ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smeden Carlsson, Rörum 1803  (läst 761 gånger)

2004-12-20, 23:20
läst 761 gånger

anders sjö

1803-10-10 förrättas bouppteckning efter änkan Anna Persdotter/Rafstensdotter som dog i Lackalänga den 1:e i samma månad. Anna efterlämnar 2 omyndiga döttrar och till bevakande af de omyndigas rätt infant sig, Svågeren academie Pedällen i Lund. Ditto svågeren frälse åboen Hans Nilsson i Hör, och Smeden Carlsson i rörum.  
 
Jag skulle gärna vilja veta mer om smeden Carlsson i Rörum. Vem var han? Är det inte konstigt att han kallas Carlsson och inte har ett hantverkarnamn. Någon som vet?

2005-02-04, 16:59
Svar #1

anders sjö

Jag håller på att plöja igenom födelseböckerna föör Södra Rörum och Höör och jag har fått fram följande:  
Smeden heter Abraham Carlsson.
Hans hustru heter Katarina Rafsten och är född ca 1764.
Vid ett av dopen bärs barnet av h?str? Christena Rafsten från Hör, kanske Åbo Hans Nilssons hustru?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna