ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Abraham Johansson Niemelä f 1849 var?, bodde i Merasjärvi.  (läst 2153 gånger)

2000-01-17, 13:28
läst 2153 gånger

Inger Sirkka

Hej!
Jag söker födelseort för Abraham Johansson Niemelä. Han skall vara f 1849, 1874 gifte han sig med Katarina Olsdotter f 1851 från Kitkiöjärvi. Paret gifte sig 1874 enl vigselbok (avskrift) och bosatte sig i Merasjärvi, dåvarande Pajala församling, nuv Muodoslombolo församling. Enligt Ljungs familjereg är Abraham född i Finska Karesuando. I vigselboken står noterat att han är från Karesuando, men ingenting om att han skulle vara från Finland. För andra par i vigselboken där endera part var från Finland noterades vid samma tidpunkt från storfurstendömet Finland el dyl.
Detta faktum och det att jag inte kan hitta någon lämplig Abraham på Hiskis sidor gör att jag tror att han är född i Sverige. Men jag hittar inte honom i födelseboken för Karesuando för 1849.
Har någon stött på Abraham och kan hjälpa mig med honom?

2000-01-17, 14:07
Svar #1

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Enl. Anno 1890 finns en Brita Amalia Niemelä f. 1856 i Kemi fg. Finland. Kan hon tänkas vara en syster till Abraham så kan det kanske vara värt att leta i Kemi fg. Abraham står endast som född i Finland på Anno 1890.
På Hiski finns 4 st. Abraham med fader Johan födda i Kemi 1849.
Kanske några ledtrådar i alla fall.
 
Mvh
Jill

2000-01-20, 09:57
Svar #2

Utloggad Hans Poromaa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 12:09
    • Visa profil
Hej Inger! Jag har tecknat ned släkten åt en svåger. Där förekommer en man Olof Wilhelm Niemelä f. 1846, gm Eva Karolina Karlström, från Kaunisvaara. Jag har sökt den mannens härkomst, men hittills tji. Det fanns en gård Niemelä i Tornedalen någonstans, men där byts ägare och bara namnet blir kvar. Olof skall enl. muntlig trad. komma från Finland. Hälsningar Hans

2000-01-20, 10:32
Svar #3

Inger Sirkka

Hej Hans!  
Jag hade lite lätt hoppats på att du kanske hade ett uppslag till var min Niemelä kom ifrån.  
Jag har dock ett svagt minne av att det i Merasjärvi eller Kitkiöjärvi fanns en kvinna vid namn Niemelä detta enligt P1 (Ljungs familjereg). Hon skulle kunna vara syster till Abraham och även din Olof Wilhelm som ju är född vid samma tid. Om denna kvinna var noterat att hon kom från Karesuando. För tillfället har jag inte tillgång till Pajalas kyrkoböcker så jag kan inte kontrollera om jag kommer ihåg rätt.
Hälsningar Inger

2000-01-23, 11:03
Svar #4

Utloggad Hans Poromaa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 12:09
    • Visa profil
Hej Inger! Jag var in på HISKI och sökte. Jag fann gårdar med namnet Niemelä på flera ställen. Nu är det ju inte säkert att namnat anger annat än att dom bott ett tag på stället och fått namnet med sig. Bl.a. följande förs. hade Niemelä: Kemi lands.,Simo,Kiteå, Jyväskylä, Orivesi,Etseri, Mäntsälä, Ruokolahti. Olof hittade jag inte, däremot fanns det flera Abraham, som du sökte. En i Kempele född 1850-07-09. Vi hörs. Hälsningar Hans.

2000-01-24, 08:55
Svar #5

Inger Sirkka

Hej Hans! Jag hittade din Olof i en avskrift av Pajalas vigselbok. I denna står det att Olof är från Storfurstendömet Finland. Men det är sant att han inte återfinns i HiSki. Tänk så mycke lättare detta varit om inte Pajalas böcker brunnit.
Hälsningar Inger.

2000-02-07, 07:56
Svar #6

Inger Sirkka

Hej Hans!
Jag fick ett hett tips om att Olof och Abraham var bröder. Och enligt uppgift skall de ha kommit från en by i Muonio i Finland.

2000-07-04, 03:47
Svar #7

marianne

Hallo, Jeg har notert navnet MELTEVAINIO, i parentes bak Olof (Alluksen-Olli) Wilhelm Niämele's navn. Kjenner ikke til dette navnet/stedet. Har også registrert at han og Eva har 8 barn som er født i Kaunisvaara.
 
mvh Marianne

2000-08-14, 13:27
Svar #8

Inger Sirkka

Hej!
Om någon är intresserad har jag nu funnit att Abraham och Olof Wilhelm var bröder och att de är födda i Muonioniska i Finland. Deras far var nybyggare i Heinäniemi och gården hette Niemelä.
Far Johan Olofsson f 1793 Mor Caisa Stina Johansdotter f 1809.

2001-08-22, 16:54
Svar #9

Utloggad Sylvester Kangosjärvi

  • Sylvester Kangosjarvi
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-01-07, 13:19
    • Visa profil
Gården som Abraham och Johan bodde i heter Heinäniemi. Efternamnet var Niemelä. Byn heter Kangosjärvi. Min mff Johan Erik (Reponiemi)1854-1932, köpte gården på 1870- talet (tror jag) och tog namnet Niemelä. Det finns alltså två Niemelä släkten i Muonio.
 
- Varifrån och när kom Johan Olofsson till Kangosjärvi?
-När exakt köpte Johan Erik gården?
 
Jag är själv född och uppväxt i byn och vill gärna veta allt.
 
Mvh Sylvester
Sylvester Kangosjarvi

2002-02-10, 14:10
Svar #10

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Johan Olofsson Jerisjärvi-Heinäniemi-Niemelä var född i byn Muonionalusta 1793 (har ej datum), och var son till nybyggaren Olof Matsson Jerisjärvi (*1763) och Greta (Persdotter? min anteckning är litet otydlig) (1773-1836) i Muonionalusta. Hans farföräldrar förefaller ha varit nybyggaren Mats Matsson Kitkiöjärvi (1716-85) och Anna Mårtensdotter (1732-1806) i Kitkiöjärvi.
 
En syster till Olof och Abraham, Greta Matilda Johansdotter Niemelä (f. 1842 3/8) var g.m. hemmansägaren Daniel Johansson Keskitalo(f. 1837 24/3) i Muodoslompolo.
 
MVH Erik Kuoksu

2004-10-29, 12:46
Svar #11

Inger Sirkka

Jag har uppgifter om att Johan Olofsson Niemelä/Heinäniemi, var son till Olof Jönsson och Eva (Johansdotter om jag minns rätt) Niva.
Olof Jönsson var klockare och kallades Vuontisjärvi.  
En del av dessa uppgifter kommer från mikrokort som jag lånat hem, och från HiSki på nätet.
 
Hälsningar  
Inger Sirkka

2004-10-30, 20:41
Svar #12

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej Inger Sirkka!
 
Jo, dina uppgifter är riktiga. Jag borde för länge sedan ha rättat mitt två år gamla inlägg, men det föll i glömska.
 
klockaren Olof Jönsson Vuontisjärvi var född i Vuontisjärvi, Enontekis sn. Han kallades förutom Vuontisjärvi även Jerisjärvi och Niva, och verkar ha varit bosatt i Jerisjärvi.
 
Han bör vara identisk med den Olof som föds i Vuontisjärvi (Suonttavaara) 1759 11/12 som son till Jöns Jönsson Vuontisjärvi (även kallad Johan Johansson V.) och Marget Nilsdotter Kunnari.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2004-10-31, 17:37
Svar #13

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Var föddes Johan Olofsson  
Vuontisjärvi/Jerisjärvi?
Jag har hans syskon, men har inte hittat  
Johan i  
vare sig Pajala eller Muonio.
 
Mvh
Irene
irene.poignant@swipnet.se

2007-05-06, 20:10
Svar #14

Niemelä

Hejsan!
 
Skriver ett inlägg i detta forum några år senare, med nya funderingar.
 
När var denna Eva Johansdotter född och vart kom hon ifrån? Vilket år dog hon? Var hittar man detta? Har försökt söka på: http://www.genealogia.fi/hiski
 
Likadant Jöns Jönsson Vuontisjärvi. När föddes han och dog? Samma fundering om Marget Nilsdotter Kunnari.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna