ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Löfving, Gustaf Emil  (läst 876 gånger)

1999-03-06, 11:55
läst 876 gånger

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Var föddes Gustaf Emil Löfving 1889? Vilket datum? Vart tog han vägen?
Gifte han sig? Fick han barn?
 
Hans föräldrar var Ture Sanfrid Löfving (*1844-10-29 Sth storkyrko, ?1918-12-15 Sth Gustav Vasa) och Maria Elisabeth Jakobsson (*1864-07-16?).
 
Jag hittar Ture Sanfrid (ogift) på Söderskivan 1888-1889 och jag hittar familjen i Stockholms mantalslängd (intressant är att Ture Sanfrid och Maria Elisabeth anges omväxlande som gifta och trolovade i mantalslängderna genom åren), MEN jag kan inte hitta födelsenotis för Gustaf Emil och jag kan inte heller se vart han tar vägen efter 1906, då han sista gången förekommer i mantalslängden (rote 22, fadern arbetar vid Sporrongs fabrik).
 
Sista spåret efter honom är i faderns fattigbevis, där det står att Thure Sanfrid efterlämnar änkan Maria Elisabet samt Sonen Redaktören Gustaf Emil Löfving myndig.
 
Kan du hitta honom?
 
mvh Birgitta

1999-03-06, 20:12
Svar #1

Lotta Johansson

Hej Birgitta!
 
Det här hittade jag när jag sökte på Löfving på Evreka:
www.kslab.ksla.se/periofor.htm
 
Täppan. Skånska trädgårdsföreningens tidskrift 1916-.
Tryckes hos Carl Blom, Lund
Redaktion: Årg 1916-1917 redigerades av Gösta Hyltén-Cavallius; årg 1918-30 av Gustaf Löfving; årg 1931-32 av Gustaf Löfving och John Arnell:......
 
Utgivarbevis utfärdades den 17/12 1915 för Gösta Hyltén-Cavallius; den 29/1 1918 för Gustaf Emil Löfving.....
 
Det måste ju vara din Gustaf Emil! Kanske det går att söka genom trädgårdsföreningen. Om dom möjligen har uppgifter om honom.
 
Lycka till!
Mvh//Lotta

1999-03-06, 21:52
Svar #2

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Aha! Vilket bra tips. Tack!
 
Det verkar ju synnerligen troligt att det är rätt Gustaf.  
Kanske någon annan här känner till honom, med tanke på de här nya uppgifterna om honom?
 
mvh Birgitta

1999-03-07, 13:06
Svar #3

Lotta Johansson

Utgivarbeviset var utfärdat på Löfving, och det finns registrerat någonstans. Troligen på Patent- och registreringsverket. Testa där också!
Mvh//Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna