ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättlingar till Måns Nilsson (f 1688) i Rudu Skattegård, Skärstad  (läst 1313 gånger)

1998-12-15, 07:31
läst 1313 gånger

Peter Rydén

 Jag är intresserad av all information om denna släkt från Rudu Skattegård, Skärstad och delar gladeligen med mig av det jag har.  
 
Måns Nilsson  
 
Född: i maj 1688 Rudu Skattegård, Skärstad (F)
Död: före 1788 i Rudu Skattegård
Yrke: Bonde
Gift med: Karin Eriksdotter
Far: Nils Larsson, bodde omkring 1670 på Rudu
Mor: Britta Månsdotter

2001-05-03, 18:16
Svar #1

Peter Rydén (Peter)

Har ingen mer än jag kontakt med denna person? Jag upprepar frågan med stor förhoppning.

2001-05-04, 16:59
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Peter Rydén, kommer ihåg Din första efterlysning och har därefter reflekterat över att släktforskar/anbytar/intresset för socknarna i Vista härad inte är överväldigande. Kanske Du kan lägga ut några led med ättlingar till Måns Nilsson (f 1688) i Rudu Skattegård, och på det sättet få kontakt. Det lilla jag har att komma med  med anknytning till Rudu skattegård är följande:
I Einar Svenssons något otillgängliga bok I Fädernas Spår - En släktkrönika från Ölmstad finns Rudu skattegård nämnd på sid 162. Där finns en släktföljd som ser ut som följer:
August Svensson, bonde och kyrkvärd, f 25/4 1842 i Rude (sic!) skattegård, Skärstad sn.
Far:
Sven Larsson, kronofjärdingsman och hemmansägare, f 3/3 1801 i St Kornäs (sic!, skall väl vara Karsnäs), d 5/12 1870 i Hillinge kronogård. Tillträdde 1834 1/4 mtl Rudu skattegård.
Mor:  
Brita Svensdotter, f 18/8 1801 i Hovs Nygård, död 24/3 1863 i Rudu skattegård.
Hennes far:
Sven Eriksson, bonde, byfogde och nämndeman, f 1769, död 26/10 1833 i Rudu skattegård. Köpte Rudu skattegård 14/3 1814.
Gift med  
Britta Håkansdotter, född 29/9 1775 i Rudu frälsegård, dotter till Håkan Mårtensson, (1746-) bonde i Rudu frälsegård och hans hu Marit Olofsdotter. Håkan Mårtensson var son till Mårten Håkansson i Rudu frälsegård och hans hu Ingeborg Jonsdotter.
Tja, Rudu skattegård är i alla fall nämnt ...
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna