Forum > Malmö Sankt Petri

Malmö Sankt Petri

<< < (4/5) > >>

Paul Bergström:
Jag ska sticka ut hakan lite här.

Hur säkra är vi på att Lorentz Stenfelts första hustru ska heta Anna Jöransdotter Rode - och inte Anna Jöransdotter Holst?

Kan hon vara syster till Lars Jöransson Holst, så är ju inte Lorentz Stenfelt svåger till Erik Örberg, men väl till hans svärfar. Vi får ju inte glömma att Lorentz är inne å barnens vägnar vars moder var Lars Holsts dotter.

Det är några saker som stör mig med den där adelskalendern.

1. När sockerbagare Lorentz Stenfelt dör 1726 i Malmö är han alldeles utfattig. Varför ska han ha en son som friköper sig från Poltava 1709 och sedan blir adlad 1719 och som sedan låter sin fader dö i armod?
2. Georg Stenfelt anges vara född 1678-05-09 på Möckhult. a) Vad gör en sockerbagande borgare från Malmö där? b) Lorentz Stenfelt och Anna Jöransdotter gifter sig 1680-10-27 i Malmö S:t Petri c) Georg döper till Lorentz redan 1718 - 8 år innan Lorentz i Malmö checkar ut.

Jag tror att adelskalendern är ute och cyklar!

/Paul

Nils-Yngve Herrström:
Paul,
Jag har inte hittat någon källhänvisning till att Anna var dotter till Jöran Pedersson Rode, oftast är källan bara Gustaf Elgenstierna.

1. Detta är mycket märkligt.
2. Enligt www.mockhult.se/bakgrund.html är Georg S. inte mantalsskriven på Stora Möckhult förrän december 1727, dvs efter faderns död.
2a. Oftast står Malmö som födelseort för Georg Stenfelt.
2b. Något stämmer inte.
2c. Det kan ju ha funnits andra i släkten som hette Lorentz som han är uppkallad efter. Sonen Carl Stenfelt döper däremot ingen av sina söner till Lorentz men de föddes å andra sidan innan farfar hade avlidit.

Med vänlig hälsning
Nils-Yngve

Paul Bergström:
Då kan vi knyta ihop säcken :)

Bouppteckning i Malmö RR 1683:1009 löser upp knutarna.

Det är efter borgaren och invånaren Jöran Pedersson. Han efterlämnar följande barn:

sonen Lorents Jöransson, borgare här i staden (och alltså Erik Örbergs blivande svärfader)
sonen Hans Jöransson, som berättas vara i Köpenhamn
dotter (Inget Namn) "är befriet med" sockerbagaren Lorents Steenfelt

Ja, då var den hemma s.a.s. :)

Mvh

Paul Bergström

Nils-Yngve Herrström:
Paul,
Detta är lysande!!

Detta betyder ju då att Lorentz Stenfelts hustru hette Anna Jöransdotter Holst och inte Rode som det anges överallt. I begravningsboken anges nämligen Lorentz Jöranssons föräldrar som Jöran Holst och Bodela Hansdotter.

Med vänlig hälsning
Nils-Yngve

Lennart Hägg:

Hej,


I Arkiv Digital sökbara register över vigslar finns följande:
Svend Knudsen och Anna Gertsdotter gifter sig 1682-05-16 i Malmö St Petri.
Vad jag förstår finns inte vigselboken förrän 1698 (?). Är det någon som har stött på paret senare eller vet var uppgiften kommer ifrån?


Med vänlig hälsning


Lennart

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion