ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Några funderingar om FamilyTree DNA  (läst 1280 gånger)

2017-05-13, 17:43
läst 1280 gånger

Utloggad Claes Björkstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 07:18
    • Visa profil
 Efter att ha släktforskat manuellt i ett antal år bestämde jag mig för att komplettera med Dna-test och valde företaget FamilyTree DNA. Av antalet matchningar börjar jag inse vilket enormt arbete det blir att hitta beröringspunkterna mellan mina och matchningarnas anor, men några fann jag tämligen snabbt.
Jag trodde att man på ett enkelt sätt kunde lägga in en matchning i sitt nedladdade träd som återfinns under myFamilyTree, men vad jag förstår kräver detta att alla matchningens led upp till den gemensamma anan finns i trädet. Man kan inte, om jag uppfattar det rätt, dra en matchning till en ana i mitt träd och bara få koppling till matchningens träd. Har jag kanske missuppfattat något?
På FamilyTree DNA:s webbsida finns överst en sökmöjlighet där det default står ”Enter a name or place to begin searching”. Jag har försökt läsa mig till från vilken databas denna sökning hämtar sina uppgifter, men vad jag kan se finns inte detta beskrivet någonstans. Jag antar att det är från medlemmarnas uppladdade GEDCOM-filer. Är det någon som vet detta?
Trevligt om någon kunnig svarade på frågor från en DNA-novis!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna