ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Signe Eriksdotter  (läst 914 gånger)

2017-06-13, 19:15
läst 914 gånger

Utloggad Björn Ahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 14:51
    • Visa profil
Hej
Min fm mm mf f hette Sven Sjögren och var född omk 1725 och var dragon och bosatt i Saxhusa, Andrarum. Han är gift flera gånger men första gången 1751-05-05 med Signe Eriksdotter från Vallarum i Fränninge. De blir föräldrar till min ana Truls född i Andrarum 1755-02-26. Signe är ett "stopp" i min forskning. Hon finns inte, vad jag kan se, som född i Fränninge eller någon kringliggande socken (Tolånga, Vollsjö)Vet någon, något om Signes föräldrar, födelsedatum eller födelsort vore jag tacksam. Tyvärr har kyrkoarkivet i Andrarum "gått upp i rök" så något dödsdatum har jag inte heller på Signe men hon har dött ung med tanke på andra bouppteckningar som finns där Sven Sjögren är nämnd. Jag har varit i kontakt med entusiaster i Andrarum som gjort ett jättearbete med att försöka rekonstruera de förlorade böckerna men det hjälps inte, Tacksam för alla spår hälsar
Björn

2017-06-14, 11:21
Svar #1

Utloggad Helena Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:35
    • Visa profil
Hej,


ingen annan Eriksdotter är vigd i Fränninge vid samma tid men en Anders Eriksson - också från Vallarum - kanske värt att prova att komma vidare bakåt från honom för att se om det går att hitta en syster Signe?


https://www.arkivdigital.se/register/vigslar


[size=inherit][/size]Anders Eriksson, Vallarum
Margareta Persdotter, Fränninge
Fränninge
17521101
[size=inherit]
[/size][/color][/font]mvh Helena

2017-06-15, 08:25
Svar #2

Utloggad Björn Ahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 14:51
    • Visa profil
Hej Helena och tack


ja så långt är jag med, men när man kollar i katekismilängderna från 1732 och 1737 så hittar man inte något mer än att i Vallarum finns en som heter "Erik skräddaren" (tror jag) så min hypotes är att Signe kom som piga till Fränninge och Vallarum från någon annan socken men att hitta den är nog "sinkadus" hälsar
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna