ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Årsunda AI:1 1708-1732 sid 163  (läst 735 gånger)

2017-07-13, 22:48
läst 735 gånger

Utloggad Rita Westerlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-07-14, 21:31
    • Visa profil
Hej

Drängen Lars Andersson i Nordanåker (överstruken).   Kan någon läsa anteckningen till höger, ser ut att sluta med ...lig

Rita Westerlund

2017-07-14, 18:50
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Rita!

Högermarginalen i den aktuella boken ser ut att ha använts för flera olika sorters anteckningar, och handstilen i det här fallet är inte särskilt lättolkad. Möjligen kan det stå "oärlig", men jag är inte säker på att det avser Lars Andersson. Det kan lika gärna gälla Erik Jöransson på raden under.

Hälsningar
Hans Olof

*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-07-14, 21:25
Svar #2

Utloggad Rita Westerlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-07-14, 21:31
    • Visa profil
Hej och tack Hans Olof!

Jag håller med dig. Kan även gälla Erik Jöransson. Den Lars Andersson jag letar efter kommer senare att bli soldat. "Oärlig" har jag haft i åtanke. Kan stämma ganska väl med bilden av mannen jag har. Gjorde pigan med barn. Gifte sig med henne och fick böta 12 daler. Blev soldat, drog i fält. Fick inga mer barn.
Skönt med en bekräftelse i alla fall.

Hälsning
Rita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna