ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Eric Pettersson?  (läst 1023 gånger)

1999-01-03, 21:54
läst 1023 gånger

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Den 28 juli 1860 föddes min morfars mor Anna Sofia Ersdotter i Mortorp i Hyltinge socken. Hennes mor var bonddottern Anna Charlotta Larsdotter (1832-1899) och hennes far var enligt födelsenotisen järnvägsarbetaren Eric Pettersson från Järnboås socken i Närke. Deras dotter föddes utom äktenskapet. Anna Lotta gifte sig några år senare och fick ytterligare ett barn, en son. Men vad blev det av Eric Pettersson? De enda uppgifter jag har om honom är alltså födelsebokens uppgift om att han kom från Järnboås. Inget är sagt om han bara kom flyttande därifrån eller om han verkligen var född där.  
Anna Sofias födelse sammanfaller i tiden med stambanans byggande och Eric Pettersson var alltså rallare eller liknande. Måhända fortsatte han längs banan och hamnade i Stockholm, eller kanske återvände han till Järnboås? Har du en aning om varifrån han kom eller vart han tog vägen? Hör av dig!

1999-09-09, 19:00
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Råkade av en händelse titta på den här diskussionen (om den fortfarande lever). Kan nog tyvärr inte hjälpa dig att finna Eric Pettersson, men han skulle väl kanske ha kunnat vara järnvägsarbetare eftersom första delen av Nora Bergslags Järnväg byggdes under första hälften av 1850-talet. Senare delar av järnvägen (med station i Järnboås) byggdes under 1860-70-talen. Vill gärna påpeka att Järnboås ligger i Västmanland, ej i Närke, dock i Örebro län. Järnboås är sedan 1961 en del i Nora kommun. Före 1961 ingick det i Nora landskommun, som 1961 sammanslogs med Nora stad och idag alltså heter Nora kommun. Om du inte kan hitta EP i hfl för Järnboås kanske du kan få något tips från Hembygdsföreningen Noraskog i Nora eller Nora Bergslags Veteranjernväg, även den i Nora.

1999-09-10, 00:42
Svar #2

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Nog är diskussionen igång alltid, men tyvärr inte så särskilt aktiv som du ju märkt.  
Tack så hemskt mycket för dina klarlägganden, Tord.  
När det gäller Eric Petterssons ursprung så har jag försökt hitta honom i Järnboås genom att gå igenom födelseböckerna för tiden 1820-1840. Det gav tyvärr inget eftersom det fanns ett 20-tal pojkar med det namnet som föds under perioden. Tyvärr har jag inte kunnat följa upp dem alla. Och det är heller knappast lönt eftersom jag ju inte säkert vet om han verkligen föddes i Järnboås eller bara kom därifrån till Sörmland.
Nora Bergslags Järnväg är jag väl bekant med, eftersom min mormors far och tre av min mormors bröder arbetade inom företaget på olika poster. Mormor var också född i Nora. Men det är en helt annan historia.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna