ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Letar efter bröderna Johnsson från Åseda  (läst 1025 gånger)

2017-06-24, 13:21
läst 1025 gånger

Utloggad Pia Johnsson Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-10-31, 08:03
    • Visa profil
Jag har en fråga till om några emigrater. Detta har kommit fram då jag har börjat etabliera vilka släktingar jag har som har åkt över till USA. Var sig det åker över och stannar kvar eller om det åker över och kommer tillbaka. Dessa handlar om bröder till min morfars farfar. Han hade fyra bröder som åkte över till USA. Jag är nyfiken på från vilken hamn resta dessa bröder från här i Sverige och till vilken hamn kom det och vilket datum anlände det till USA? Här under kommer alla bröderna och den information jag vet om dem respektive;

Carl August föddes i Björkåkra, Åseda församling den 29 oktober, 1859 och dog 25 mars, 1938 i Pendleton, Oregon och begravdes på Olney kyrkgården, Pendleton, Umatilla, Oregon. Han gift sig med Marie Elizabeth Kamph den 14 juli, 1901 och utvandra enligt utflyttningsslängde i Ronneby den så flyttar han från Bergagården, Ronneby till USA den 22 juli, 1892.

Adolf Wilhelm föddes i Björkåkra, Åseda församling den 6 april, 1862 och dog den 22 april, 1938 i Koparyd,Virserum församling. Han lämande 12 september, 1882 och tillbaka i Björkåkra, Åseda församling den 23 november, 1906.

Axel Edvard föddes i Björkåkra, Åseda församling den 27 december, 1868 och dog i Åsen, Björkåkra, Åseda församling den 17 februari, 1927. Han lämnade Åseda församling den 14 februari, 1894 och gift sig den 8 april, 1904 i Pendleton, Oregon med Alma Ulrika Lindberg. Två av deras tre döttrar föddes i Pendleton, Oregon. Första var Ester Charlotta som föddes den 9 november, 1905 och Eva Ulrika föddes den 22 mars, 1907. Familjen flyttade tillbaka till Sverige och bosatt sig i Näshult församling den 9 augusti, 1908.

David Leonard föddes den 30 december, 1874 i Ösjöbol Södregård, Åseda församling och dog den 25 november, 1946 i vad som mest logiskt är Umatilla, Oregon, han är begravd i Olney kyrkgården, Pendleton, Umatilla, Oregon. Han är sagt ha lämnat Åseda församling den 21 april, 1892. Han gift sig med Ella F. Oman den 14 december, 1905 och det då bosatt sig i Holdman, Umatilla, Oregon och där föddes deras son Glenn L. Den 3 oktober, 1913.

Dessa bröder stavade sitt efternamn antigen Johnsson, Johnson eller Jonsson. Men har också sett deras efternamn stavat Johanson eller Johanson. Men det mest vanliga stavning är Johnson när det är bosatta i USA.

2017-06-25, 09:12
Svar #1

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Carl August emigrerar via Malmö till Quebec (Emihamn).
Finns i SVAR på följande:
Poliskammaren i Malmö, Utvandrarelistor, SE/MSA/00780/D 3/44 (1892), bildid: A0066719_00074

De andra har jag inte hittat nåt på.

2017-06-25, 17:54
Svar #2

Utloggad Pia Johnsson Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-10-31, 08:03
    • Visa profil
Tack så mycket Krister Rundqvist. Intressant att Carl August kom till Quebec, han är den första som jag stött på av mina släktingar som rest över till Amerika som inte kom till New York först. Jag har fråga i en grupp om Amerikansk-Svenska släktforskning om bröderna och där fick jag veta att David Leonard rest över från Göteborg. Men hittade inte det andra bröderna i sökningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna