ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oökta sonen Axel född Stora Markie  (läst 735 gånger)

2017-07-25, 12:48
läst 735 gånger

Utloggad Anette Thillberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 12:34
    • Visa profil
Har en fråga om min mff Axel Nilsson född  25 maj 1882 på Stora Markie 7 som oä son till Anna Hansdotter född 18 okt 1849 på Stora Markie 7. Det framgår av hfl att Anna fick abs. 24 sept 1882.Var kan jag hitta/läsa om varför hon fick abs.? Har hon kanske uppgivit vem som var fadern till Axel?.
Undrar även varför Axel helt plötsligt heter Andersson" i konfirmationsboken 1897 Anderslöv? Detta är enda stället han heter Andersson. Kan inte heller lösa varför han heter Nilsson, är det morfar Hans Nilsson som han får namnet efter? Blir sen ännu märkligare (tycker jag) då han "heter" Axel Nilsson Lindén i sin gesällbok 1901 när han lär till målare.
Kan någon lösa detta med 3 olika efternamn?
Tacksam för alla tips

2017-07-25, 13:12
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
En kvinna som fött ett oäkta barn fick absolution, syndernas förlåtelse.
Det var ingenting som bokfördes på annat sätt än att prästen noterade att så skett.
Naturligtvis kan Anna ha talat om vem som var fadern, han kanske var känd för fler än
henne själv.
Vid konfirmationen brukade barnet för första gången noteras med ett patronymikon.
Prästen visste att han skulle skriva Andersson.
Ett mindre troligt alternativ kan vara att  prästen skrivit fel patronymikon.
Just vid sekelskiftet 1900 började namnbruken vackla; Axel ville kanske inte kallas Andersson, bättre med Nilsson som fanns i familjen.
Gesäller och hantverkare tog sig ofta, ofta ett släktnamn, ett efternamn;  Axel valde Lindén. 
(min morfar, som också var målare, hette Nilsson år 1900, han tog sig namnet Dalin för han tyckte det var ett fint namn och skrev sig sedan som  Nilsson Dalin )  :)

2017-07-26, 15:27
Svar #2

Utloggad Anette Thillberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 12:34
    • Visa profil
Då kanske det är så att fadern hette Anders eftersom prästen antecknade detta i konfirmationsboken. Det är nog bara att inse att jag kommer inte längre i letandet efter Axels far.
tack för snabbt svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna