ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Männens uniformer från ca 1865?  (läst 1298 gånger)

2017-05-18, 11:33
läst 1298 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad kan männen ha för uniformer? Är det inom polisen, posten, militära?



Ann-Mari Bäckman

2017-05-18, 11:35
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ytterligare ett foto från album #205211. Där har mannen ett bälte i sin rock.
Ann-Mari Bäckman

2017-05-18, 13:01
Svar #2

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Jag är långt ifrån någon expert men det är enbart sju knapprader och om jag förstått saken rätt skall de svenska infanteriuniformerna från mitten av artonhundratalet ha åtta. Inte heller har uniformerna de ståndkragar eller knappar på armuppslagen som var aktuella för de flesta av den tidens infanterister, så därför bör man kunna utesluta svenskt infanteri. Vet du var personerna levde och är du säker på att bilderna visar svenska uniformer? Själv tyckte jag spontant att de såg amerikanska ut, men som sagt är jag ingen expert på ämnet, och om de nu är från Sverige så var uniformerna för Livgrenadjärerna i Linköping samt Svea och Göta Livgarde annorlunda.

Här är en länk till wikipedia som visar vapenrock M/1860. Du kan även söka dig fram till andra uniformer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vapenrock_m/1860

VH Klas

2017-05-18, 20:18
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har en helt annan fundering. Albumet kommer från Hälsingland (släkterna Ferner-Pira). Mannen, som står tillsammans med kvinnan liknar väldigt mycket en kvinna, som heter Ferner i albumet. Så min misstanke är att det kan vara Per Adolf Ferner född 1829, Åkne, Gnarp. Han var en Fånggevaldiger vid den här tiden. Hur var dessa klädda? Varför har han ett blåsintrumment? För att trumpeta ut när en fånge rymde, eller för uppvakning, som i det militära, eller!!!?


Jag har sett att Hans Högman har skrivit om Polisväsendet också, inte bara det militära, men där finns inget om hur uniformerna såg ut.
Ann-Mari Bäckman

2024-02-19, 17:13
Svar #4

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 18:51
    • Visa profil
Hei !
Det er ihvertfall ikke min aner Per-Adolf Ferner i Gnarp som er på bildet ! Han har jeg "kontroll" på !


Hilsen Anne Elise Ferner

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna