ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brobacken rote E34, Fässberg/Mölndal - står det Brobacken i fastighetslängden?  (läst 1021 gånger)

2017-07-27, 14:33
läst 1021 gånger

Gunnel Hansson

Bifogar utdrag från Mölndals fastighetslängder - SE/GLA/13147/A II d/7 (1927-1938), bildid: 00082670_00090.

Hans Teodor Hansson står registrerad på vad jag tror är Brobacken, kan dock inte hitta någon referens till Brobacken i Mölndal på internet så undrar om jag har läst rätt och i så fall var låg Brobacken?

Referenser till 'stg' förstår jag heller inte - vad betyder det?

Vänliga hälsningar Gunnel

2017-07-27, 22:02
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Stg betyder stadsäga och är en typ av fastighet i städer.
Hittade denna sajt på nätet som kanske förklarar lite bättre:
http://svjt.se/svjt/1921/151

För övrigt har jag inte satt mig in i din fråga.

- - - - -- - - - - -

Du kanske kan höra med Mölndals Hembygdsförening OM du inte får något svar här i AF?
https://www.hembygd.se/molndals-hembygdsforening/kontakta-oss/

2017-07-28, 01:21
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:22
    • Visa profil
Jag har heller inget definitivt svar, men kommer i alla fall lite närmare. Om du tittar på fastigheterna i närheten så ligger flera av dem på Ormåsgatan, så Brobacken är i den trakten. Men mycket har nog ändrats i området och Ormåsgatan har idag bara jämna nummer, men t ex E 32-33 låg på Ormåsgatan 5, en adress som inte finns nu, för där är brant berg och järnväg. I Göteborgs häradsskrivare FIa:236 (1941-1941) Bild 4500 (AID: v283887.b4500, NAD: SE/GLA/11188) har fastigheten E 34 varken adress eller namn, men det torde vara en fastighet som funnits i övre Mölndal.

2017-07-28, 10:32
Svar #3

Gunnel Hansson

Tack till er båda. Era svar bekräftar att det står Brobacken. Ja det är ju så att många ställen försvunnit men då vet jag ungefär vilket område i Mölndal som det låg.

Familjen, och senare Hans som ensam, bodde bl a i Åbylund, Forsåkersvägen, Pixbovägen, Lagklarebäck/Lackarebäck. All dessa adresser verkar vara i ungefär samma område av Mölndal.

Skickar frågan ang. namnet Brobacken till Hembygdsföreningen och om de känner till något så återkommer jag med deras svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna