ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 24.9.2002  (läst 3254 gånger)

2001-12-01, 04:14
läst 3254 gånger

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej jag söker upplysningar om denna familj.
Bengt Månsson
 GM
Sissa Jönsdotter F ? D 10/2 1769 (Ugnshult) i Stenbrohult
 
    Barn
Måns F 21/4 Dp 27/4 1717
Bengta F 14/3 1720
Jöns F 12/4 1722
Ingier F 21/4 Dp 25/4 1725
Ingier F 8/6 Dp 11/6 1727
Kirstin F 3/6 Dp 6/6 1731
Bängt F 29/4 Dp 4/5 1729
Anna F 26/3 Dp 1/4 1733
Ingeborg F 4/4 Dp 9/4 1734
Germund F 1/3 Dp 9/3 1740
 
Bengta gifte sig med Åke Olofsson 13/11 1743
Jöns gifte sig med Karin Jönsdotter
Ingier D.Ä? gifte sig 21/10 1750 med Nils Pehrsson
 
Det jag främst undrar över nu, är om någon känner till vilka övriga barn dem hade. Alla barnen var födda i Ugnhult?,Stenbrohult. När Sissa Jönsdotter dog så fanns en notering om att hon fick tolv barn. Vilka två barn har jag missat?
 
När dog Bengt Månsson? Den här familjen är eventuellt anfäder till mig. Men för att kunna kolla det bättre vore det bra att veta faderns död. Jag har visserligen inget emot om någon känner till deras anor.Det skulle i alla fall vara br att antingen ta väck honom från släktträdet eller lyckas visa på att han är min anfader.
MVH Per G

2001-12-12, 17:29
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Per Göthe!
 
Följande notis ur Stenbrohult dödbok 1762 (CI:2,s 576) berör Bengt Månsson:
 
Decemb 9 [avled:]
gl. Man Bengt Månsson i ugnhult, föd i / froafälle, warit sokneskräddare i giötheryd 6 åhr / gift med h. Sissa Jönsdr i ugnhult 46 åhr aflat / med hoo [=henne!] 12 barn  5 S. och 7 döttrar, af hvilka 2 S. och 4 dr / än lefwa, han har warit en beskedel. gudfruchtig / och flitig man: länge, neml. 3 åhr sänglegat, fick / h.h. nattward 8 dagar för än han blef död, af torwärk
    aetas 75 åhr                          [begravd:] 19 Decembr
 
hustruns dödsnotis lyder (Stenbrohult CI:2, s 599-600),år 1769:
 
Febr. 10 [avled:]
änk. Sissa Jönsdotter i ugnhult föd ibidem 1700 / warit gift med Bengt Månsson i 46 åhr aflat med hoo [= honom] 12 barn / warit en flitig quinna, med flit och ömhet up / födt alla sina barn, ansåg det aldrig swårt, fastän / med nog fattigdom men alla barnen ansåge / nog swårt och odrägeligit  försörja  henne et par / åhr i des machtlöshet. siuk 14 dagar                    aetas 69 åhr           [begravd:] 13 febr.
 
 
hur kommer du eventuellt in på Bengt Månsson i Ugnhult?
Dennes far hette Måns Tykesson och var bonde i Froafälle, Stenbrohult sn. Dock var han dansk född, kom ifrån Gnubbefälle i Loshult sn, där hans släkt är känd bakåt till 1500-talet. Modern till B.M. var Bengta Sunesdotter och hennes dödbiografi 1729 (Stenbrohult CI:1, s 325) lyder:
 
d 7 Febr.[avled:]
 gl. änkian Bängta i Borshult  Sunasdotter  född / i Kiällstorp Loushultz Sochn  hemma vpfödd, gifft med / Måns Tyka?on i Förnahäsle, hvilka flötte till Froafälle / lefde tillsammans inemot 40 åhr aflat 7 barn tillsaman  3 lefva / varit änkia vid pa? 20 åhr  lefvat Christel. och wähl / varit siuklig 10 åhr, sänglegat 8 dagar  
      Aetas  85 åhr  [begravd:]  d 9 Feb.
 
 
Mvh
Niclas R.

2001-12-12, 17:29
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Per Göthe!
 
Följande notis ur Stenbrohult dödbok 1762 (CI:2,s 576) berör Bengt Månsson:
 
Decemb 9 [avled:]
gl. Man Bengt Månsson i ugnhult, föd i / froafälle, warit sokneskräddare i giötheryd 6 åhr / gift med h. Sissa Jönsdr i ugnhult 46 åhr aflat / med hoo [=henne!] 12 barn  5 S. och 7 döttrar, af hvilka 2 S. och 4 dr / än lefwa, han har warit en beskedel. gudfruchtig / och flitig man: länge, neml. 3 åhr sänglegat, fick / h.h. nattward 8 dagar för än han blef död, af torwärk
    aetas 75 åhr                          [begravd:] 19 Decembr
 
hustruns dödsnotis lyder (Stenbrohult CI:2, s 599-600),år 1769:
 
Febr. 10 [avled:]
änk. Sissa Jönsdotter i ugnhult föd ibidem 1700 / warit gift med Bengt Månsson i 46 åhr aflat med hoo [= honom] 12 barn / warit en flitig quinna, med flit och ömhet up / födt alla sina barn, ansåg det aldrig swårt, fastän / med nog fattigdom men alla barnen ansåge / nog swårt och odrägeligit  försörja  henne et par / åhr i des machtlöshet. siuk 14 dagar                    aetas 69 åhr           [begravd:] 13 febr.
 
 
hur kommer du eventuellt in på Bengt Månsson i Ugnhult?
Dennes far hette Måns Tykesson och var bonde i Froafälle, Stenbrohult sn. Dock var han dansk född, kom ifrån Gnubbefälle i Loshult sn, där hans släkt är känd bakåt till 1500-talet. Modern till B.M. var Bengta Sunesdotter och hennes dödbiografi 1729 (Stenbrohult CI:1, s 325) lyder:
 
d 7 Febr.[avled:]
 gl. änkian Bängta i Borshult  Sunasdotter  född / i Kiällstorp Loushultz Sochn  hemma vpfödd, gifft med / Måns Tyka?on i Förnahäsle, hvilka flötte till Froafälle / lefde tillsammans inemot 40 åhr aflat 7 barn tillsaman  3 lefva / varit änkia vid pa? 20 åhr  lefvat Christel. och wähl / varit siuklig 10 åhr, sänglegat 8 dagar  
      Aetas  85 åhr  [begravd:]  d 9 Feb.
 
 
Mvh
Niclas R.

2001-12-12, 19:35
Svar #3

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för svaret Niklas. Jag kommer eventuellt ner till honom via hans ena dotter (vilket är mkt tveksamt) Bengta. Jag vill bara lyckas att eventuellt dementera eller råka bekräfta det själv. Då kan ju faktiskt dödsdatumen vara till hjälp, ifall det blev lite arvebråk eller något liknande, vari man skulle kunna hitta dem andra delarna. Men som du ser litar jag själv inte på att det skulle vara rätt ana. Man vill ju liksom hitta lite mer. Jag hittade nämligen bara födelseåret och vigseln på Bengta Bengtsdotter i vigsel- resp. Husförhörsböcker. Det vet du säkerligen själv att det är lite vaga uppgifter om vilka förfäderna är. Dessutom har jag dessvärre inte haft tid att kolla upp hennes man Åke Olofsson (om det är rätt ana). Därav försöker jag få en klar familjebild.
Deras dotter
Karin Åkesdotter skulle i så fall dött 1814 i dödboken står hon som dotter till Åke Olofsson och Bengta Bengtsdotter. Hon står heter i Dödboken Karin Bengtsdotter (patrionymikomet efter sin mor,ren felskrivning i dödboken) i Röshult.Där stod också vad hennes man hette,hur många barn hon hade. Så det dödsdatumet är säkerställt.
Med andra ord jag försöker kolla upp vilka anor hon eventuellt har, så man kan kolla vidare bakåt.
 
MVH Per

2001-12-12, 20:24
Svar #4

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Niklas. Jag tror du vill veta mer huruvida möjligheten finns om den eventuella anan ner dit. Jag kollade upp uppgifterna jag hade lite bättre nu.
DB 1/4 begr. 10/4 1814
Enkan Karin Bengtsdotter från Röshult F. 18
Sept. 1744 Fadr. Åke Olofsson Madr,hustr.  
Bengta Bengtsdotter i (???) (det stod en hel livshistorie i dödboken,även när Karins man dog antal barn,vad hennes man hette osv.)
 
FB: Sept 18 1744 Karin Fad. Åke Olofsson
                       Mos. Bängta Bängtsdotter
 
 fadr. Greta i (dijö??),Sissa i ???
       Ingeborg i Sa?? Pehr i ?
       Jöns i Ugnhult
 
DB 11/1 1788 Bengta Bengtsdotter i ? föddi Ugnhult 1720 varit gift med nämdemannen Åke Olofsson i S
Avlat med honom 1 son 3 döttrar varit änka i 35 Åhr.
 
Så jag tror inte det är tagit helt ur luften. Men jag ställer mig ändå lite frågande om det är rätt.
Det krävs ju lite säkrare bevis först.
MVH Per G

2001-12-12, 21:22
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Per!
 
Här kommer lite fler uppgifter som du har nytta av:
Stenbrohult CI:2 1753,s 544
Februarii 14
gl förafskedade nämdemannen Åke Oluf?on / i Sannaböke, föd i garanshult wästreg. warit siu- / dare 15 åhr, Kyrkiowärd 12, nämdeman 14 åhr, / brukat i Såganäs östreg. 12 åhr, i dieknabögd 4 och / i sannaböke 14 åhr. warit gift med Karin Jöns / dotter från såganäs 19 åhr aflat 4 Söner med hoo [= henne] / 2ne lefwe, 2 döde, sedan gift med h. Bengta Bengts / dotter ifrån ugnhult 9 åhr aflat med hoo [= henne] 4 barn som / alla små lefwa. Han har warit nogot benägen 7 til dryckenskap, warit förr nog förmögen, men / fattig på slutet, död af hufwudsiuka  aetas 68 åhr                  [begravd:] 4 Mart  
[Garanshult ligger i Virestad sn]
 
 
Stenbrohult CI:2 1788,s 661
Januarii 11
Änk. Bengta Bengtsdr i Sannaböke föd i ugnhult 1720 / warit gift med nämndeman Åke olofsson i Sannaböke 10 åhr / aflade med honom 1 Son och 3 dottrar, hvilka alla lefva. warit / änka 35 åhr, alltid gudf. dygdig, flitig och sine barn wäl upfödt / hade god hälsa sistleden sommar då hon plågades af lungsiuka / eller upkastning.    
 aetas 68 åhr    20 Januarius
 
Stenbrohult CI:2 ,1814,s 823:
Martius 31[dödsdatum]    10 Apr.[begravningsdatum]
Enk: Carin Bengtsdotter från Röshult född d. 18 / Sept: 1744. Fadr. hbr Åke Olofsson, och Modr. hustru / Bengta Bengtsdr i Sannaböke. var hemma i föräldrar- / nes hem till dess hon vid 14 år ålder kom bort i / andras tjenst. då hon var i några år hos salig / Prosten Linnaeus härstädes. kom sedan till (.)- / ..ahult därfrån till (.?) och var 2ne år hos då / varande Enkomannen Anders Olsson derstädes / med hvilken hon 21 år gl ingick et christeligt ägtenskap / varande vid pass 11 år. hade med honom / 3 söner som lefva i välstånd och anständigt upfostran / år 1790 afled hennes Man och har hon sedan med / till(.)else af sine (s)öner föreståt h: hälsningen  att sedan / varit frisk och hälsosam, utan det hon stundom blif- /vit besvärad af moder passion.  varit arbetsam och / glad. den 17 martii blef hon sjuk af (här har trol. stått ett ord som strukits över; istället: ) håll / och sting. Communicerad den 20 afled d. 1 april / kl. half 8 e.m. beg(..it) Liktal(..) Salige äro de döde / som i herranom dö   ålder 69 år 1/2 år och 14 dagar
 
[Karin har fel patronymikon - det ska stå Åkesdotter istället för Bengtsdotter!]
 
Stenbrohult CI:1 ,1744, s 184-185:
d 18 Sept. Karin  
Åke Olufzon, Bängta Bängtzdotter i Sannaböke
döpt 23 Sept    
faddrar:  Jungf. Greta i Dijö, h. Sissa i lijatorp, p. Jngebor i Sanaböke, Corp. Ståckenbärg, Pehr i Äskya, Jöns i vgnhult
 
Stenbrohult CI:1 , 1720, s  30-31:
d 14 Martii Bängta  
Bengdt Månsson, Sissela Jönsdotter i Ugnhult
döpt  d 20 Martii
faddrar:  h. Jngier i Borshult, h. Elin i Loushult, p Ingebor i ugnhult
Corp: Sune Ståckenberg, Pehr i Froafelle Ässbiörn i Borshult
 
som jag ser det så stämmer anorna bakåt till Bengt Månsson i Ugnhult. Felskrivningen av Karins patronymikon 1814 är uppenbar! Det finns fler felskrivningar i Stenbrohults dödböcker, men de flesta är ganska uppenbara.  
Mvh
Niclas R.

2001-12-13, 07:14
Svar #6

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Jag tackar o det hövligaste för svaret Niklas. Nu blev jag rejält nyfiken på vad du vet om anorna bakåt. Jag får för övrigt nog sätta dem som troliga anor i stället för eventuella så länge. Jag kommer för övrigt hålla på en hel del med mina skånska anor ett tag (Lund lockar nu av flera skäl). Jag blev nyfiken på om dem tillhör dina anor också. Man får nog försöka ta sig tid någon gång och åka till  Landsarkivet eller länsarkivet i Småland.
MVH Per Göthe (obs är ju ännu rätt så osäker på tydningen av den gamla skrivstilen, och lite dåligt självförtroende än)

2001-12-13, 14:51
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Per o Niclas!
Bengta Sonesdtrs ålder vid dödsfallet är 10 år för hög. Hon döptes 12 feb 1654. Hon och Måns Tykesson gifte sig 14 maj 1671 i Loshult.
Följande kan kanske vara av intresse ytterligare en generation bakåt:  
 
Inneliggande handlingar i Kristianstads rådhusrätt 19/10 1643
Anno 1643. Den. 19 October: Skötte oc Affhende, Peder Annon?en i Knis?linge, fra Sig och sin hustrue, Trune Niel?daatter och deris Arffuinger, Alt huis Jord och Eiendomb Som hinde Arffueligen er bleffuen tilfalden Vdj Gnubefeldetorp i Loe?holt Sogen, Effter hindes Sl: Moder Sidtze Madtzdaatter, Och det Indtill hans Moderbrödere ibm, Niglaus och Tyge MadtzSönner Och deris hustruer, Ki?lle Jen?daatter, och Ingeborg Moen?edaater, och deris Arffuinger, dennem till Lige fordeell, och till Euig Eyedomb etc: Efftersom hand der fore betalt er _15 dlr:, Och er Samme Jord till Laugbud sambtöcht Vden Kaldz Giffuel?e, Effterdj Ingen staar Nermere, til den at bör Kiöbe, End de forne hans Morbrödre:
Att Dette ehr enn Richtig Copio,
Aff ?ster Giöngherridtz Tingbog
Vdschreffuen Saauit den dag om forsne Passerit
er, bekiennder Jeg, wnderschreffne,
Jens?
Jens?ön? E: Haandh
 
Hälsningar
Mikael

2001-12-13, 18:00
Svar #8

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tackar Mikael. Det var ett intressant utdrag ur domböckerna du nämde. Man måste nog passa på att kolla anorna lite mer när man är i Lund, (när ryggen inte värker för mycket för att sitta still).Jag blev väldigt glad åt all denna information.
 
MVH Per

2001-12-17, 06:24
Svar #9

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Niklas jag måste tacka dig tusenfallt för frågan du satte under rätt församling. Nu börjar man intressera sig rejält för att åka till landsarkivet en del under veckan ochh ta reda på hur man kan beställa in mantalslängder,jordeböcker och eventuellt domböcker och se om man överhuvudtaget klarar av sådan läsning. Jag är även lite tveksam till min egen nogrannhet.
MVH Per

2001-12-18, 23:13
Svar #10

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej. Jag undrar om någon känner till varifrån
Kirstin Nilsdotter kom. (enl DB född omkr 1652,gift omkr. 1694)
DB CI:1 Sid. 345
1738 24 april
Kirstin Nilsdotter i Röshult varit gift 44 Åhr
med h Jacob Jonsson ibm? aflat 1-2 dotter/döttrar
? ? död ? ? sänglegat mehr än 8 dagar af
(Hufvudvärk?) och bröstverk atas 86 åhr (Begr. 30/4).
Det borde vara hon som var gift med den Jacob Jonsson jag tidigare hade en förfrågan om. Honom har jag i alla fall hittat i AI:1 nu.
Jag kan ha läst lite fel. Men jag Tror nog jag i alla fall läst det mesta rätt i den texten.
MVH Per

2001-12-19, 11:38
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Stenbrohult CI:1, s 369, år 1747:
d 30 Nov [avled] gl. Man Jacob Jon?on i Röös?hult östreg. född och / vpfödd ibm, varit gifft med Sahl. Kirstin Nilsdotter / 50 åhr aflat allenast en dotter, hafft en god hälsa / i sin vngdom och stådt sig vähl, men emot ålre- [sic!] / domen, blef sjuk och fattig, sänglgat 10 åhr och / Krumpen, någet otohlig, Aetas 90 åhr
d 6 Decembr [begravd]
 
 
Stenbrohult CI:1, s 345, år 1738:
d 24 Apr [avled]
H. Kirstin Nilsdotter i Röshult varit gifft 44 åhr / med gl. Jacob Jon?on ibm aflat 1 dotter  varit myc- / ket sjukl.  doch nu icke sänglegat mehr än 8 dagar af / hufvud och bröstvärk  aetas  86 åhr
d 30 April [begravd]
 
i katekesmilängd (Stenbrohult AI:1) 1701 (sRöshult s 73) nämns Jacob med hustrun  Kirstin, men år 1700 (Röshult s 60) är Jäppe (=Jacob) son till Jon ohh Elsa i Röshult ogift. ^År 1700 nämns brodern Esbjörn (Jonsson), och där bor även en tjänstepiga Kirstin, möjligen den sedermera hustrun på gården.
 
Kirstin Nilsdotters ursprung har jag ingen uppgift om, men tips är att kolla faddrarna till Kirstin Nilsdotters dotter Elsa Jacobsdotters och hennes man Olof Andersson i Röshult barn och se om där förekommer några Nilsdöttrar eller Nilssöner som kan vara Elsas moders syskon eller överhuvudtaget varifrån faddrarna kom och jfr med katekesmilängderna på 1690-talet om det fanns någon Nils i någon av dessa gårdar, vilket kan vara en ledtråd (dock inget slutgiltigt bevis!!).
Mvh Niclas R.

2001-12-19, 12:10
Svar #12

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för vänligheten att svara Niklas. Jag skämdes faktiskt en aning (rätt mycket) över den senaste frågan jag hade. Den var egenterligen lite onödig. Jag hade tänkt att låna hem en del microfiche jag för närvarande inte har hemma över Stenbrohult. Jag har aldrig kollat i Katekesmilängderna förr. Frågan var onödig av flera skäl. Jag har även beställt(lån) på andra arkiv i Allbohärad i början av 1700-talet. Varpå jag möjligen hade kunnat finna en del material i dem. Detta var en (du får ursäkta uttrycket nu) hjävligt onödig fråga jag ställde här.Ber hemskt mkt om ursäkt.
MVH Per

2002-07-03, 20:22
Svar #13

Utloggad Leif Rasmussen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2008-06-16, 15:57
    • Visa profil
Hej! Jeg undrar om nogen kender til en Carl Ivar Kamph, som skulle være föd 6. marts 1871 i Liatorp, Stenbrohult. Hans forældre skulle være: Claes August Kamph og hustru Justina Amanda Brandt. I 1920 bor Carl Ivar Kamph, hans hustru Hedevig Holmgren og deres lille datter Anna Marie Kamph i Bridgeport i Connecticut, USA. Carl Ivar Kamph dör 29. april 1964 i Naugatuck, New Haven i Connecticut, USA. Jeg er specielt interesseret i Claes August Kamph og hvilken Kamph-familie (Perstorp, Kristianstad eller måske en helt tredje) han kommer fra.
Mvh
Leif

2002-07-06, 01:30
Svar #14

Utloggad Sigge Angshult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 14:22
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som kan hjälpa mig med förföderna till Svenborg Andersdotter född den 7 februari 1718 och död den 31 januari 1796 i Stenbrohults församling. Föräldrarnas namn var Anders Jonsson och Ingeborg Bosdotter(?). Kan detta stämma och är det kanske rent av någon som har en aning ytterligare en generation tillbaka?
 
Tack på förhand.
Sigge

2002-07-06, 13:27
Svar #15

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej Sigge. Det stäämer att Svenborgs föräldrar är Gästgifvaren Anders Jonsson ohh Ingeborg Boosdotter.
CI:1 s.353
16 Decembr. Ingebor Boosdotter gästgifvarhustrin i Älmhult
varit gift med Anders Jonsson (2/3?)0 Åhr mycket
                                  atas 46 Åhr
 
CI:1 355
Gästgifvare Anders Jonsson i Älmhult (född och uppfödd?) i ibm varit gift med sin ??? h. Ingebor Boosdotter ifrån Möllenäs (såg ut att stå så) i 18 Åhr aflat 8 barn 7 som ???män, om ??? ???
atas 49 Åhr.
 
Om jag nu inte läste helt fel. Så på AI:1 S. 51 Elmhult så finns det en ???? Joen och hans hustru Svenbor. Möjligen skulle dess då eventullt vara Anders föräldrar.
MVH Per Göthe

2002-07-06, 22:10
Svar #16

Utloggad Sigge Angshult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 14:22
    • Visa profil
Hej Per,
Och många tack för hjälpen. Du har fått ut mycket av Stenbrohults äldsta rullar vill jag lova. Jag har visserligen själv tytt det som så, att dessa Joen och Svenborg mycket väl skulle kunna vara Anders Jonssons föräldrar. Men genom ditt arbete, där Anders visar sig vara gästgivare, faller nu pusselbitarna ordentligt på plats.  
Jag ser det nämligen så här: Eftersom Anders Jonsson var gästgivare i Älmhult så borde det väl vara tämligen rimligt att även hans far var det. En förhållandevis känd gästgivare med hustru finns nämligen rikligt omnämnd i Älmhults historia och dessa båda hette just Joen och Svenborg. Jag utgår därför från att de Joen och Svenborg som är omnämnda i kyrkböckerna var just den omtalade gätgivaren i Älmhult och hans hustru. Anders har således både rätt efternamn och rätt uppväxtmiljö för att vara son till Joen och Svenborg och är därför en naturlig arvtagare till gästgiveriet.  
Och kändisskapet jag råkade nämna handlar om gästgivaren Joen Jönsson som mycket aktivt deltog i plundringen av Karl XI krigskassa när den svenska hären flydde upp till Älmhult från Loshult 1676. Och Svenborg var priset han fick betala för att affären skulle tystas ned. Men det är ju en annan historia!
Många tack för hjälpen!
 
Hälsningar
Sigge

2002-07-08, 01:32
Svar #17

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Per och Sigge!
Ingeborg Boosdotter kommer från Möckelsnäs. Något mer vet jag inte om henne.
Jag antar att du Sigge känner till Svenborg Andersdotters man, Bengt Frostensson och hans anor. Svenborg och Bengt var ju släkt. Svenborgs farfar Jon Jönsson var bror till Bengts farfarsmor Dorotea Jönsdotter, som är min ffmmmmmmfm men också min mmmmmffm.  
Mvh
Ingegärd

2002-07-09, 16:29
Svar #18

Utloggad Sigge Angshult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 14:22
    • Visa profil
Hej Ingegärd!
Tack för de intressanta upplysningarna. Nu har jag ju också fått veta var Ingeborg Boosdotter kom ifrån. Tänk vad mycket hjälp man kan få av alla nyfunna och trevliga släktforskarvänner.  
Att Svenborgs farfar var Jo(e)n jönsson var precis vad Per hjälpte mig att bekräfta och nu har jag fått ytterligare bevis på detta.
Om Bengt Frostensson har jag bara uppgifterna om att han var son till Frosten Jonsson och Sissa Germundsdotter. Om jag inte minns alldeles fel så var han i alla fall ett tag bosatt i Tångarna, Stenbrohult socken. Och att han var släkt med Svenborg hade jag ingen aning om. Kanske skulle du vilja dela med dig ytterligare av din kunskap?
 
Hälsningar
Sigge

2002-07-12, 01:10
Svar #19

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Sigge!
Jag delar så gärna med mig av mina uppgifter, eftersom jag själv så ofta har fått god hjälp av andra släktforskare.
Bengt Frostenssons far heter Frosten Jönsson enl. vigsellängden 1732-06-04. Det är lite knepigt med Jönsson och Jonsson, eftersom Frostens far Jöns Germundsson hade en bror Jon, och båda bodde samtidigt på Höö (en ö i sjön Möckeln, som då tillhörde Agunnaryd socken, nu Stenbrohult)
Frosten är alltså född på Höö 1707 (enl dödlängden),död i Tångarna 1748.
Sissa Germundsdotter f 1717 i Sälhult, Stenbrohult.
Jöns Germundsson f beräknat 1672 på Höö, död där 1748, gift med Ingeborg Bengtsdotter.
Jöns? föräldrar: Germund Frostensson, död på Höö 1709, och Dorotea Jönsdotter, född beräknat 1647 i Elmhults gästgivargård, död 1733 på Höö. Hon   var syster till gästgivaren Jon Jönsson.
På sin mors sida härstammar de från Lillen i Kongstorp. Det finns en del diskussioner om den släkten här i Anbytarforum under Landskap, Skåne, Loshult.
Jag har flera uppgifter om Höösingarna och ett par generationer till, men det blir för långt att skriva här. I stället skickar jag dig ett utdrag från min antavla med e-post. Vill du ha det i Gedcom-format eller som Rtf-fil? Mitt släktforskarprogram är Disgen 7.
Hälsningar  
Ingegärd

2002-07-12, 01:29
Svar #20

Utloggad Sigge Angshult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 14:22
    • Visa profil
Ingegärd!
Många tusen tack för din hjälp.
 
Sigge

2002-07-12, 11:08
Svar #21

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Sigge!
 
Din Ingeborg Bosdotter var dotter till arrendatorn av Möckelsnäs säteri, Stenbrohult sn: Bo Bengtsson (född omkr. 1650, uppskattad ålder)ohh Märta (Marit). De hade även barnen:  
Nils Bosson (1673-1742), skola i Växjö, sedan bonde i Slätthult, sedan i Elmhult, bägge i Stenbrohult sn (g.1)m. Bengta ifr. Slätthult, inga barn); 2)m. Berta , inga barn)
Botel Bosdotter gift med Bengt Ingemarsson i Jonsboda, Vittaryd sn, Sunnerbo h:d (en släkting till Carl von Linn?s far)
 
Bo Bengtsson var son till Bengt Nilsson i Tjurkö, Agunnaryd sn, även han tidvis arrendator av Möckelsnäs säteri. Moderns namn känner jag ej. Bengt Nilsson var son till arrendatorn av Möckelsnäs Nils Knutsson ohh Ingeborg Jonsdotter,  som i sin tur var dtr t Jon Germundsson i Höö, Agunnaryd sn (död 1646) ohh Inger Andersdtr (ifr Stenbrohult sn). Det verkar vara mycket Höö-anor i din släkt.
 
mvh Niclas R.

2002-07-12, 19:16
Svar #22

Utloggad Sigge Angshult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 14:22
    • Visa profil
Hej Niclas!
Man tackar och bugar. Här rullas det ena sceneriet upp efter det andra och det är knappt att man hinner med att anteckna. Nej, jag skämtar bara. Det är underbart med hjälpsamma människor som delar med sig av sina kunskaper. Tack vare er välvilja är det bara att fylla i pappren för mig och många, långa timmar kan därmed sparas framför läsapparaten.
 
Hälsningar
Sigge

2002-07-13, 14:35
Svar #23

Utloggad Sigge Angshult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 14:22
    • Visa profil
Niklas och Ingegärd,
De intressanta uppgifter jag fått från er angående mina anor från Möckelsnäs har varit nycklar som öppnat dörrar till annan mycket intressant information som jag gärna delar med mig av. Denne Bo Bengtsson måste vara samma arrendator som finns på Möckelsnäs när en gård brann ner till grunden den 30 november 1706. I boken ”Stenbrohult i forntid och nutid, Årskrönika 1989, del XV”, finns på sidorna 70 - 71 mycket detaljerade uppgifter om händelserna vid branden. Där omnämns, förutom Bo, även hans båda döttrar Ingeborg och Botel.
I samma bok återfinns även på sidorna 63 - 64 hur Bengt och Nils i Möcklanäs , på Allbo sommarting den 30 maj 1673, (troligtvis representerande bönderna på Möckelsnäs) besvärade sig över skattepengar. ”Och är Nilses ålder 70 år.” Detta skulle förvisso ge belägg att det handlar om arrendator Bos far och farfar eftersom det rent tidsmässigt stämmer bra.
 
Hälsningar
Sigge

2002-09-16, 01:32
Svar #24

rhonda

Hej Sigge,
 
Could you explain the story of what you wrote above: Och kändisskapet jag råkade nämna handlar om gästgivaren Joen Jönsson som mycket aktivt deltog i plundringen av Karl XI krigskassa när den svenska hären flydde upp till Älmhult från Loshult 1676. Och Svenborg var priset han fick betala för att affären skulle tystas ned. Men det är ju en annan historia!   Joen Jonsson and wife Ingeborg are parents to my mm mf mf mf mf f and it sounded like a great story.  Thanks for any help!

2002-09-16, 12:23
Svar #25

Bo Johansson

There was an incident during the Danish invasion of Skåne 1676, when a wagon convoy with the Swedish army's paychest was attacked. Part of the convoy escaped north to Småland, where the local people plundered it. I assume that it was this incident that innkeeper Joen Jönsson took part in.
 
// Bo Johansson

2002-09-16, 14:36
Svar #26

rhonda

Thank you for the information, Bo!  What a great story.  I appreciate your help!

2002-09-17, 17:04
Svar #27

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej Sigge
Var hittar jag skriften om Stenbrohult?
Är intresserad av Botil Bosdotter och hennes anor.
MVH Annika

2002-09-24, 17:18
Svar #28

Utloggad Sigge Angshult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 14:22
    • Visa profil
Hej Annika,
Skrifterna om Stenbrohult kan du bland annat hitta på bibliotek. Är det just Botil Bosdotter som du är intresserad av? Jag har lite information om hennes släkt om du är intresserad.
 
MVH Sigge

2002-09-24, 17:25
Svar #29

Utloggad Sigge Angshult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 14:22
    • Visa profil
Rhonda,
If you´re interested in more relatives to Joen and Svenborg I might can help you. Also if you´re more interested about this special story.
 
Sigge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna