ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skepp och sjöfart  (läst 1382 gånger)

2004-12-28, 00:39
läst 1382 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
Jag har lite funderingar om vart, man kan få reda på lite om skepp och färjor, eventuella privatägda företag. Jag ska precisera mig bättre.Min farmors farfar Nils Petter Björklund som var bosatt på Hindö, Tjärholmen i Sankt Anna ska ha ägt båtar och färjor. I hans boupteckning finns slupen Nordan och 2 båtar med fullständiga inventarier med + en färja. Jag har även en kortare redovisning över en slup Helena. Jag är nu nyfiken på detta, var han egenföretagare eller? Färjan som är upptagen vad är det? Var det en färja som gick någon speciell rutt eller bara en privat färja som användes till vissa privata ändamål. Problemet är att jag inte vet vart jag ska vända mig, kan någon ge förslag på om det finns några arkiv. Nils Petter dog 1891.
Tar också gärna emot länktips över olika fartygstyper, hur såg en slup ut och vad användes den till för sorts frakter.
 
Tack på förhand
Kicki

2005-01-24, 19:23
Svar #1

Utloggad Mats Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2024-01-24, 17:05
    • Visa profil
    • www.släktforsking.se
Kolla med Sjöfartsverket i Norrköping!

2005-01-25, 21:35
Svar #2

Kicki Wahlström

Hej!
Tack Mats!
Jag ska ta kontakt med dem.
 
Kicki

2005-01-25, 22:58
Svar #3

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Jag föreslår en kontakt med Sjöhistoriska museet i Stockholm, som har all möjlig information om olika äldre båttyper. När det gäller namngivna sluparna Nordan och Helena och färjor som verkar ha använts för personbefordran kan säkert Sjöfartsmuseum även förmedla kontakt med Lennart Rydberg som är skicklig expert på äldre personfartyg, särskilt ångfartyg. Han har skrivit flera böcker i ämnet.

2005-01-25, 23:37
Svar #4

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Du kan också försöka med arkivet på Sjöfartsmus?et i Göteborg. Telefonnr etc via deras hemsida. Jag vet att de har uppgifter om fartyg från hela landet där.
 
/Kaj

2005-01-26, 20:54
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Kicki!
 
Du har också en länk  här (webbadress: http://sydaby.eget.net/swe/index.html) som rör fartyg i Österbotten, Österbottniska odyseer.
 
Kanske kan du hitta något här (?), och inte minst, kontakta sidans webbmaster, Staffan Storteir.
 
Mvh Leif

2005-01-26, 23:28
Svar #6

Kicki Wahlström

Tusen tack allesammans nu har jag lite att undersöka och lite ställen att ta kontakt med. Ska sätta igång imorgon.
 
Kicki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna