ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pehr Eriksson, Nätra  (läst 704 gånger)

2001-11-16, 11:56
läst 704 gånger

Yvonne Rönnblom Torshälla

Jag söker Pehr Eriksson från Nätra, född 1711, död 1780.
Han flyttade till Finland (Yttermark, Närpes), men besökte Sverige 1735, så flytten måste ha skett tidigare. Han blev bonde och tog efternamnet Håkans efter hemmansnumret. Pehr Eriksson vann anseende i bygden och blev bl. a nämndeman. (detta enligt Axplock utgiven av Närpes släktforskare).
 
Hans far hette troligtvis Erik Josefsson.

2001-11-21, 06:27
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6958
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 18:29
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Så här svara Jan Nordvall:
Jag har ingen sådan PE * omkring 1711. Det finns en Erik Jos, men han är *1730 så det kan ju inte vara han som är fader. En intressant sak är dock att denne EJos är son till Jos Phil: Sjöman, som kom just från Närpes, så här kan kanske finnas en gravad hund i alla fall.

2001-11-22, 18:43
Svar #2

Yvonne Rönnblom Torshälla

Uppgiften om Pehr Erikssons födelseår och att han kom från Nätra vid Örnsköldsvik är tagen ur kyrkböckerna i Närpes, så jag har tyvärr inget annat att hjälpa till med.  
 
Synd, för det vore intressant att veta mer om honom.  
 
Tack iallafall för försöket!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna