ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: personaliebok, några "obegripliga" ord  (läst 950 gånger)

2017-08-14, 18:40
läst 950 gånger

Utloggad Margita Camming

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-10-22, 13:26
    • Visa profil
Tacksam för hjälp. Jag tror mig ha kunnat tyda texten, men går bet på några ord. Det gäller Ramnäs (U) FI:1 (1730-1774) Bild 96. Bilaga märkt nr 1 avser ord i första delen - med rött understrukna. Första meningen tyder jag orden runt omkring som "..det Gudoml. H (heliga) ????? öfwer lifwent och ....". Längre ner i detta stycke "..en andelig gren(?) i Christo det nådeliga ?????? samt undfarit del i Salighets...".
Nr 2 är avslutande stycket, även här orden understrukna med rött. Första ordet omges av "...rättfärdighetens kronan (?), hwilken ???? gifwa skall på den dagen...". Så den avslutande meningen "??????? mig o Jesu Christi at wänta(?) - Amen".

2017-08-15, 09:15
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Då wi nu hembäre det Gudoml. Majestätet (förkortat), Herskaren öfwer lifwet och döden, ödmjukaste tacksäjelse, som ifrån denna tidhens wedermöda behagat Hädankalla en wår Christendoms Broder wid namn Anders ifrån Fermansbo By, får man ock efter Christel. plägsed, följande korta berättelse anföra.
Hit till werlden föddes han förl. år d 15 Nov i Fermansbo af ärl. och Christel. Föräldrar, Fadren i lifstiden Danneman ärl. och beskdl. Olof Persson, samt modren, Änkan ärliga hustru Margarta Ersdotter, genom hwilkens försorg han efter den lekamliga födelsen befordrades till det H. Dopet, hwarupå han förmedelst watn och Andanom föddes på nytt, uphögd i Guds nådeförbund, inympades såsom en andelig gren i Christo det andeliga ?trädet, samt undfeck del i alla Salighets skatter både i tid och ewighet i mästa delen af sin korta lefnads tid han har tillbringat under Hwarjehanda krämpor, som nu för syndenes skull åtfölja det menskliga lifwet. Nu till slut ansattes han ock sista 14 dagar af en swår bröstsjuka, som förledne Torsdag el d. 5 sistl. ändade ett mödosamt lif, som för honom warat 9 månader och 21 /ny sida/ dagar. Så har hans wederdödas tid skyndsamt nått sitt slut!
Så har ? hastat med honom ur detta elände lefwerert, samt af nåde för Kristi skull skänkt honom den oförgängeliga rättfärdighetens Kronan, hwilken ? gifwas skall på den dagen allom dem som älska Hans Uppenbarelse. /Härefter en psalmvers, som jag inte skrivit av. Ordet jag inte tolkat och ersatt med ? finns två gånger i denna liktext, liksom i flertalet andra av samma präst. Det kan tolkas som "Lekmen"/
Hälsningar
Leif Olofsson

2017-08-16, 16:49
Svar #2

Utloggad Margita Camming

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-10-22, 13:26
    • Visa profil
Många tack! :) Särskilt tack för "översättningen" av hela texten! Kunde konstatera att jag inte var fel ute i mina försök att tyda innehållet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna