ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingierd Olofsdotter född i Drängsered s.n  (läst 594 gånger)

2017-07-24, 13:56
läst 594 gånger

Utloggad Curt Pilros

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2022-09-11, 09:32
    • Visa profil
Hej!
Skulle vilja ha lite hjälp med en familj som rört lite på sig från norra Halland och sedan in i Småland och Hinneryd s:n
Jag har två söner Olof Persson f.1723 och Nils Persson f.1725 som båda är födda i Veddige s:n, men de bor i Sporåxhult i Hinneryd s:n i Småland där de bildat fam. Olof Persson gifter sig 1746 med Ingierd Jönsdotter i Språxhult och då angavs han komma från Larsbyggeshult i Veddigehans broder Nils Persson dyker först upp omkr 1749 som dräng hos brodern Olof. Nils Persson gifter sig 1756 med Gunnel Andersdotter och de bosätter sig också i Språxhult.Vad jag kan förstå så finns det inte så mycket kyrkoböcker till förfogande vid denna tid. Men om det finns någon som har forskat i Veddige s:n och vet något mer om deras föräldrar och ev flera syskon så vore jag tacksam för infon.
Tilläggas kan att
Enkan Ingierd Olofsdotter ifrån Språxhult född i Norra Halland Drängseryd socken,död i Språxhult den 17 maj 1763 ,86 år gammal bor på samma gård och det kan tänkas vara deras moder
(borde vara 92 år) (f.1671(i Halland) enl. HF 1761)

mvh
Curt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna