ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Susanna Waern från Kristinehamn  (läst 1172 gånger)

2005-02-23, 14:23
läst 1172 gånger

Mats Sjödén

Hjälp! Jag gör ett nytt försök här!  
Jag letar efter uppgifter om Susanna Waern, gift med skräddaren Erik Sundmark i Norra Borgby i Sunne. Hon uppges i husförhörsböckerna i Sunne vara född i Kristinehamn 1775. Hon dog 1845-01-25. Jag har sökt men inte funnit henne i Kristinehamn. Däremot har jag hittat en Susanna (den enda Susanna de här åren) född 1776-04-08 av kvinnspersonen Maria Jonsdotter. Det står i den svårlästa texten: Fadern angavs vara ....gesällen Werner.  
Från Werner till Waern är steget inte så långt eller? I texten finns en mängd namn där jag inte kan sortera riktigt vilka som är faddrar eller något annat. Där nämns Madam Anna Cajsa Fors, brukspatron Löhfbom(?) Tullskrivare Brolöf, Jonas Hamgrund och gesällen Mag. Gennergrund. Med reservation för felläsningar.  
Susanna flyttade, om jag tolkat det rätt, in till Björserud i Sunne 1791.
 
Finns det någon som kan hjälpa mig att reda ut det här på något sätt? Är jag på helt fel spår? Kan man med hjälp av namnen sluta sig till närmare ortsbestämning?  
Jag kan inte hitta någon Susanna eller gesäll Werner i Husförhörsböckerna när jag försökt läsa sida upp och sida ned.  
Tacksam om någon vet något om detta.  
Mats Sjödén

2006-09-01, 14:56
Svar #1

Mats Sjödén

Hej  
Jag tänker försöka väcka liv i en tidigare fråga om Susanna Waern, f 1775 trol i Kristinehamn. Hon var gift med skräddaren Erik Sundmark,f 1761, i Norra Borgby i Sunne.  
I Hfl för Sunne tolkar jag det som att hon är född i Kristinehamn 1775. Jag kan inte hitta henne i någon födelsebok där, inte heller som Anna.  
I Hfl A1:8 Kristinehamn står däremot att flickan Anna Waern f 1775 bor hos änkefrun Greta Öberg, änka efter rådman Johan Staf, och hennes son Lars Staf. Uppgiften finns från 1787. Det står inget om varifrån hon kommer. Greta Öberg dör 1791 och då är även Anna Waern struken utan uppgift om vart hon tagit vägen.  
Finns det någon som kan hjälpa mig att lösa detta mångåriga mysterium? Varifrån kommer Susanna Wern? Vilka var hennes föräldrar?  
Hälsningar  
Mats Sjödén

2006-09-02, 11:18
Svar #2

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Hej Mats
 
Denna Susanna/Anna har även jag sökt med ljus och lyckta.Och fått fram följande:1776-04-08 föds Susanna med Fältskärargesällen Wern och Maria Jonsdotter som föräldrar.Efter en sökning på Waern fick jag fram att Mattias Waern född 1725 i Norge flyttar till Billingsfors och gifter sig med Maria Uggla.Deras son Lars Magnus Waern gifter sig med Britta Cecilia Tranchell och får sonen Jonas som anlade Gullspång Bruk 1827.Andra sonen Carl Fredrik fanns på Högens säteri i Steneby.
Mårten Waern broder till Mattias finns intet att skriva om.
Det här är gamla uppgifter som jag tyvärr inte hittar källan till.Men jag har läst det någonstans och skrivit ner det som ett gå vidareprojekt i datorprogrammet under Spelnästorp där ju Sundmark föddes.
Detta var allt jag hade om Waern.Nu får jag väl börja igen och söka.Det här att Jonas Waern fanns i Gullspång kan verka intressant.
Mvh Lennart

2006-09-02, 19:32
Svar #3

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Hej Mats
 
Såg inte ditt tidigare inlägg föränn det var försent.Det blev nästan som en repris.
Har nu kollat i Billingsholm där Mattias Waern var brukspatron.Fr.o,m.1768 t.o.m. 1782 föddes ingen Susanna.Alltså får Susanna sökas på annat håll.Har försökt spåra brodern Mårten men gett upp tillfälligt.Har kollat lite i Bruken omkring Kristinehamn efter någon Waern som blev Gesäll i Krhmn.Det enda hittintills är Stadkirurgen Johan Lorentz Venner född 1728,han kan ev. vara far till Gesällen Werner.Stavningarna vid den tiden kunde ju bli hur som helst.

2006-09-04, 13:26
Svar #4

Mats Sjödén

Hej Lennart och tack!
Det här var ju flera intressanta tips att följa upp. Jag har våndats över Susanna en längre tid nu och letat i böckerna tills ögonen stått i kors. Jag skall leta vidare med utgångspunkt från Dina tips. Jag återkommer här om jag hittar något. Hoppas Du gör detsamma.
Hälsningar
Mats

2007-08-04, 20:49
Svar #5

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Mats
Ett senkommet bidrag i Susannas öde.På sid GID 500.71.46300 står flickan Anna W?rn född 1775 där hon slutar förhören 1789 och är borta.Någon Anna föds inte 1775.Det måste vara Susanna som avses,och att hon försvinner detta året sammanfaller med inflyttningen till Sunne.
Hon var 18 år då hon gifte sig i Sunne.
Lika väl hittar jag inte hennes mor Maria Jonsdotter eller fadern Fältskärargesällen W?rn.
Däremot hittas på sid GID 500.69.24600 inhyses Greta Johansdotter född 1750 med dotter Susanna född 1776.Kanske något att gå vidare med.
Mvh Lennart (f.d.Spelnäsbo)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna