu hittat ytterligare en uppgift som inte verkar stämma; efter praktik hos olika fotografer "genomgick han en yrkeskurs på Hantverksinstitutet i Stockholm". När jag googlar på Hantverksinstitutet tycks de inte ha startat förrän 1922. "Min" fotograf etablerade sig redan ca 1916.


- - - - - - - - - - - - -


Efter att ha kollat i LarsOlof Lööfs "Göteborgs Fotografer - Ateljéer och yrkesmän 1840-1910" tror jag mig nu veta vilken fotograf han lärt sig yrket av. Det bör ha varit Harry K Lindbohm, 1880-1962, som etablerade sin firma 1904-04-01 på Kungsgatan 55 i Göteborg. Han blev medlem i Götiska förbundet 1907 och tituleras hovfotograf i dess matrikel från 1915. Även "min" fotograf lär ha varit medlem av samma förbund. Så namnet har med stor sannolikhet missuppfattats av "journalisten".

Frågan är om även Hantverksinstitutet missuppfattats? Kanske ska det istället vara Hantverksföreningen i Stockholm som grundades redan 1847? Såvida de hade fotografkurser runt 1914-15? Någon som vet?



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna