ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rusth Adam Månsson Hjelm o trumpetare Kristian Ludvig  (läst 1777 gånger)

2006-05-23, 21:44
läst 1777 gånger

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Hej!
Olofs och Botillas barn:
Måns (1647-1732)
Maria (1649-1695), gm Erik Hansson i Ring, Örtomta
Karin (f 1660), gm Jon Nilsson, fr Skravestad: Örtomta, bosatta i Klevstad, Örtomta.
Olaus Hielm (1665-1741)
Elin (c 1667-1730) g 1:o m Johan Karlsson, g 2:o m Johan Johansson
Per Hielm (? - ?)
 
Låg Ekön i Risinge fs?
Är det säkert att Jöns Perssons svåger Per Olofsson är id med Olof Perssons far? En annan forskare har tolkat det som att Jöns är son till Olof Perssons far Per Olofsson och att den omtalade svågern med samma namn skulle ha varit gift med en syster till Jöns (då id med den Karin som dör 1651 i Hjälmsäter).

2006-05-23, 22:19
Svar #1

Stig Blidefalk

Nej, jag är inte alls säker på Jöns Perssons svåger Per Olofsson är id med Olof Perssons far. Är han inte det, faller ju också antagandet att Karin som dör 1651 i Hjälmsäter är mor till Olof Persson. Är det någon som kan bringa klarhet i hur det ligger till? Fanns det alltså två Per Olofsson samtidigt i Hjälmsäter, Olof Perssons far och Jöns Perssons svåger?
Så till Ekön, jag tror också att det ligger i Risinge.

2006-05-24, 17:34
Svar #2

Per Olofsson

Märta Ulf som omnämns ovan borde rimlitvis vara Märta Ulf av Horsnäs, som innehade säteriet Ekön. Ekön ligger idag i Finspång. Tror det tillhörde Risinge sn under den omtalade tiden.
 
Trevligt med lite nytt blod i diskussionen.
 
Stig; vilka domboksnotiser har du noterat kring dessa släkter?

2006-05-24, 18:52
Svar #3

Stig Blidefalk

Jag har avskrifter från följande domboksnotiser rörande Hjälmsäter:
1624 troligen hösten
1624 d. 4 nov.
1625 29 jan.
1625 27 maj
1637 d. 13 april
1637 25 okt
1646 9 maj
1652 27 sept
1653 23 febr.
1653 28 sept.
1654 9 jan.
1664 25 sept
1670 11/11 angående ett köpebrev 28/10 1624
1678 19/9
1695 27 maj sid 52
1695 2 oct.
1697 4 oct.

2006-06-01, 00:32
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Befallningsmannen Magnus Hallberg dyker 1694 upp som dopvittne i Dalhem. Sannolikt är han en av de många hittills inte identifierade sönerna till kh. Petrus Hemmingii Odensvigius i Dalhem o.h.h. Anna Rydelia. Deras barn kallade sig Hallberg och skall enligt herdaminnet (Westerlund/Setterdahl/Meurling, 4:1, s. 52) ha varit 14 söner och 1 dotter. Av sönerna är eljest kända bl.a. Jonas Hallberg, faderns eftr. som kh. i Dalhem, Andets Hallberg, bokhållare i Gärdserums sn, Daniel Hallberg, länsman i Norra Tjust och Thes Hallberg, 1692 bokhållare på Näringe i Odensvi sn.

2006-06-16, 22:06
Svar #5

Per Olofsson

Hej  
 
Hur går det med forskningen? Har ni hittat något nytt?
 
JAg kom att tänka på diskussionen som var kring släkten Nopp tidigare.
 
Tidigare i diskussionen har följande info framkommit:
Ref. till inlägg i juli ang. Nopp.  
Jag har i Stockholm hittat bouppteckning efter bryggare Johan Hiellman 1707. Änkan heter Anna Gillis/Gilliusdotter Hiellman f. Nopp. Johan och Anna har vid dödsfallet en son, Carl Hiellman, som då är 1 år gammal. Vid moderns död 1735, finns inte Carl med i bouppteckningen utan endast en son från tidigare gifte, Johan Swidrofsky.
 
I Bankekinds domb för HT 1735 sida 1406, 1427 nämns Hindrich Persson Hielm och hans bröder Olof och Gustaf Hielman (!). Det känns som att det borde finnas en koppling mellan Nopp och Hielman i det citerade inlägget då det finns en Hielman (Hielm) och Nopp här i Grebo. Har ni några tankar om detta?

2006-07-29, 19:54
Svar #6

Per Olofsson

Hej  
 
Hur går det för er med Hjelm-forsknigen? Har ni hittat något nytt och intressant?
 
Hielm och Ludwig förekommer ju stundvis ganska flitigt i domböckerna. Ett litet exempel och tillskott, som visserligen kanske inte tillhör några av de spektakulära målen, visar att Adam Hielm bodde i Mehlskog i Grebo under ett år, nämligen 1712.  
 
Frågan är om han bodde där ensam eller om han hade gift sig med Ludowighs dotter?

2006-08-28, 22:25
Svar #7

Birgitta Ritzén

Hej Per!
 
Nej jag har inte kommit vidare angående Anna Gilliusdotter f Nopp, som hade en ettårig son, Carl, 1707 då maken, Johan Hiellman, dog. Det skulle kunna vara en koppling med Bankekind. Jag har letat på Family Search, men inte funnit något. Många Nopp fanns i Österrike. Får försöka igen i Stockholms stadsarkiv.

2007-01-27, 18:55
Svar #8

Per Olofsson

Hej  
 
Hur går det med forskningen? Har ni hittat några nya intressanta saker? Jag har försökt att få tag på ÖGF lövet i bibliotek men har ej lyckats. Har artiklarna publicerats i tidningen?
 
JAg har upptäckt att syskonsämjan inte var den bästa mellan Adam Hielm och brodern Olof Månsson. De verkade ha lite olika åsikter om vissa tillgångar som Olof fått av deras fader Måns Olofsson Hielm.
 
Vet ni om Olof Månsson Använde namnet Hielm? Eller var det enbart Adam som tog med sig namnet. Fadern ser man ju sällan använda namnet. Har ni några id?er om varför det var så?

2007-01-28, 16:41
Svar #9

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Är det bekant om Anders Amundsson Sommes hade några barn och var vad de i så fall hette och föddes.
 
MvH
Ingela H

2007-05-23, 23:05
Svar #10

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
I Generalmönsterrulla 1728 används namnet Hielm på fader Måns: (Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/286 (1728-))
 
Nr 34 Fougden Måns Olufsson Hielm och Sohnen Oluf Månsson
 
Deras soldat hette Jöns Hoppman och det var Håckla kronohemman det gällde.  
 
I samma rulla finns också Diedrich Sundsteen på
Målbäck kronohemman och han kallas fogden Olof Schörlings styvbarn och Per Olofsson Hielms änkas o barns tjänare.

2007-06-09, 19:09
Svar #11

Per Olofsson

Det var intressant att se att även Måns Olofsson Hielm var fogde. Det verkar ju vara ett vanligt yrke i släkten Hielm. Tidigare har jag bara sett att han var rusthållare.
 
Har ni gjort några andra fynd?

2007-06-10, 22:37
Svar #12

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Av GMR 1733 Tjust kompani kan man utläsa att Per Månsson är avliden. Han finns ju som bekant inte i Åtvids dödsbok. Hans änka kallas felaktigt Johansdr istf Jonsdotter.
 
GMR 1733 Tjust kompani: Nr 34 fougden Måns  
Olufsson Hielm och Sohnen Oluf Månsson, den förre död, dess såhns Pähr Månssons Enkia  
Maria Johansdotter med sina barn som hon hafver med Pähr Månsson begiära för 1/3 dehl  
blifva inskrifven d 28 aprill 1733 efter afhandlingsskrift d 13 aprill 1732.

2010-03-26, 21:30
Svar #13

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Jag har läst igenom inläggen ovan. Intressant läsning om släkterna Hielm, Ludwig, mfl.
 
Det nämndes att det var planer på att göra en skriftlig sammanställning över släkterna. Har någon sådan kommit ut? Var kan jag hitta den i så fall?  
 
Det diskuterades huruvida Christian Ludwigh kunna härstamma från utlandet på grund av hur hans efternamn stavades ibland (Ludovich, etc). Enligt vad jag har sett på andra platser så kunde Ludvig stavas på detta sätt och liknande även för svenska personer, varför stavningen ej behöver indikera att han har utländskt påbrå. (Vilket iofs kan vara bra då det då borde vara lättare att spåra hans ursprung, även om ingen tycks ha lyckats ännu)
 
Dock hittade jag dock detta från en av mantalslängderna. Är det ngn som kan utläsa den exakta stavningen av Christians efternamn här? Det tycks ej vara det sedvanliga ck,ch,g eller gh slutet elelr är det jag som ser fel?
 

 
 
Ovan omnämns Måns Olofsson Hielm som fogde.  
Vad var han för typ av fogde och vad innebar det?

2012-07-22, 21:22
Svar #14

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Släken Somme (samt även Bergman, Ludwig, Hielm, Mörck, mfl)
 
Jag noterade ett slumpfynd av en Anders Somme. Han omnämns i boken 600 år i Vadstena (jag har tyvärr ej tillgång tillboken just nu) Han var i Vadstena 1702 och var vid denna tid en lägre tulltjänsteman och tog uppdrag då som slaktare. Kan detta vara Anders Amundsson Somme som diskuteras ovan med koppling till Släkten Bergman i Bankeberg? Denne Somme ska ju ha flytt till Norrköping mot slutet av 1690-talet. Jag känner dock inte till vad som hände honom efter det. (Dock ej heller var han kom från ursprungligen)
 
Har det förövrigt kommit upp några andra nya uppgifter om släkterna som berörs ovan, t ex Bergman, Ludwig, Hielm, Mörck?
 
Tack på förhand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna