ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fogden Sven Jonsson Lund i """"Westergyllen"""" och h h Maria Lundberg  (läst 679 gånger)

2002-07-03, 15:56
läst 679 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Västgötaforskare,
I ett par meningar i Ingeborg Flemings anteckningar 1679 - 1724 har jag funnit följande som behöver kontrolleras och sättas in i sitt sammanhang:  
1704 den 24 November giorde jagh brölop her wid gransbo ått fogden Swän jonson lund mädh Maria lundberg  
1711 den 8 december hafwa wij doneratt wår fogde i westergyllen Swän jonson lundh mäd dess k hustru 1/2 hemman i bryckie (?) gården i dess lifztidh såm dess bref widare wisar -  
Att Gransbo ligger i Säby sn, Jönköpings län, är klart. Gransbo beboddes av den nämnda Ingeborg Fleming af Lais (1657-1725) och hennes man Carl Adolf Wrangel af Lindeberg (1655-1721).  
Är Sven Jonsson Lund och Maria Lundberg kända? Härkomst? bryckie (?) gården - vad kan avses?  
 
Hade själv enbart hört ordet Östergyllen och associerade därför till de östgötska begreppen Östanståg och Västanstång. Det är dock uppenbart att Ingeborg Fleming avser Västergötland. Jämför t ex då hon skriver:
1720 den 6 November, blef min systerdotter ingeborg bonde död i Westergyllen hos sin syster Maia bonde. Systerdottern är Filip Bonde och Ebba Flemings dotter Ingeborg, begraven i familjegraven i Fredsbergs kyrka. (Källa EÄ)
Vänligen,
Olle Elm

2002-07-04, 09:48
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Västgöta Nation i Uppsala, av B V:son Lundquist, andra bandet, sid 62, och angående inskrivna 1731, finner jag:
[nr] 1804. Andreas Svenonis Lund, stud. i rektorsklassen i Skara 1727. Stud 26/8 1731; askultant i Göta hovrätt.
Av namnet att döma skulle denne kunna vara son till ovanstående.
Vänligen,
Olle Elm

2002-08-19, 22:29
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ovanstående frågor är nu lösta. Gården som omtalas är nuvarande Bröckgården i Trökörna sn där Sven Jonsson Lund med hustru och barn också är funna. Både en scanning av originaldokumentet och en intressant diskussion som leder till en lösning av frågan finner ni här.
Tack igen för bidragen!
För kännedom kan också tilläggas vad Säby-experten Hans Egeskog rapporterat i mail till mig:
 ... Vigselnotisen 1704 i Säby lämnar dessutom två avvikande besked jämfört med dagboksanteckningen. Dels kallas brudgummen för fougden LARS Lund, dels påstås vigseln ha inträffat Dom 25 p. Trin. vilket datum inte fanns detta kyrkoår! Trefaldighetssöndagarna slutade 1704 med 23:e söndagen efter Trefaldighet. Den 25 söndagen efter trefaldighet vore = andra söndagen i advent, vilken inträffade den 4 december 1704. Jag lutar starkt åt att Ingeborg Fleming visste vad hon talade om, medan däremot skrivaren/prästen har fått en del om bakfoten. Den 24 november var dock en torsdag och jag undrar om det är troligt att bröllop firades på vardagar då? Eller var det ett fleradagarsbröllop som började på torsdagen och slutade i kyrkan på söndagen den 27 november = 1:a Advent?
 
Bruden står som husjungfru Maria Lundberg i vigselboken. I övrigt har jag inte funnit henne någonstans.
Tack till Hans för detta!
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna