ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strelin, någon som känner till familjen. Jönköping 1800-talet  (läst 824 gånger)

2002-04-04, 22:44
läst 824 gånger

Anna Helldorff

Kan någon hjälpa mig. Strelin födda i Jönköping Stora Tallaryd tror jag. Flyttade sedan upp till V Tollstad i Östergötland. Mvh Anna Helldorff

2002-04-05, 03:18
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22026
  • Senast inloggad: 2024-05-05, 21:38
    • Visa profil
Hej Anna, det finns ett antal Strelin i Jönköping på 1800-talet. Gå in på JBGF:s databas (http://www.genealogi.se/links2.htm#sma) över födda, vigda och döda i Kristina församling och använd webbläsarens sökfunktion, så hittar du bl a:
 
Trädgårdsdrängen Abraham Strelin från Huskvarna som 1846 gifter sig med pigan Anna Beata Kling.
 
Vagnmakaregesällen/senare snickaren Karl Fredrik Strelin som 1877 gifter sig med pigan Karolina Lönnberg, båda från Gustavsro. Detta par får mellan 1877 och 1895 tio barn i Fridholmen.
 
Vidare finns bl a en trädgårdsdräng/trädgårdsmästare Johan August Strelin med hustru Maria Margareta Larsson på Tyska Maden 10, senare i Fridholmen, som får barn 1874 och 1876.
 
Jag har bara kollat Kristina, kanske kan du hitta fler Strelin i övriga Jönköpingsförsamlingar.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2005-04-07, 10:13
Svar #2

Anki Liblik

Hej Anna, min mamma var född och uppvuxen i Alvastra vid Omberg, hon hade två systra. Hennes äldsta syster var gift med Gunnar Kling och den andra systern gifte sig med Bror Strelin och dom bodde sedan i Motala.  
 
Mvh/Anki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna