ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järpås vigselb. E:1 s. 1059 /bild 53, och födb. C:5 s. 724/bild 154  (läst 537 gånger)

2017-05-24, 00:01
läst 537 gånger

Utloggad Ulla Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1402
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 23:18
    • Visa profil
Hej !!
Finns det någon som kan tyda ??
AD
Järpås vigselb. E:1 s. 1059 /bild 53,
Vigselnotis 1831 16/4 nr. 1
Bengt Andersson och Catarina Persdotter
Var bor de ??

Järpås födb. C:5 s. 724/bild 154
Född 1831 5/8 Christina. Var är hon född ??

MVH
Ulla

2017-05-24, 10:27
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Ulla!

Jag är inte alls bekant med socknarna i Lidköpingstrakten, men när jag bläddrar i kyrkböcker och kartor, tycker jag att det verkar vara en flytande gräns mellan Järpås och Häggesled. Någonstans i gränstrakterna finns både Stinggården, som Bengt Andersson  ser ut att ha som adress i vigselnotisen, och Rasmustorp, som Catharina Pehrsdotter enligt samma källa bodde i. Inget av dessa ortnamn finns dock i registret till den aktuella husförhörslängden för Järpås - men däremot i Häggesled.

Rasmustorp står som torp under Stinggården (Häggesled AI:3, s 25). Någon Catharina hittar jag dock inte där. Däremot återfinns Bengt Andersson på uppslaget före med uppgift om lysningen mellan honom och Catharina 1831 (Häggesled AI:3, s 22). Catharinas hemort uppges där vara Hallen, och där återfinns hon också enligt husförhörslängden hos sina föräldrar (Häggesled AI:3, s 29). Även där finns uppgiften om lysningen.

Beträffande Christinas födelse, så ägde den nog också rum i Stinggården.

Hälsningar
Hans Olof

*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-05-24, 15:32
Svar #2

Utloggad Ulla Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1402
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 23:18
    • Visa profil

Hej Hans Olof !!
Tusen tack !! för hjälpen och att du tog dig tid !!


Ja.. i Skaraborg, verkar det vara så, att socknarna "flyter" ihop, man kan aldrig lita på om det står ett ortsnamn !!



Namn ovan är för en bekant. Jag har sökt ganska mycket där på "mina" anor, så det visste jag, men Häggesled, hade jag aldrig kopplat ihop med Järpås.


1831, står också efter Catharina, AI:3 s. 29, ser jag, flyttar fam. Bengt A. till Bragnum. Flo. Så de finns nog inte på fler ställen i Häggesled i AI:3 !!


Vänligen
Ulla


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna