ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olaus Andrae...Grubb?  (läst 1861 gånger)

1999-04-18, 20:16
läst 1861 gånger

Erik Holmlund

Olaus Andrae var kyrkoherde i Norrbo, Hälsingland 1578-1628. I Uppsala stifts herdaminne uppges att han var son till underlagmannen Anders Jacobsson Grubb i Västerbotten. Stämmer det? Finns det någon annan källa som nämner att Anders Jacobsson Grubb hade en son vid namn Olof/Olaus?

2001-05-07, 23:39
Svar #1

Utloggad Stig Nordström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-02-12, 23:50
    • Visa profil
Hej Erik!
Efter 2 år kommer ett inlägg till din debattartikel. Bättre sent än aldrig!!!
Hade funderingar runt Olaus Andrae för ca. 10 år sedan, blev bara mer kompliserat ju mer man funderade. Men här kan du läsa mina tankegångar då om denne man.
Jakob Andersson Grubb d.y.?s hustru Karin Olofsdotter är enligt Umeå stads historia del 1 dotter till kyrkoherde Olof i Norrbo socken i Hälsingland. Enligt Uppsala stifts herdaminne finns endast en kyrkoherde eller komminister som kan komma ifråga, nämligen Olaus Andrae, kh. 1578 - 1628. Olaus Andrae nämns där som son till underlagman Anders Jacobsson Grubb i Västerbotten (enligt Broman), men han finns ej upptagen i Anders Bureus ättelängd/ Ups. st. hm.
Möjligt är att O.A. är son till Anders Jacobsson d.ä. och hustru Barbro Pedersdotter. I svensk Biografiskt Lexikon finns O.A. ej medtagen som dennes son, men så kan ändå vara fallet. I så fall var Jacob Andersson Grubb d.y. gift med sin broders dotter.
MVH.  Stig Nordström

2001-08-28, 21:35
Svar #2

Thomas Söderberg

Hej Erik!
Är du bekant med prosten Olof Bromans verk Glysisvallur i tre band? I dess tredje band om hälsingesläkter det s k Aettqvisel nämns på sidan 620 följande barn till underlagmannen Anders Jakobsson (Grubb) och dennes hustru Barbro Persdotter:
Jakob Andersson Grubb, underlagman 1557-1638, gm Karin Olofsdotter. Hon uppges i flera källor vara dotter till khde:n herr Olof i Norrbo, Hälsingland. (Bl a av Nordlander i artikeln Om prosten Nils Grubbs härstammning i Kyrkohistorisk årsskrift, årg 11 (1910) avd Meddelanden och aktstycken). Det troliga är väl att alla författare inklusive herdaminnet bara har återgett prosten Bromans uppgifter från 1750-talet okritiskt. Den herr Olof som uppges som Karins far kan givetvis inte vara samma person som hennes makes egen bror. T o m äktenskap mellan sysslingar var ju förbjudet på den tiden och Olof Andersson var dessutom en kyrkans man! Broman har kanske gjort en sammanblandning som sedan återgetts i senare verk. Vem är då denne mystiske herr Olof? Möjligen en khde i Norrbo, men i så fall finns han ej nämnd i hm:et. Kanske får vi svar den dag som herdaminneskommitt?n blir klar med sin omfattande revision av ärkestiftet som sedan några år pågår. I annat fall kan ju Norrbo vara ett missförstånd och då återstår det att söka efter lämpliga Olofar i andra socknar.
Barbara Andersdotter
Magdalena Andersdotter
Hans Andersson, borgmästare i Gävle enligt Svenskt Biografiskt Lexikon, band 17, sid 342. Han levde ännu 1658 och skall på äldre dagar ha skrivit sig Grubb
Olof Andersson, khde i Norrbo Häls, d 1628
Mvh Thomas Söderberg

2001-08-29, 11:42
Svar #3

Leif Boström

Glysisvallur är från 1700-talets första del. Johan Bures släktbok är från 1601. Den ligger närmare händelserna. När det gäller Anders Jakobssons och Barbro Persdotters barn i Grubbe, så tror jag att Johan Bure är tillförlitlig. De barn han nämner är:  
Jakob, underlagman
Barbro, g m Karl Unesson i Grubbe
Markus
Karin, g m herr Per i Hudiksvall
Margareta, g m Hans Persson i Kopo i Parga, Åbo
Per
Hans, köpsven enligt Johan Bure.
Johan Bure nämner alltså ingen Olof bland barnen. Jag tror inte att Olaus Andreae, kyrkoherde i Norrbo, var son till Anders Jakobsson i Grubbe.

2001-08-29, 19:35
Svar #4

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej
Enligt Johannes Bureus var Olof Olsson på Degerbyn 5 gift med Anna Olofsdotter, dotter till Herr Olof i Norrbo. Är det någon som har en uppfattning om den saken? Uppgifterna har jag hämtat från Ulf Lundströms bok Bönder och gårdar i Skeå sn 1539-1650.
MvH
Micce

2001-09-01, 17:47
Svar #5

Leif Boström

Hej Micael!
 
Ulf Lundströms uppgifter överensstämmer med Johan Bures Om Bura namn och ätt. Urban Sikeborg som forskat mycket både om Buresläkten och i Hälsingland har också skrivit att Anna Olofsdotter var dotter till herr Olof i Norrbo. Enligt Johan Bure var herr Olofs hustru Sara Andersdotter, född 1554, död 1597-04-20. Hon var dotter till kyrkoherden i Skellefteå Anders Olofsson.
 
Jag tror att jag missat att ta med familjen på min hemsida.

2001-09-03, 08:11
Svar #6

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Tack så mycket Leif.  
 
MvH
Micce

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna