ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Palm, Eilert - dansmästare  (läst 661 gånger)

2004-10-07, 21:01
läst 661 gånger

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej!
 
Jag har träffat på en Dansmästare Palm som far till ett utomäktenskapligt barn i Billeberga (född 12/12 1744, vid namn Mätta). Modern kallas Lindbergs dotter utan närmare ort angiven.
 
Jag har tack vare en lyckosam slump sannolikt fått reda på att dansmästaren utan känt förnamn hette Eilert, då Niklas Hertzman råkade stöta på en dylik bara några veckor efter att vi diskuterat nämnda dansmästare.
 
En Eilert Palm kommer nämligen 1739 inför magistraten i Malmö för att få bli dansmästare där.
 
Det lär ju inte finnas en hel uppsjö dansmästare vid namn Palm vid den här tiden så sannolikheten är stor att det rör sig om samma person som nämns i Malmö 1739 och som far till barnet Mätta i Billeberga 1744.
 
Det finns dessutom en Eilert Palm som föds i Ystad 1704 som med stor sannolikhet är identisk med dansmästaren i Malmö.
 
Finns det någon som råkat träffa på den här Eilert Palm (eller om det finns fler så upplys mig gärna om det)? Det vore ju väldigt intressant att veta var han kan ha varit verksam 1744 då barnet avlats. Inget mål verkar finnas i Rönnebergs häradsrätt, så barnet kan ju mycket väl vara avlat någon annanstans än i Billeberga. Kanske någon känner till var han dör? Eller har andra upplysningar om honom.
 
Finns det kanske någon som känner till vem Lindberg är, så vore jag även väldigt glad att få veta mer om honom.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2004-10-07, 22:17
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna