ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem är Maria Månsdotters man? Per eller Lars?  (läst 1057 gånger)

2017-07-15, 18:54
läst 1057 gånger

Ingrid Laurentina

Hej!
Jag är ny på detta forum och söker information om min ana Kirstin Persdotter som man tror är född 1672 i Ugglemad, Torsås.

Hennes mamma uppges vara Maria Månsdotter född 1651 i Ugglemad, Torsås. Hur kan jag verifiera denna uppgift då det saknas uppgift om hennes födelse i kyrkoboken?

Maria Månsdotter gifter sig enligt kyrkoboken 1675-11-14 med Pehr Larsson dräng från Karsiö. Enligt andra uppgifter var hon gift med Per Persson under samma tid. Hon uppges dessutom ha olika barn med de olika männen. Hur hänger det ihop?
Är Kirstin född utanför äktenskapet? Hur vet man då vem som är fadern?

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få för att reda ut det hela, om det är möjligt!

Vänliga hälsningar
Ingrid Laurentina




2017-07-15, 23:41
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:16
    • Visa profil

Hej Ingrid!


Det här är hämtat från Tomas Alrikssons rotehäfte för Stenbäcks rote i Torsås:


Ugglemad brukades åtminstone från 1629 av Per Larsson och Kirstin Persdotter. Deras son Per Persson född 1647 gifte sig med Maria Månsdotter f. 1649. De övertog gården.
De fick dottern Kirstin f. 1672 i Ugglemd. Hon gifte sig 1693-07-02 med Oluf Svensson i Gullemåla. Kan det stämma?


Birgitta B
Birgitta B

2017-07-16, 12:30
Svar #2

Ingrid Laurentina

Tack Birgitta för snabbt och tydligt svar!
Nu blev det lite klarare.

Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna