ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husar Anders Jonasson Dahlström f 1731? i Askeryd  (läst 972 gånger)

2000-02-13, 07:51
läst 972 gånger

Pär Dahlström

Anders Jonasson/Dahlström f.1731eller -32 i Askeryd
gift 1760 med Catharina Larsdotter  
1771 Husar på soldattorp No 13 Lilla Hultet under Nobynäs Linderås förs.
död i Karlskrona 1789
Föräldrar till Anders ? Han hette Dahlström redan innan han blev soldat finns det fler Dahlström:ar under denna period (och tidigare) i detta område (Askeryd  , Linderås) ?

2000-02-13, 17:12
Svar #1

John Sidén

Hej Pär!
När jag gjorde en släktutredning för en god vän till mig hittade jag en Hans Dahlström f 1728-08-18 i Askeryd som var snickare i Konungsäng, han avled 1803-02-27 i Askeryd. Tyvärr forskade jag aldrig bakom honom så jag vet inget om hans föräldrar. Men han gifte sig 1761-11-01 med Maria Hansdotter Ekegren f 1741-03-04 i Askeryd, hon avled 1806-12-30 i Askeryd. Sonen Jonas f 1772-04-10 i Askeryd, bosatt t 1813 i Ö Oroen heter Hansson i husförhörslängden.
Intressant också att din Dahlström dör i Karlskrona 1789. Det gör även en anfader till mig från Högsby församling. Har du sett någon uppgift om detta i någon församlings dödbok? Jag har inte kunnat hitta min anfaders död dokumenterad i någon församlings dödbok utan källan till uppgiften om när och var han avled är en militärrulla.
Med vänlig hälsning
John Sidén
präst i Veta på Östgötaslätten

2000-02-13, 17:37
Svar #2

Pär Dahlström

Hej Johan !
Tack för uppgifterna Då jag nyligen återupptagit släktforskningen har jag ju inte allt i huvudet men jag kommer ihåg att jag också hittade en Hans men jag kom inte vidare då kanske det går bättre nu. uppg om hans död är ur en skrift om soldater i Lommaryd (finns i landsarkivet i Vadstena)och dessa uppg kommer troligen från millitärrullor.

2001-09-02, 21:17
Svar #3

Solveig Grelsson

Jag söker Sven Gustaf Gustafsson född 10/12 1798 i Gransnästorp Askeryd. Redeby Rote. Han Flyttade till Oppeby och var gift med Inga Sofia Jonsdotter.

2001-09-03, 11:43
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Pär Dahlström,
Det finns Dahlströmmar i Haurida, som Du kanske kan ha nytta av att känna till. Förutom vad jag skrev i länken ovan kan jag lägga till att det finns två personer/bröder? där under denna tid: Anders Svensson Dahlström, f 1735(åu), organist o klockare i Bohult och Daniel Svensson Dahlström i Lönnholmen.
Vilken skrift om soldater i Lommaryd är det Du hänvisar till ovan?
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-03, 22:13
Svar #5

Pär Dahlström

Hej Olle
Tack för hjälpen jag skall leta vidare någon gång i vinter.
Jag kommer inte riktigt ihåg vad skriften hette något i stil med Husarer i Lommaryd socken och det är ingen tryckt skrift utan någon som sammanställt och deponerat detta till Landsarkivet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna