ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kimstad...Kindgren Anders född 1760... död i Järsnäs(Jkpg)1829.  (läst 1460 gånger)

2001-11-12, 18:00
läst 1460 gånger

Eivor Berndt

Under Östergötland, Efterlysningar, Olof Kindberg
i ett inlägg av sign Erik, sägs att en trädgårdsmästare Anders Kindgren föddes 1760 i Kimstad och senare flyttade till Vireda (Jkpg) osv.
 
I mitt sökande i släkten Kindgren har jag nu kommit till trädgårdsmästare Anders Kindgren, min farmors farfar, som dog 18291019, i åldern 690000 i Järsnäs, Jönköpings län. Hans födelseår blir då 1760, och jag tror detta är samma person som i Eriks inlägg.
 
Men.. Jag kan inte hitta honom i födelseboken i Kimstad, rättare sagt det finns 3 st Anders, men ingen stämmer in, tycker jag. (microkort 05 Kimstad C:4 210455 1/6). Enligt hans ålder på dödsdagen, ska han väl ha dött på sin födelsedag... eller dagen före?  
 
Han gifte sig 18041014 med kammarpigan Stina Petersdotter (Holma, Järsnäs Jkpg). Stina var hans andra hustru, Anders var änkeman då. Stina dog 18560328 i åldern 800200. Då föddes hon väl 17760128?
 
Jag undrar nu: Kan någon av er andra som läser detta hjälpa mej? Jag behöver namnen på Anders föräldrar (gärna på Stinas också)födelseort och exakt födelsedag. Alla slags upplysningar är välkomna!  
 
Mvh Eivor Berndt

2001-11-13, 06:33
Svar #1

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Eivor Berndt
 
Via rötters länklista med avskrifter kyrkböcker på internet, så tittade jag in på sidan med avskrifter Järsnäs:
 
1776-01-16 så födds det en Stina i Stockaryd, Järsnäs. Hennes föräldrar var Peter Johansson och Sara Larsdotter. Förutom Stina så får paret;
Peter, 1779-12-13, Stockaryd Kvarn
Sara Margareta, 1782-12-27, Stockaryd Kvarn.
 
Troligen så har paret två barn till för 17780109 så dör flickan Anna Petersdotter, 5 år,och samma dag så dör också Sara Petersdotter, 5 år, båda i Stockaryd Kvarn.
 
Peter Johansson dör 1796-02-29 i Stockaryd Kvarn av lungsot, han är då 51 år 6 mån och 3 dagar gammal.
 
Sara Larsdotter kan jag inte finna, om det inte är änkan Sara Larsdotter som dör 1809-03-23 i Finneryd Östergår, 71 år, av ålderdom?
 
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2001-11-13, 08:26
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eivor Berndt,
Genom att söka på Anders Kindgren i sökmotorn www.google.com kunde jag leta mig fram till ett antal träffar. Följande där Göran Thor?n t ex presenterar sin släktforskning stod ganska långt ner bland de funna:
Anders Kindgren, född 1760 i Kimstad (E), död 19 okt 1829 i Torkelstorp, Järsnäs (F). Trädgårdsmästare i Holma, Järsnäs (F).
 
Arbetar som trädgårdsmästare på olika större gårdar. Kommer 1788  
från Gränna till Södraholm i Adelöv, flyttar 1792 till Viredaholm
i Vireda och 1800 till Holma i Järsnäs. Bor där på torpet Skogen.
Inhyses från 1819 i Torkelstorp i samma socken.  
Dödsorsak inf.feber, begravd 25/10.  
 
Gift 14 okt 1804 i Järsnäs (F) med  
 
Stina Petersdotter, född 16 jan 1776 i Stockeryd, Järsnäs (F),
död 28 mars 1856 i Stockeryd, Järsnäs (F). Kammarpiga i Holma,
Järsnäs (F).
 
Kommer 1800 från Jönköping till Holma i Järsnäs. Kallas vid
vigseln för kammarpiga. Flyttar 1834 till Stockseryd.
(Hennes föräldrar anges på sidan)
 
Här får Du alltså en ingång via Gränna där jag rekommenderar Dig att kontrollera vad som står vid hans inflyttning och i hfl. Fråga under Gränna - Karl-Axel Skoglund kanske har något att förtälja. Jag skulle inte ta för givet att Kimstad är rätt som födelseförsamling. Det kan ha ändrats under resan i kyrkböckerna. Lite på skämt kan jag berätta att det skulle kunna vara Kisa, Kinda härad, där ju namnet Kindgren förekommet som släktnamn, men det är kanske en annan historia...
Vill också göra Dig uppmärksam på att det i Järsnäs 1815-08-17 föds en Lovisa, dotter till  Skomakare Sven Peter Kindgren  och h h Maja Petersdotter Pinnebo. Har Du undersökt honom, då han väl knappast kan vara son i ovanstående gifte?
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-15, 23:24
Svar #3

Eivor Berndt

Magnus Pålsson!  
 
Hejsan o tack för upplysningarna!
 
Då har jag fått veta lite mer om den delen av släkten. Stina var inte född, den dagen jag trodde. Det stod i dödboken, att hon dog i en ålder av 800200.  
 
Det kanske inte alltid skrevs ner precis på dagen, hur gammal personen var, när den dog? I vilket fall tack igen!
 
Mvh Eivor Berndt

2001-11-15, 23:55
Svar #4

Eivor Berndt

Olle Elm!
 
Jag tackar så mycket för alla uppgifter! Jag har sökt igenom allt, jag hittade på Google.  
 
Jag läste även på Göran Thor?ns hemsida, samt skrev frågor i hans gästbok.  
Han hade inga uppgifter på Anders Kindgrens föräldrar på sin hemsida, men kanske att han hittat fler, som inte skrivits in ännu!
 
Jag ska också ta en koll på Gränna, som du föreslog... eller Kisa  :-)
 
Såg någonstans att Bankekind o Kimstad hört till samma socken en tidsperiod. I varje fall finns det en del att kolla!  
Lovisa har jag ännu inte kollat upp.
 
Ännu en gång tack!
 
Mvh Eivor Berndt

2001-11-24, 13:10
Svar #5

Göran Thorén

Hej!
 
Jag har inte så mycket mer uppgifter om Anders Kindgren än vad som framgår av min hemsida. Första gången jag hittat honom är i Ljungarum då han gifter sig första gången 10/10 1779 med Maria Lisa Persdotter, första barnet Greta Stina föds i Ulfstorp i Sandseryd 12/9 1780. Sedan vet jag inte var de bor eller om de får fler barn förrän ovannämde Sven Peter föds i Vireda 10/4 1790.

2001-11-24, 23:56
Svar #6

Eivor Berndt

Hej!
 
Eftersom du Göran har samma uppgifter om hans första fru o barn, som finns i sign Eriks inlägg under Olof KindBERG, antar jag att det ÄR min Anders.
 
Jag tror att denne Sven Peter tilltalades Sven, för Anders Kindgren får en son Peter 1820 i andra äktenskapet med Stina Petersdotter.  
 
Han gifte sej ung, Anders bara 19 år. Jag har hittat 4+7 barn sista fött 1820. Anders dog ju 1829.  
 
Hej o tack /Eivor

2004-08-26, 22:50
Svar #7

Pia Westphal

Jag letar å min mans vägnar i hans släkt.
Har idag, i Arninge, hittat min mans farmors farmor, Louisa Kindgren,f. 18 oktober 1814, Kettilstad, dotter til Corporal Kindgren och hustru Brita Persdr i Gönebo (?)
Jag har hittat en vigsel i Kettilstad, 4. oktober 1801, mellan Lifgr. Anders Kindgren och pig. Cathrina Persdr. i Prästegården
Louisa kallas, vid mins mans farmors fars födsel i 1851 för Anna Lovisa Andersdotter.
 
Lovisa Kindgren vigs i Kettilstad 23. oktober 1836 til Nils Petter Håkansson.
Brudgummen dräng från Bankestad, Hägersted församling.
Bruden piga ifrån Kettilstad Prästgård.
Han 31 år, hon 21 år.
Allt korrekt citerad.
 
Tacksam om hjälp beträffande namnet Kindgren och även Nils Petter Håkansson ( som jag inte hittade i Hägerstad).
 
Med vänliga hälsningar
Pia Westphal, Stockholm

2004-08-26, 22:59
Svar #8

Pia Westphal

Glömde att skriva, att jag helst tar emot svar på min mailadress eftersom jag inte bevakar Rötter i normala fall.
Skriv gärna till mig -speciellt Magnus Påhlsson, om Du är den samme Magnus som jag tidigare har haft kontakt med beträffande Dina danska anor.
Skriv till mig på: piawe@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna