ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjelltorps barnhem i Helsingborg  (läst 1079 gånger)

2014-06-24, 19:32
läst 1079 gånger

Utloggad Hazze Larson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 09:29
    • Visa profil
Hej
 
Min mor bodde på Kjelltorps barnhem i Helsingborg 1926. Hon är benämnd som skyddsling. Vad innebar detta? Innan hon flyttade dit bodde hon i div fosterhem. Mamman var känd men inte pappan.Kan man utläsa något av att det till slut blev ett barnhem och inte fortsatt fosterhem. Hon nämnde aldrig detta med ett enda ord när hon levde. Jag har nu kartlagt det mesta men inte vem pappan var. Finns det något tips här?
 
Mvh/Hazze Larson

2014-06-25, 00:18
Svar #1

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-07-04, 15:50
    • Visa profil
Hej Hazze!
 
Föreslår att du kontaktar Helsingborgs Stadsarkiv. Där bör du kunna hitta mer om henne.
 
Ca 1917 började organisationen med barnavårdsmän, som hade till uppgift att värna om utomäktenskapliga barn och barn vars föräldrar var skilda.  
 
Mvh
Göran

2014-06-25, 00:39
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:54
    • Visa profil
Hej Hazze
 
Det bör finnas en barnavårdsakt för din mor i Helsingborgs stadsarkiv.
 
En ny barnavårdslag 1924 sa att kommunerna skulle verka för tillkomsten av barnhem. Barnavårdsnämnden 1903-1967.
 
mvh Margareta

2014-06-25, 21:18
Svar #3

Utloggad Hazze Larson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 09:29
    • Visa profil
Margareta/Göran
 
Tack för Era svar. Jag passerar Helsingborg andra hälften av juli och har beslutat mig för att besöka stadsarkivet. Hoppas det inte är för kompliserat att finna vad man söker.
 
Mvh
Hazze

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna