ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Josef Vilhelm Nilsson, född 23 jan 1865 i Katolska Sthlm.  (läst 588 gånger)

2017-05-01, 22:03
läst 588 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
I så gott som alla källor, första hands som andra hands, anges Karl Nilssons födelseförsamling till Katolska, Sthlm. Men si i den födelseboken finns han inte. Däremot kan man i rotemansarkivet se att han fram till den 15 oktober 1878 vistas på Katolska Församlingens Uppfostringsanstalt för Gossar på Götgatan i Sthlm.

Eftersom han inte finns i Katolskas födelsebok förmodar jag att han föddes på i en helt annan församling, kanske av okända föräldrar. Han finns inte registrerad bland Barnhusbarnen hos stadsarkivet heller. Kanske fick han sitt namn först när han kom till den så kallade uppfostringsanstalten och då ter sig sökandet näst intill omöjligt.

Kan någon ge mig ett tips om var jag eventuellt kan leta efter mer information om var han kom ifrån ursprungligen. Hittebarn kanske..... men var?!

2017-05-01, 22:49
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna