ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-januari-11  (läst 3994 gånger)

1999-05-04, 18:40
läst 3994 gånger

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Någon som känner till födelseort för Nils Lindström född 1746 (24/6) bosatt i Läshult, Ljuder sn.

1999-05-24, 23:09
Svar #1

Olle Lennartsson

Jag en anteckning om Sven Lindström född 1719
i Hovmantorp Kronobergs län.

1999-05-31, 20:40
Svar #2

erik

Hej Olle!
I Vireda (F-län) finns en inspektor och sedermera kronolänsman Sven Lindström som får barn på okänd ort 1754 och i Vireda på 1770talet för att sedermera försvinna spårlöst, änkan Kristina född Nilsdotter-Gren dör i Vireda Brostorp i början av 1800talet.
Har länge sökt denne Sven Lindström ,har Du något som skulle tyda på samband enligt ovan?

1999-06-05, 22:03
Svar #3

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Johanna.
Jag tror att jag har Din Nils Lindström. Han var gift med Lena (Helena) Apelqvist och född den 19 nov 1746 i krysseboda  (GH). Han mördades den 10 febr. 1776 i Läshults Norregård, Ljuder.  
Hans fader var Heideridare Jonas Lindström 1719-1809.
Mvh
Inge

1999-06-06, 16:03
Svar #4

Göran Johansson

Nils Lindström tillhör sannolikt en gammal länsmanssläkt från Krysseboda vars anor kan följas till bl a frälseätten Halvhjort.

1999-06-07, 00:09
Svar #5

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Göran.
Har Du någon ytterligare information som gör att det går att knyta ihop Lindström och Halvhjort.?

1999-06-07, 18:58
Svar #6

Göran Johansson

Så här är det:
 
Nils Lindström f. 1746, d. 1776
Bruksskogvaktare
son till
 
Jonas Lindström, f. 1693, d. 1757
Hejderidare
son till
 
Gumme Johansson d. 1724  
Länsman och bonde i Krysseboda
son till
 
Johan Gudmundsson, d. före 1687
Länsman och bonde i Krysseboda
son till
 
Gudmund Johansson
Länsman och bonde i Krysseboda
g.m.  
 
Ingeborg Gummesdotter
dotter till  
 
Gudmundus Petri, khd i Sjösås, nämnd senast 1586 och Elin N.N. av Gamle Jöns Stenssons till Hå ätt (som i sitt vapen hade en halvhjort)
 
Elins fader var sannolikt oadelsmannen Johan Johansson g.m. frälsekvinnan Margareta Håkansdotter (troligen ätten Bååt av Billa. Hennes fader var troligen Håkan Matsson Bått av Billa g.m. Ingrid Nilsdotter Halvhjort av Älmtaryd.)  
 
Ätten Bååt av Billa har diskuterats vid ett par olika tillfällen i SoH och PHT.
 
Med vänliga hälsningar

1999-06-12, 15:42
Svar #7

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Tack Göran. Det här var roligt. Nils Lindström var gift med en Apelqvist som tillhör mina anor. Med Dina upplysningar har jag nu också kunnat föra in Lindström blan dessa. Håkan Mattsson Bååth af Billa hade jag redan bland mina anor. Däremot hade jag inte hans dotter Margareta. Var har Du hittat informationen om henn? Jag är tacksam om Du kan lämna information om vilket nummer och årgång av Soh och PHT som Du har använt.
Mvh
Inge

1999-06-12, 21:43
Svar #8

Göran Johansson

Antagandet om att Margareta Håkansdotter var dotter till Håkan Mattson Bååt av Billa är inte med säkerhet bekräftat. Föreslår därför att du inte för in Håkan Mattson Bååt i din antavla. Avstå hellre och sluta med Margareta Håkansdotter!

1999-06-13, 09:11
Svar #9

G. Johansson

Artiklar som berör Bååt av Billa, Halvhjort m.fl. finns bl a i följande:  
1. SoH 1953, 1985, 1986
2. PHT 1962, 1965, 1971, 1975, 1978
3. Genealogisk Tidskrift 1959
4. Jakob Koit, Rannsakningen om halvfrälset i    Småland omkring 1575

1999-06-29, 00:51
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I likpredikan efter Susanna Nilsdotter Crucimontana (g.m. Michael Olai, adlad Gyldenstolpe) omtalas att hennes mormor var Elin af gamle Jöns Stenssons på Håå släkt. Susanna var dotter till kh. Nils Crucimontanus i Algutsboda och hans hustru Malin Christoffesdotter. Den sistnämnde var dtr t kh Christoffer Magni i Älghult. Således hette Christoffers hustru Elin! Däremot hette hon ej Jönsdotter eller var dotter till Jöns Stensson på Håå (i Hamneda sn, Halvhjortsätten) som felaktigt står i diverse genealogiska verk.
Vid arvskifte efter barn till kh Gudmund Petri i Sjösås (se Uppvidinge db 1627), en son Håkan Gudmundsson och dotter Ingierd Gudmundsdtr vilka avlidit barnlösa ärver diverse personer, bla systern Karin Gudmundsdtr (g.m. kh Petrud Benedicti i Sjösås) och barn till den i pesten 1602 avlidne brodern Johannes Gudmundi i Dädesjö (Ingeborg Johansdtr g.m. länsmannen Gudmund Johansson i Krysseboda, Algutsboda sn ! sic! Göran skrev fel ovan, vilket är lätt hänt). Ytterligare en arvinge var hustru Malin herr Nils i Algutsboda. Detta har föranlett Liss-Eric Björkman i SoH 1985:3-4, s 375ff, att dra slutsatsen att Malin var en halvsyster till Håkan Gudmundsson, Karin Gudmundsdtr mfl syskon. Det är lite förhastat. Visserligen hade Malin Christoffersdtr lika arvsrätt precis som ett syskon, men det kan hon ha haft även som en dotterdotter till kh Gudmundus Petri i Sjösås. Björkman stoppar in hustru Elin av Jöns Stenssons till Håå släkt som hustrun till herr Gudmund eftersom det passar med vad man vet om dennes giftermål som enligt rannsakning ca 1576 (se Jakob Koits utredning) var av frälse börd. Betänkt nu kronologin: Gudmunds hustru NN bör ha fått barn ca 1550 (jfr åldern för Johannes Gudmundis tjänsteutnämning) och Malin Christoffersdotter föddes troligen 1580-1590-talet. En kvinna kan visserlign få barn i 50-års åldern men det är mycket osannolikt. Härav vill jag se att Malin Christoffersdotters mor Elin var dotter istället för hustru till Gudmundus Petri i Sjösås. Elin blev då gift med änklingen Christoffer Magni i Älghult och hade endast en dotter Malin (som överlevde till vuxen ålder).  
Angående uppgiften att Elin var av Jöns Stenssons till Håå ätt så stämmer detta väl om Gudmundus Petri hustru istället var dotter till frälsemannen Håkan Matsson till Billa ohh Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Elmtaryd). Herr Gudmunds barn ägde nämligen Århult i Agunnaryd som rustats av kh Petrus Johannis i Tolg och hans syskon. Sistnämndas mor var Margareta Håkansdtr vilken på sannolika skäl (gårdarnas ursprung) verkligen var dotter till den förenämnda frälsemannen Håkan Matsson till Billa.  
Släktsambandet ser således ut:
 
Susanna Nilsdtr Crucimontana
dtr t
Malin Christoffersdtr
dtr t
Elin (Gudmundsdtr)
dtr t
NN g.m. kh Gudmundus Petri
dtr t
Ingrid Nilsdtr (Halvhjort) g.m. Håkan Matson till Billa, Hemmesjö sn
dtr t
Nils Jönsson (Halvhjort)
son t
Jöns Stensson till Håå, Hamneda sn (Halvhjort)
 
Hoppas allt blev klart med hur jag menar.

1999-06-29, 17:06
Svar #11

Göran Johansson

Beklagar min felskrivning. Bra att du såg det Niclas. Mycket talar verkligen för att Märta Håkansdotter var dotter till Håkan Mattson till Billa men kanske att det är för tidigt att helt utesluta östgötasläkten Lillie i sammanhanget. Denna släkt är också omtalad i likpredikan efter Susanna Nilsdotters - visserligen utan direkt koppling till mormodern Elin. Sedan finns ju också sambandet Johan Johansson som enl. 1543 års jordebok ägde gården Hållingby i Östra Ryds socken i Skärkinds härad och Margareta Håkansdotter. Bytet av Hållingby i Östergötland mot en gård i Småland är fortfarande intressant. Om spåren mot Östergötland med säkerhet kunde avskrivas så återstår sedan egentligen bara Håkan Matson till Billa.

1999-06-30, 20:38
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Att Hållingsby tillhört Margareta Håkansdotter eller hennes förste man Johan Johansson kan möjligen förklaras av att gården ifrån början var en skattegård som övergick till frälse. Det lär finnas något pergamentsbrev på personer i Hållingsby under medeltiden men jag minns inte var jag sett denna uppgift (har kommittén för Det medeltida Sverige möjligen någon uppgift , jfr även ortnamnsarkivet i Uppsala). Johan Johansson kan vara identisk med den fogde Johan Smålänning som nämns i Gustaf I:s registratur (tryckta brev ifrån det kungliga arkivet ut till diverse personer) på 1540-talet. denne var tydligen fogde i Östergötland och Småland! Det finns även några Jon/Joen Jonsson som blev adlade av Gustaf I på 1520-talet  (se Schlegel och Klingspor - fast hustrun ej Margareta ! Fast det kan vara fel i dessa genealogers verk!!!). Ska kolla dessa uppgifter mer efter semestern.

1999-07-15, 07:31
Svar #13

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Johanna.
Tyvärr så kopplade jag ihop Lindström och Appelqvist och skrev det under din rubrik Appel-qvist. M.H.
Sven-Åke.

1999-07-15, 14:50
Svar #14

Svenn-Åke Nykvist

Hej Göran.
Jag såg i din antavla för Kryssebodasläkten att det uppstått ett fel. Enligt mina noteringar skall det vara följande.  
 
Nils Lindström    
född 1746                  
mördad 1776                
son till
 
Jonas Lindström
skogvaktare
född 1719
död 1809 i Hulterstad, Öland
son till
 
Johan Gummesson
Rusthållare  
född 1687                  
död 1751 i Algutsboda.    
Efterlämnade maka och 6 barn.
son till
 
Gumme Johansson
Länsman  
född (1658)
död 1724 i ALG.
son till
 
Johan  
Länsman  
död före 1687
son till
 
Gudmund          gift med Ingeborg Johannesdtr.
Länsman           dotter till Johannes Gudmundi
                   präst i Dädesjö.
 
M.H.  
Sven-Åke.

1999-07-15, 17:27
Svar #15

Göran Johansson

Inge Ledje,
Hoppas du läst Sven-Åkes kommentar. Trodde mig om att ur minnet kunna lista upp Nils Lindströms förfäder. Det gick tydligen inte så bra. Tack för din uppmärksamhet Sven-Åke.

1999-07-15, 18:36
Svar #16

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej alla läsare av denna släktled.
Tyvärr så blev det ej som jag skrev, texten trycktes ihop så det kan tolkas fel beträffande Gudmund.  
Så här skall det vara.
Länsmannen Gudmund var gift med Ingeborg Johannesdotter från Dädesjö och dotter till Johannes Gudmundi

1999-07-17, 19:12
Svar #17

Patrik Andersson

Hej!
 
En nöt att knäcka.
 
Isak (Isach, Isac) Lindström, född 25 Februari 1762 (marinens rullor, KrA), dödsår obekant. Kofferdikapten från Finland(?), inflyttade till Wållö, Mönsterås sn. år 1790 (osäkert år), styrmans (elev) ? 24 Oktober 1801 (marinens rullor), sedemera blev lots på Vållö lotsstation, Mönsterås socken. (marinens rullor)
 
Någon som vet mer om denne Isak Lindström?
Måhända kan det ochså röra sig om flera Isak Lindström. Alla svar mottages tacksamt som kan reda ordning i vem denna person verkligen var!

1999-07-17, 19:32
Svar #18

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Patrik.
I ovanstående Lindströmssläkt finns en Israel född 1735 och utflyttad till Gummeboda i Linneryd. Israel var skogvaktare. Han kan eventuellt fått en son vid namn Isak. Jag känner en person som är avkomma till Israel skall kolla med honom, jag återkommer till dig om det finns något glädjande besked för dig.
M.H. Sven-Åke

1999-07-17, 20:29
Svar #19

Göran Johansson

Denna fråga finns under Blekinge, Ronneby:
Jag söker efter anorna för amiralitetslöjtnanten Johannes Rundblad, f. i Ronneby 1757 och hans hustru Christina Maria Lindström, (1758-1791) dotter till flaggstyrman Jonas Lindström och Britta Maria Bomstedt.
 
Tror mig ha sett en uppgift om en styrman Lindström från Vissefjärda socken, sannolikt Bamsekulla by (nu en del av Flädingstorp). Kanske det finns någon Lindströmskännare som kan bidra med ett svar?

1999-08-22, 16:39
Svar #20

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil

1999-09-01, 20:55
Svar #21

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Johanna.
Nils Lindströms moder var Maria Aurin född Svensson hon var född 1726.och har som anfader bl.a. Trofeemålaren Hoffman i Stockholm död 1709.Hoffman var anställd hos Karl X och Karl XI.Bouppteckning efter honom och hans hustru finnes på riksarkivet.
M H från Sven-Åke Nykvist

1999-09-12, 18:30
Svar #22

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej alla Lindström-Kryssebodaforskare.
I senaste numret av KGF-nytt har Herbert Jonsson en artikel om Vilhelm Mobergs anor. Det skulle vara intressant att höra erfarna Kryssebodforskares synpunkter på den artikeln. Den stämde inte hel med vad jag hade i min databas. Bl.a. hade jag missat Johannes Gudmundi som skulle vara son till Gudmundis Petri och far till Johannes och Ingeborg Johansdotter som var gift med Gudmund Johansson i Krysseboda.
Mvh
Inge

1999-10-24, 16:38
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I KGF-nytt anges kh Johannes Gudmundi i Dädesjö ha en dotter Elin gift med Andreas Petri (Schatelovius), kh i Stenbrohult. Detta är felaktigt. Hon var dotter till kh Nils Håkansson i Dädesjö, som på 1590-talet var komminister i Algutsboda. Det framgår klart av uppgifter  i domboken för Uppvidinge härad att kh Johannes Gudmundi endast hade tre barn efter sig som levde på 1620-talet. Dessa tre var Ingeborg Johansdotter (ej Johannesdotter!!) g.m. länsman Gudmund Johansson i Krysseboda (möjligen son till länsmannen Jöns Hemmingsson i Bodaskog, Algutsboda sn), kh Johannes Johannis i Dädesjö och Märit Johansdtr g.m. häradsskrivaren Marcus Lucasson i Transjö, Ekeberga sn (vilken sköt sig med pistol i huvudet pga oegentligheter med Älvsborgs lösens uppbörd år 1617). Att dessa var de enda överlevande barnen framgår också vid försäljning av gården Boldå, Dädesjö sn på 1660-talet.
 
Att Elin blivit insatt som dotter beror på att hennes son, sedermera kyrkoherden,  Petrus Andreae (Schatelovius) angav vid sin tjänsteansökan på det lediga pastoratet Dädesjö att hans morfar tidigare varit kyrkoherde där. Detta har lett till att Molin i Smolandi Upsalienses och även Liss-Eric Björkman i en artikel i Släkt och Hävd av kronologiska orsaker ansett kh Johannes Gudmundi som hennes far, och inte dennes efterträdare Nils Håkansson. Detta var innan man visste att Nils varit komminister i Algutsboda på 1590-talet innan sin tjänst i Dädesjö (1602)ff. Elin är då säkerligen född i Algutsboda. Hennes mor Märta Persdotter var i sin tur dotter till Sigrid Johansdotter i Dädesjö som var gift med 1) kh Jacob Nilsson i Dädesjö, 2)m Peder Håkansson, kh i Dädesjö.  
Sigrid var i sin tur dotter till Margareta Håkansdotter (troligen av Båt av Billa- frälsesläkten) och hennes 1:a man Johan Johanssion (troligen identisk med fogden Johan Smålänning på 1540-talet). Margareta var gift 2: o (redan ca 1550!) m kh Torkel Pedersson i Dädesjö.      
Kh Gudmund Pedersson i Sjösås, far till Johannes Gudmundi i Dädesjö, var antingen gift med en dotter eller syster till Margareta Håkansdotte. Alla prästerna i Dädesjö var således släkt på 1500-talet o 1600-talet!

1999-10-25, 14:43
Svar #24

Utloggad Birgit Gahnström Hallström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1049
  • Senast inloggad: 2023-11-09, 10:47
    • Visa profil
Hej
Jag ser ovan att ni har forskat på Lindström
Har en Jonas Danielsson Lindström f. ca 1758. d.1827 Sjösås
Gift 1782 i Sjösås m. Maria Ericsdotter f. 1761
i Sjösås d. 1827
Barn:Christina f. 1782, Daniel f. 1784, Nils f. 1788, Sven f. 1791 och Lisbeth f. 1792
Finns det någon som känner till dessa
Birgit

1999-10-25, 20:18
Svar #25

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Birgit.
Kolla i Lenhovdas kyrkböcker, Jonas kan vara sonson till Cronolänsmannen Daniel Lindström som dog i Lenhovda. Daniel Lindström vigdes i Algutsboda 1722. Om du träffar rätt så får du återkomma om flera uppgifter.
M.H. Sven-Åke

1999-10-28, 19:58
Svar #26

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Birgit.
I mitt meddelande den 25 oktober,glömde jag att Cronolänsmannen Daniel Lindström hade en systerson i Krysseboda Algutsboda som föddes  
172(9)och döptes till Daniel. Denne Daniel är farbror till ovanstående  Nils Lindström. Jag har ej forskat något på denne Daniel, det enda vi vet är att han ärvde sin fader vid dennes död 1751.  När Daniel flyttade från Krysseboda,har jag ej kollat. Det kan tänkas att han kan vara fader till din Lindström som föddes 1758 och bosatt i Sjösås.
M H  Sven-Åke.

1999-10-29, 13:31
Svar #27

Utloggad Birgit Gahnström Hallström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1049
  • Senast inloggad: 2023-11-09, 10:47
    • Visa profil
Tack Sven-Åke
Jag ska kolla Lenhovda
MVH Birgit

2000-01-08, 08:52
Svar #28

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Är det någon som känner till bröderna Lindström Gustaf och Carl, båda länsbokhållare, som flyttar till Gotland och gifter sig med systrarna Chasseur 1828 resp 1832. Vad jag kommer ihåg så heter brödernas pappa John och dom ska härstamma från Kalmar.

2000-01-11, 21:17
Svar #29

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Är inte Sten Carlssons reflexioner angående Margareta Håkansdotters barn i PHT 1978 s. 115 f.
allmänt vedertagna? Owe Wennerholm har i KGF-Nytt
29/1990 gjort en intressant sammanställning av personer som använt ett sigill med ett hjärta eller sjöblad genomstunget av pilar. Uppgifterna om deras inbördes släktskap är delvis felaktiga.
Det rör sig om kyrkoherdarna Nils Nilsson i Sjösås, Börje Nilsson i Kalvsvik, Sven Torkelsson i Hovmantorp, och Johan Gudmundsson i Sjösås samt fogden Lasse Pedersson i Vrånghult. Till listan kan också fogas kyrkoherdarna Peder Håkansson i Dädesjö och Jon Pedersson i Myresjö samt fogden Anders Bengtsson i Brunseryd, gift med Erik Nilssons (oxhuvud) änka. Att Herr Börje i Kalvsvik var son till biskopen Nils Knutsson o.h.h.Cecilia Håkansdotter är väl helt klart men var finns belägg för Virdestams uppgift att Nils Nilsson i Sjösås var biskopens son?  
Var finns uppgiften om att Herr Gudmunds i Sjösås barn hade del i Århult i Agunnaryds socken (jämför Almquist, Frälsegodsen s. 524.  
Det förefaller m.h.t. vad vi vet om Margareta Håkansdotters gårdar knappast troligt att hon haft fler barn som uppnått vuxen ålder än Erik Jacob, Peder,Sigrid och Cecilia. Mycket tyder på att Margareta var dotter till Håkan Matsson i Billa men kan biskopinnan och Herr Gudmunds hustru verkligen vara hennes systrar utan att detta har lämnat några spår. Kanske var de halvsystrar. Det finns ju en idé om att Håkan Matsson var omgift med Elin Svensdotter - en dotterdotter till Mats Läma. Detta finns anledning att återkomma till i annat sammanhang.
Jag instämmer i att Peder Schatelovius morfar bör ha varit Herr Nils men finns det över huvud taget några belägg för ättlingar till denne. Hans mor Elin hade enligt Uppv. db 1613 arv i Badeboda i Åseda och han ägde enl db 25-26/8 1625 Linnebjörke Södergård i Dädesjö. Uppgiften i Smol.Ups III:772 att han var farfar till kyrkoherden i Björkö Nils Klintin (från Grännastämma i Drev) förefaller gripen ur luften.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna