ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wasa/Wase...Hjälp!  (läst 1814 gånger)

2017-07-21, 11:25
läst 1814 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
I boken nedan kom jag över lite info om en ana (Märta Ingemundsdotter) som minst sagt satt myror i huvudet på mig. Jag hittar väldigt lite information om personerna och har hitintills inte lyckats finna vad de har att göra i Vasaättens rullor, om än som parenteser

Finns det någon som har en aning om sambandet, eller om det ens finns ett sådant och kan förklara sammanhanget. Detta är helt klart överkurs för mig och all hjälp tas tacksamt emot  :)

Jag hoppas länken fungerar, annars skrev jag ut texten nedan:

https://books.google.se/books?id=EMw5AAAAcAAJ&pg=PA65&lpg=PA65&dq=M%C3%A4rta+Ingemundsdotter+Vasa&source=bl&ots=3rPq4oAgc_&sig=5j5u_D9WZtPeXi6Ar4wAr478iyg&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjAj8WP3pnVAhUiYpoKHaUoBf8Q6AEIMjAD#v=onepage&q=M%C3%A4rta%20Ingemundsdotter%20Vasa&f=false

Biographiskt Lexicon öfver namnkunnige svenska män: Wa - Win, Volym 20:
Sida 65, texten behandlar "Wasaslägten"

citat: (Härtill kan läggas:
⦁   Johan Ingemundsson (Wase, v. Stiernmans Hövd.M. II. 393).
⦁   Ingemund Johansson till Ekeby med vedernamnet Storbegbar, Fogde på Åland 1381; g.m. Margareta Nilsdotter; v. Stiernmans Hövd.M. I 80. II. 393
⦁   Märta Ingemundsdotter g.m. Claus Clausson Slavika till Myraby, lefde i slutet af 1300-talet.
⦁   Ingemar Johansson till Buttna.
⦁   Karin Ingemarsdotter g.m. Lydika van Bergen till Wennegarn. kallas Wasa i v. Stiernmans Hövd.M. I. 79. De la Gard. Arch. III. 85). :slut citat.

Jag har försökt hitta i boken: Swea och Götha Höfdinga-Minne som finns online, men något gör jag galet för de sidor jag lyckats hitta som hänvisas till ovan innehåller inte det som jag hoppats på... och jag hittar bara bok I?

Lite Googlande och följande lilla notis poppade upp:

https://kulturbilder.wordpress.com/2014/05/27/beskrifning-ofver-aland-fredric-wilhelm-radloff-1795/

Ingemund Jonsson Wase var 1381 Foghede i Åland å Bo Jonssons vägnar. År 1386 innehade han äfven samma beställning. Han var gift med Margaretha Nilsdotter och son af Joan Wase.
Källa:  Bihang til Åbo Tidn. 1785 p. 210. Juustens Chron. Ep. Finl. P. 414.

2017-07-22, 21:29
Svar #1

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Jag är ingen expert på medeltidsgenealogi. I de fall jag ändå givit mig in på området har jag undvikit "gamla" skrifter av det slag du nämner. Ett vederhäftigt standardverk på området är Äldre Svenska frälsesläkter utgivna av Riddarhuset. Del II häfte 1 utgiven 2001 innehåller den släkt vi idag benämner Vasa.

2017-07-22, 22:33
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Jo, jag har förstått att en del "källor" är galna, andra inte. Det är svårt att sålla när erfarenhet saknas men ibland hittar man trådar att nysta i
från andra synvinklar, bygga lite av den där erfareheten man saknar, man lär sig något nytt nästan varje gång. Den kunskap som finns här på
forumet är beundransvärd och hjälpen ovärderlig :)

Detta är som att lägga ett riktigt bra puzzel, en lång och trevlig underhållning helt enkelt. Målet är ju att det ska bli rätt oavsett vad man hittar,
eller inte hittar.

Tyvärr glömde jag bort Vasa när jag var på bibban i veckan, gissar att det blir en tripp in till byn i veckan igen.

Jättetack för input   :D

2018-11-08, 19:15
Svar #3

Utloggad Amir Sherif

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2021-01-29, 21:44
    • Visa profil
Hej! Det stämmer om Ingemund Jonsson Vasa. Jag har framför mig Hans Gillingstams särtryck från 1947 (Personhistorisk tidskrift XLV), kapitel VI, sid 15, där det står om Klaus Slaweka den äldres hustru [Märta Ingemundsdotter Vasa] och hennes släkt: Hennes Far Ingemund Jonsson Vasa (lågfrälse gren inom Vasa-ätten), fogde på Åland och hennes Mor: Margareta. Till skillnad från vad det står på internet på några ställen så levde de båda fram till cirka 1431/1432 (se Gillingstams referesn nr 12).
Linjen har jag lagt upp här (fem generationer): http://swedesintexas.com/descend.php?personID=I23839&tree=sit0001&display=standard&generations=5

mvh
Amir

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna