ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utbildning, övningar ?  (läst 926 gånger)

2017-05-15, 17:46
läst 926 gånger

Utloggad Lennart Elg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 19:19
    • Visa profil
    • elgfamily.blogspot.com
Per Erik Kämpe antogs vid Livregementets husarer 1838, och fick avsked med goda vitsord och pension 1876, efter 38 års tjänstgöring. Av rullorna kan man se att han var närvarande vid ett antal generalmönstringar under sin tjänstgöring, men bör han ha deltagit i några utbildningar/övningar däremellan, utöver den grundläggande utbildning han fick 1838?

Lennart Elg, nybörjare på soldatforskning..

2017-05-16, 11:35
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10498
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:52
    • Visa profil
    • Gensvaret
Han deltog i årliga regementsmöten och kan också ha varit föremål för olika kommenderingar, vakttjänst m.m. Eventuella uppgifter om detta lär framför allt finnas i material som inte är tillgängligt digitalt, men som kan läsas på plats hos Krigsarkivet.

Det finns också ett särtryck om just Livskvadronen vid Livregementets husarkår i Fellingsbro. Författare: David Blomberg:
http://libris.kb.se/bib/12159396?vw=full

Allmän litteratur om soldatforskning som kan rekommenderas:

Svenska knektar. Indelta soldater, ryttare och båtsmän i krig och fred - Lars Ericson Wolke (1995, 2002)
Soldatforska! Hur jag finner mina militära förfäder - Lars Ericson Wolke (2012)

2017-05-16, 12:39
Svar #2

Utloggad Lennart Elg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 19:19
    • Visa profil
    • elgfamily.blogspot.com
Tack Åke!
Har beställt särtrycket från mitt bibliotek. Har också fått ett utförligt mail från Hans Högman, som har en hemsida om soldatforskning. Plötsligt börjar jag lära mig en helt ny sida av släktforskningen..

/ Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna