ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-16  (läst 2969 gånger)

2001-07-23, 14:49
läst 2969 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Ångående Nils Hård af Segerstads hänvisning till Ö Göinge dombok 1685 HT ? 24, så skulle jag gärna vilja veta var han hittat det?! Jag har nämligen den domboken på mikrofilm och har inte lyckats hitta den...  
Boken är för hela år 1685 (även om 1683 eller 1684 hade separata böcker för VT och HT), men det finns två nummerserier, en som börjar på våren och en som börjar på hösten. Notiserna ligger inte helt i nummerordning (!), men jag har lyckats hitta de som har nr 24. I ingen av dem nämns någon Trolle, och om jag minns rätt så nämns inte ens någon Håkan eller någon Nilsson. Så frågan är: Har det blivit fel på år eller nummer, eller finns det en annan bok med samma nummer men andra mål?
 
Hälsningar
Mikael

2001-07-26, 10:12
Svar #1

Ulla Esping

Nils Hård o Niclas R.! Urrsäkta dröjsmålet men sol o sommar osv! Sparrlöfs referens kollad och är helt överensstämmande med hans inlägg - vad annars? Även föregående ?71 handlar om samma personer. Ingrid Wiss känner inte till någon Harald Trolle i Björkösläkten. Elin Haraldsdotter Trolle har också en son som heter Göte Götesson. Det är han som köper gården. En dotter Sara är gift med sergianten Knut Knutsson i Tosteryd,Hylletofta. Namnet från katekismilängden 1691(2). Mvh Ingrid och Ulla

2001-07-26, 12:50
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ulla!
Tack för att du kollade domboken. Har du möjligen skrivit av vad där står?  Det verkar vara ett intressant mål som klarlägger vem Håkan Trolle  egentligen var.  
Ulla, kan du utveckla din uppgift om att Elin Haraldsdotter Trolle hade en son Göte Götesson? Hette Elins make inte Per Nilsson Hjort?  Är det i katekesmilängden Elins tillnamn står?  
Den Harald Trolle jag noterat bodde i Myrarås, Agunnaryd socken och sedan i Issjöa Trollagård (namngiven efter honom) i S. Ljunga sn. Bägge församlingarna i Sunnerbo härad. Familjen verkar dock ha gått till kyrka vid Göteryd om man ser i denna sockens räkenskapsbok över gåvor dit. Ska se om jag kan hitta någon notering över om Per Nilsson Hjort givit brudgåvor , i så fall kanske detta kan visa att din Elin är en dotter till befallningsmannen Harald Trolle.
 
Mvh Niclas R.

2001-08-08, 20:36
Svar #3

Ulla Esping

Hej Niclas! Ingrid har forskat,jag summerar vad vi vet om två grenar Trolle. 1. Ryttmästare Johan Håkansson Trolle, Ryds kronorusthåll i Sandsjö sn. G m Margareta Nilsdotter. Deras barn:Håkan Trolle,kvartermästare,död i Polen,barnlös,modern fick bakarv.-Nils Johansson Trolle med sönerna Petter och Johan i Aggarp,Björkö-Jakob Johansson Trolle,Ryd. Hustru Margaretas barn i ett tidigare gifte:Margareta Persdotter,Ryd (ärvde modern)och Knut Persson,Sålleryd. Huvudsakliga källor är Östra Härads dombok VT 1738 ?71 och 72. Har kopia
Kan skicka om du vill läsa själv.
 
2. Harald Sonesson Trolle,som du har mer uppgifter om. I Västra härads dombok 1706 finns uppgifter om cornettskan Elin Haraldsdotter Trolle f 164(9)d 1709,Näs, Bringetofta g m kornetten Per Nilsson Hjort. Där uppges att hon, när hon sålde gården till sin son Göte Götesson, förbehöll sig ett undantag. Detta ifrågasattes vid en senare försäljning men rätten avvisade och hon satt okvald kvar. Sonens namn indikerar att hon varit gift tidigare med en man vid namn Göte.
 
Elin hade också en dotter Sara i äktenskapet med Per Nilssson,samma förnamn som hennes syster Sara Haraldsdotter, g m sergianten Knut Knutsson.
 
Mvh Ulla

2001-11-16, 17:05
Svar #4

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
I Skånska guvernementskansliet (DIIIme:1) på landsarkivet i Lund finns ett brev med bl.a följande innehåll: ...emedan Ryttmest:n Nils Håkanson Trolle i Strömhult och Örkenötz sochn...
hwilka hoos mig af krigzmanshuusmedlen wed Småhlandz Cavallerie Regemente för detta åthniutet, den förrige [Nils] 50 D:r,...
Wexiö d. 9 Juni A:o 1702 Hans Haghström, Regementzskrifware
 
Mvh Magnus

2001-11-23, 14:47
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 10:13
    • Visa profil
Hej Mikael Persson,
Den där svårhittade domboksnotisen om Håkan Trolle bör jag ha hittat i Göta Hovrätt: Häradsrätternas r e n o v e r a d e domböcker, Kristianstads län, vol E V11 AAAK: 9, 1683-1688, Ö Göinge hd, SVAR-volym D 58 358 = 14 kort.
Kanske går det att hitta notisen nu?
Mvh Nils H af S

2001-11-26, 09:01
Svar #6

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack Nils för förtydligandet. Jag ska se om det går bättre nu.
 
Hälsningar
Mikael

2002-03-09, 02:28
Svar #7

Ron Holmquist

Hi folks,
 
Because I do not speak or write Swedish I'm unable to understand the posts to this section of Rotter. Knowing that fact, would someone please tell me, in English, if I am on the right track in my search for my ancestors, Trolle?  
 
The following list includes a number of them.
 
Jakob Trolle b 1670 in Ryd Village , Björkö Parish, Jönköping lan, Sweden. Died 1766 in Jönköping lan, Sweden.    
 
Johan Håkansson Trolle who died 1682 in Ryd Village, Björkö Parish, Jönköping lan, Sweden.
 
Birger Månsson Trolle, Bo/Trollebo Village, Lemnhult parish, Jönköping lan, Småland, Sweden. (His residence)?
 
Anders Trolle/Jonasson, b 1759 in North Sonarp, Sweden.
 
Johannes Andersson Trolle, b 1786 in Ryd Village, Björkö Parish, Jönköping lan, Sweden. His wife, Lisa Chatarina Nilsdotter was born 1793 in Aggarp, Jönköping lan, Sweden.
 
Jonas Peter Trolle/Johansson, b abt 1830 in Käringstorp, Höreda Parish, Jönköping lan, Sweden, His wife, Johanna Kristina Lagerquist, b about 1830 in Käringstorp, Höreda Parish, Jönköping lan, Sweden. William Erick Johnson,b May 24, 1867 in Linköping  parish, Östergötland län, Sweden (I believe he was born there), is the son of Jonas & Johanna.  
 
Any help given is sincerely appreciated!!
 
Best regards,  
Ron Holmquist
Folsom, LA, USA

2002-04-10, 08:40
Svar #8

Hans Tåhlin

Hej alla Trolle-forskare!
 
I ett tidigare inlägg i detta forum berättar Niclas Rosenbalck om en Sara Haraldsdotter, som levde på 1600-talet, och vars far var befallningsmannen Harald (Sonesson) Trolle i Myrarås, Agunnaryds sn (senare Issjöa Södregård, Trollagård, i antingen Hamneda eller Södra Ljunga sn). Sara gifte sig med en Anders Larsson (dennes första gifte), som vid den tiden troligen var häradsskrivare, men som senare blev befallningsman i Sunnerbo härad och bodde i Ternhult,Traryds sn.
 
Finns det någon, som själv känner till eller möjligen kan ge tips om någon, som skulle kunna ge information om, sådana uppgifter som: Saras födelseår/födelseförsamling, vigselår/vigselförsamling, dödsår/församling samt antal barn (med deras födelseår och födelseförsamlingar)?

2002-04-10, 16:35
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anders Larsson gifter sig i Agunnaryd k:a 1642 24/7 med Sara Haraldsdotter i Myrerås.  
 
mvh Niclas

2002-04-10, 17:11
Svar #10

Hans Tåhlin

Hej Niclas!
 
Anders Larsson och Sara Haraldsdotter firar tydligen dubbelbröllop.
 
Skämt åsido: Tack för Din information!
 
F.ö. tycker jag vi ska be Anbytarvärden att byta namn på den här diskussionen till bara Trolle eller öppna en ny diskussion under namnet Trolle, Harald - detta eftersom den diskussion vi är inne i nu ju handlar om så många fler Trollar än bara Håkan. Vad tycker du och ni andra?

2002-05-17, 09:30
Svar #11

Hans Tåhlin

Hej Niclas!
 
Har du möjlighet att upplysa mig om Anders Larssons ev. barn med Sara Haraldsdotter resp. med hustru nummer två (vad hette f.ö.hon?) - t.ex. var och när var de födda och vad döptes de till?
 
Tacksam för denna information och med
 
Bästa hälsningar

2002-05-18, 12:16
Svar #12

Gustaf Ek

Johan Håkansson (Trolle) bodde vid sin död 1682 på gården Ryd i Björkö sn, Jönköpings län. Är det någon som vet lite mer exakt var gården ligger eller låg.

2002-06-14, 08:24
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Känner inte till vilka barn befallningsmannen Anders Larsson och Sara Haraldsdotter hade. De vigdes 1642 24/7 i Agunnaryd k:a. Anders Larsson var bosatt i Ternhult, Traryd sn, Sunnerbo härad (han nämns där redan i mtl 1643 och då som häradsskrivare). Efter att Sara avlidit gifte Anders Larsson om sig 1655 6/1 (enligt Växjö stifts herdaminne, referat till ett morgongåvobrev detta datum) med Kerstin Andersdotter, som änka avled i Strömmaköp, Göteryd sn 1694, bgr 29/7, 63 år. Hon var dtr t kh Andreas Petri i Hallaryd ohh Sara Carlsdotter. I Sunnerbo dombok 1660 nämns att Anders Larsson hade en bror, då korpral, Lars Larsson -kanske densamme som senare var befallningsman i Skåne och ingift i adliga ätten Gyllennieroth på Askenäs i Göteryd sn?  
I Sunnerbo dombok 1662 nämns att Anders Larsson är död (alltså avled han någon gång 1660-62). Enligt notering jag gjort (källan ovisst dock!) ska han i Sunnerbo dombok även benämnas Berg och ha kopplingar till staden Bogesund. I Sunnerbo dombok 1659 nämns att befallningsmannen A.L. är son till fd befallningsmannen i Sunnerbo härad Lars Andersson (verksam där 1639-1642; se Almqvists Frälsegodsen 4:1, s 33; vari även nämns att A.L. var verksam 1653-1661, och avled sistnämnda år. Företrädaren ss befallningsman var Harald Sonesson Trolle 1642-1652).
Jag tror inte denne A.L. har något samband med dina Björkman tyvärr eftersom det haltar kronologiskt.
 
mvh Niclas R.

2002-06-17, 06:57
Svar #14

Hans Tåhlin

Hej Niclas och tack för din utförliga information.
 
Det ser alltså ut, som om jag får fortsätta letandet efter den för mig rätte Anders Larsson, (också gift två gånger, varav Sara med all sannolikhet är namnet på den första hustrun) i åtskillig tid ytterligare.
 
Varmt tack i alla fall för din sakkunniga hjälp.

2002-11-19, 11:43
Svar #15

Stig Brattschöld

Nils Håkansson Trolle var född 1637 och dog i Örkened 1704.Han blev tydligen adlad av Karl den Elfte för sin insats mot snapphanarna,och fick en gård i Strönhult Örkened.Jag har en gren som går till honom.
om det är den som söks?
mvh Stig.

2002-11-19, 12:24
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ovanstående inlägg var ett svar på några äldre inlägg (3st.) som låg under rubriken 'Håkan Trolle' [Frågan ställd i dubbel upplaga 1999]. Då det även fanns en mycket mer omfattande diskussion här under 'Trolle, Håkan' (45 st.) så flyttade jag om så att allt nu ligger här istället. Därför ser kanske svaret ovan lite märkligt ut nu, men för den goda ordningens skull så blir detta bäst.

2002-11-20, 18:34
Svar #17

Ron Holmquist

Hi folks!
 
Captain Johan Håkansson Trolle, a cavalry captain, who died ca 1680 has a 5th great granddaughter, Inez Johnson Upham, who is still alive and living in Minneapolis, MN, USA. She was born in Watertown, MN on January 15, 1910.  
 
She told me that I had awakened a small ember of life that is still burning inside her when I told her I had found many of her Swedish ancestors on the web. She asked me if I would make a genealogical chart for her to see before she passes on.
 
So, I'm trying to honor her request by soliciting any information available from those of you who have knowledge about her side of the Trolle family.
 
I thank you very much for your contributions!!
 
Mvh
Ron

2002-11-20, 20:24
Svar #18

Stig Brattschöld

NIls Håkansson Trolle,Hade fyra barn med en Elisabeth.de var Håkan f/1655,Maria f/1668,Rebecka f/1670 och Karl d/1704
.Hangifte om sig 1680 med Ingeborg Sabelsköld som tidigare varit gift med ryttm Tornfekdt i Jönköping
mvh Stig.

2002-11-21, 07:49
Svar #19

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Vad finns det för belägg för att de verkligen var gifta? Så vitt jag vet så grundar sig den uppgiften på att Ingeborg Sabelsköld vid något tillfälle kvitterade ut hans pension. Men nu ser jag att du t.o.m. kommer med ett specifikt år; i vilken källa har det hittats? I ditt svar till mig i den andra diskussionen så skriver du enl.Björn Svensson USA; eftersom han (förmodligen) inte levde vid den tiden så undrar jag vilka källhänvisningar han har gett?
 
Hälsningar
Mikael

2002-11-21, 08:49
Svar #20

Stig Brattschöld

Jag föreslår att du börjar leta i gamla handlingar själv.
mvh Stig

2002-11-21, 10:28
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Stig!
Observera att det framgår i instruktionerna för Anbytarforum att man skall källredovisa de uppgifter man lämnar i forumet.. Det får väl ses som en rimlig begäran att få veta var uppgifterna kommer ifrån, annars kan man ju skriva vad som helst.. (Men det kanske skall tolkas som att du inte vet källorna, och då kan man förstås inte lämna uppgift därom)

2002-11-21, 12:34
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I boken Om ätten Sabelsköld och livdragonen Carl Sabelskölds avkomlingar av Sture Heidling och Sven Bankeström  (Vimmerby 1982; ISBN 91-7260-759-9) nämns om ovanstående sammankoppling mellan Nils Håkansson Trolle - Ingeborg Sabelsköld. Jag citerar:  
Hos Elgenstierna nämns som utan känt samband med stamfadern en Ingeborg sabelsköld, som 1704 kvitterade ut sin avlidne man ryttmästaren Nils Håkansson Trolles pension. Detta har efter ingående undersökning i Krigsarkivet och där förvarade handlingar från Vadstena krigsmanshuskontor visat sig bero på missförstånd. Det finns en kvittens (nr 200) bland räkenskaperna för Smålands kavalleri år 1703, där Ingeborg Sabelsköld tidigast i februari år 1704 kvitterade ut Håkan Trålles pension. I kvittot står: på hans vägnar kvitterar Skurebo (datum oläsligt) 1704 Ingeborg Sabbelskiöldh Hög bedrövad änka. Hon var sedan 1702 änka efter Anders Tornerefelt, Skurebo, Nye socken, Östra härad, Jönköpings län. Skurebo var säteri i släkten Tornerefelt. Ingeborg Sabelskiöld var aldrig gift med Nils Håkansson Trolle. Denne dog först i december 1705, vilket framgår i samband med att en dotter i januari 1706 kvitterade sinfars gratial för år 1705. Formuleringen av kvittot från 1704 har lett till misstag och medfört att det hos Elgenstierna blivit två Ingeborg Sabelsköld, en gift med Tornerefelt och en med Håkansson Trolle. I själva verket var det endast en Ingeborg Sabelsköld, gift med Anders Tornerefelt.
 
Tillnamnet Trolle bars som släktnamn av flera familjer under 1600-talet, såväl bönder, borgare och officerare. Det finns även en gammal adlig släkt Trolle med rötter i medeltiden (där en av stamfäderna var storgodsägaren Arvid Trolle på Bergkvara,Bergunda sn utanför Växjö under 1400-talets slut). Ovanstående Trollesläkt som Håkan Trolle och Nils Håkansson Trolle var ej släkt med denna medeltida ätt vilket vissa verkar tro pga att man associerar namnet Trolle med  adelskap.
 
Har någon forskat i Östra härads domböcker och påträffat ursprunget för Nils Håkansson Trolle och hans bror Johan Håkansson Trolle ?  De måste väl ha tillhört en burgen bondesläkt, kring trakten av Björkö socken i Småland, i och med att de både själva började som ryttare och sedan också höll rusthåll? Detta måste väl ha lämnat några spår i domböckernas rika material?    
 
mvh Niclas R.

2002-11-21, 19:27
Svar #23

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 10:13
    • Visa profil
Östra Härads domböcker är dessvärre ofta svårlästa och ofullständiga - åtminstone det som finns på fiche eller mikrofilm.
I Östra Göinge hr dombok 1688 ST ? 22-23 berättas om att korpral Håkan Nilsson Trolle fört ryttmästare Anders Tornerefelts talan inför rätten. Troligen beroende på att Håkan tillhörde Tornerefelts kompani inom Södra skåningarna.

2002-11-28, 09:24
Svar #24

Stig Brattschöld

Hej !Jag återkommer senare med uppgifter ang. Nils Trolle och Ingeborg Sabelsköld i StrönhultÖrkened där Ingeborg f/1842 0ch först gift med Skvadroncef Tornerefelt och när denne avled 1702 hon gifte om sig med Nils Trolle 1702  
mvh Stig

2002-12-02, 09:49
Svar #25

Stig Brattschöld

Hej! jag återkommer ang. Nils Trolle.Han pensionerades 1680-09-22 pensionen uppbars vid Smålands Kavellerireg,där han började engång som militär.Krigsarkivets handlingar.
Hans sigill hade i skölden ett leijonansikte och på hjälmen en uppsträkt hand med värja i handen.Biografica 11.
Efterlevdes av andra hustrun Ingeborg Sabelskiöld och två söner och två döttrar från första äktenskapet.NOt,Olof Carlsson;Ryttmästare Nils Håkansson Trolle,Strönhult,Örkened 1958.
Levde och beviljades av Karl den Elfte  en pension om 200 daler 1680-01-10 i Strönhult Örkened.not 1958.
ref.Krigsarkivets Persondossiersamling:3.10 KrA.Biografica I1 TRA-TRU,KO7433,/10,mfl handlinar.
Hälsn.

2002-12-02, 15:48
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Stig!
Du redovisar nu lite källor. Ett förtydligande av den artikel om Nils Håkansson Trolle du hänvisar till:
Olof Carlson (1958). Ryttmästaren Nils Håkansson Trolle, Strönhult, Örkened, Lönsboda, 1958 (Särtr. ur. Östra Göinge hembygdsförenings årsbok. 1958), ISBN 9919558893.  
 
Dessa källuppgifter du nämner innebär dock inte några nya övertygande fakta som ger bevis för att Nils Håkansson Trolle skulle varit gift med Ingeborg Sabelskiöld - läs vad jag skrev ovan om kvittensen 1704. Det verkar dock som om hela historien med kopplingen Nils Håkansson Trolle- Ingeborg Sabelskiöld är grundad på felaktiga antaganden av någon forskare en gång i tiden. Den pension som den högtbedrövade änkan Ingeborg Sabelskiöld utkvitterade i början av år 1704 var på avlidne Håkan Trolles vägnar och inte ryttmästaren Nils Håkansson Trolle! Ovan i diskussionen har refererats en notis ifrån Östra härads dombok, vintertinget 1738, ? 72 där det meddelas att kvartermästaren Håkan Trolle dött i Polen 1703 och att han ärvdes av sin moder, Margareta Nilsdotter, vilken bodde i Björkö socken (Östra härad).  Det ligger nära till hands att dra slutsatsen att den nyligen blivna änkan efter ryttmästaren Anders Tornerefeldt, Ingeborg Sabelskiöld, på Skurebo i Nye sn (Östra härad) helt enkelt å Håkan Trolles arvingar kvitterade ut dennes pension. Denne Håkan Trolle är son till Johan Håkansson Trolle i Ryd, Björkö sn.
 
En återstående fråga är dock om ryttmästaren Nils Håkansson Trolle i Strönhult, Örkened sn (Skåne) även hade en son Håkan Trolle?

2002-12-02, 23:17
Svar #27

Stig Brattschöld

Håkan Trolle född 1605 var ju far till Nils håkansson Trolle i Strönhult.

2002-12-03, 03:14
Svar #28

Maj-Britt Ivetorp

Ingeborg Sabelsköld var född 1645 och således 59 år när hon 1704 kvitterade ut Håkan Trålles pension.
En Håkan Trolle var född 1605 och far till sönerna Johan och Nils, vilka båda hade var sin son Håkan.
Håkan Johansson Trolle, var kvartermästare i Bosa-kulla, Örkened och dog i Polen 1703, Den andre var Håkan Nilsson Trolle, född 1665 i Strönhult, Örkened och dog i Polen 1704. Enligt den Sabelskjöldska släktutredningen har Ingeborg S. varit gift endast med Anders Tornerefelt. Han stupade i Bochnia 1702-07-27 så nog kan hon ha varit en bedrövad änka 1704. Hon var 57 år när hon blev änka och då var Nils Håkansson Trolle 65 år och jag har svårt att tro på spekulationerna om giftermål och sammanavlade barn!!

2002-12-16, 17:58
Svar #29

Stig Brattschöld

Hej!Ursäkta men jag har aldrig sagt att NilsHåkansson Trolle hade några barn ihop,men att Ingeborg samlevde de sista åren efter Nils död med Nils barn i Strönhult.
mvh Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna