ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2006  (läst 4242 gånger)

2001-08-26, 00:25
läst 4242 gånger

Lena von Trotta-Treyden

Hej!
Mitt namn är Lena von Trotta-Treyden. Jag har börjat forska efter min släkt von Trotta-Treyden i Kurland. Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig vart jag ska leta någon stans.  
Namn som min familj har hjälpt mig med är:
 
Farmors Sida
Ilse von Behr  Farmor
Adda von der Osten-Sacken  Farmors mor
Ulrich von Behr  Farmors Far
Ulrich von Behr  Farmors Farfar
Minna von Buchholtz  Farmors Farmor
Lili Korff  Farmors mormor
Fridrich von der Osten-Sacken  Farmors morfar
 
Farfars Sida
James von Trotta-Treyden  Farfar
Hugo von Trotta-Treyden  Farfars Far
Susanne von Detenhoff  Farfars mor

2001-08-26, 01:03
Svar #1

Lena von Trotta-Treyden

Tillägg för Lena von Trotta-Treyden.
Givetvis vill jag även skaffa information om släkten på min farmors sida von Behr.
Jag är lite osäker om man bara ska söka i Kurland.
 
Mvh Lena von Trotta-Treyden

2001-08-27, 00:00
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lena von Trotta-Treyden,
När Du söker efter von Trotta-Treyden och von der Osten-Sacken kan det vara bra att veta att båda ätterna ofta skrivs med ett genannt i stället för det bindestreck Du har i Din skrivning. Medlemmar av båda ätterna finns i Elgenstiernas ättartavlor - von der Osten gennant Sacken är naturaliserad och introducerad på Riddarhuset, von Trotta genannt Treyden har ingifta medlemmar i introducerade ätter.
Förmodligen finns det litteratur om den baltiska adeln, men jag känner ej till denna.
Vänligen,
Olle Elm

2001-08-27, 17:29
Svar #3

Lena von Trotta-Treyden

Hej Olle!
 
Tack för dina tips,det har hjälpt mig en hel del.
Eftersom jag är nybörjare så är jag tacksam för alla tips jag kan få.
 
Mvh
 
Lena von Trotta gennant Treyden

2001-08-27, 22:55
Svar #4

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Lena! Det finns en artikel om von der Osten-Sacken i W. v. Hueck, Adelslexikon, Bd 10 Of-Pra (Limburg an der Lahn 1999), s. 73ff. Eftersom det är ett uppslagsverk är det inga fullständiga genealogier det rör sig om, men von der Osten-Sacken-artikeln avslutas med en omfattande bibliografi som väl torde vara ganska up-to-date, eftersom bandet är så pass färskt. Adelslexikonet har ännu inte kommit fram till bokstaven T.

2001-08-28, 20:58
Svar #5

Jonas Kuschner (Jonas)

Andra tips till Lena von Trotta-Treyden: Du kan anmäla dig till föreningarna G-gruppen (tysk genealogi) och E-gruppen (estnisk). Se G. v. Gerttens inlägg här ovan.
 
Dessutom bör du besöka Genealogiska Föreningen i Stockholm och titta på litteraturen i Hintze-samlingen, en mycket stor donerad samling med huvudsakligen tyskspråkig genealogisk litteratur. GF:s webbsida har adressen www.genealogi.net, tel. 08/32 96 80.

2001-08-29, 00:35
Svar #6

Lena von Trotta-Treyden

Hej Jonas!
 
Tack för all hjälp jag har fått. Det har varit till stor hjälp i mitt forskande. Skulle vara väldigt tacksam om jag fick kontakta dig även i framtiden.  
 
Med vänliga hälsningar  
 
Lena von Trotta-Treyden
 
lena@emti.se

2001-10-01, 22:58
Svar #7

Lena von Trotta-Treyden

Hej!
Har kommit ganska långt i mitt forskande på min farmors sida - von Behr och von der Osten-Sacken. Jag har fått mycket hjälp av edelleute i Tyskland samt anbytarforum.  
Tyvärr har vi fastnat och både han på eddelleute och jag undrar om någon kan hjälpa oss vart ska vi ska leta efter släkten von Detenhoff, Eberhardt och Fialkowosky samt von Trotta-Treyden.
Jag letar efter min linje von Trotta gen.Treyden in i det kurländska riddarhuset

2002-02-04, 21:58
Svar #8

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Leonard von Vietinghoff hade ett regemente i mitten av 1600-talet. Han skall enligt finska forskare ha varit av baltisk adel och hade även gård i Virolax socken i Finland. Känner någon till något mer om honom och hur hans regemente såg ut? Varifrån värvades hans knektar? Vilka var de?
 
Tacksam för svar!
Stefan Sundbäck

2002-02-19, 16:45
Svar #9

Bengt Wikström

Söker uppgifter om släkterna Silfvernagel och Liven-(Liewen)dal som dök upp i södra Finland under första halvan av 1700-talet enligt uppgift från Baltikum ? Lär finnas människor i Lettland idag som bär det senare släktnamnet . Har någon uppgifter om dessa släkter ?
 
Bengt W.

2003-02-27, 12:00
Svar #10

Utloggad Eskil Hedman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Söker uppgifter om August Pert och hans släktingar i Ambla, Estland, född omkring 1920-talet.

2003-02-28, 10:15
Svar #11

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Den estniska arbetsgruppen vill nog gärna
ha kontakt med dig. Försök på  
www.g-gruppen.net
hälsning Gustaf

2003-05-05, 19:30
Svar #12

Bengt Olsson

Hej!
 
Söker uppgifter om den baltiska adelsätten von Platsbeck/Platzbeck.
Har hittat namnet i Stockholm, Arvid Fredrik von Platzbeck (1735)och i Karlshamn, Anna Maria Platsbeck (1734-59).  
Har varit i kontakt med Riddarhuset, Sthlms stadsarkiv, Kungl Biblioteket, Universitetsbiblioteket i Uppsala, där jag fått en del uppgifter.
Finns det någon som har denna ätt i sina anor eller har tips/ledtråd
 
Vänligen / Bengt Olsson

2003-09-25, 22:13
Svar #13

Liza Flodén

Hej!  
Jag undrar om det är någon som känner till något om Hans Powin (Bowin?)eller hans son Jonas Hansson Powin (Bowin?).  
 
Hans bodde under 1660-talet i Vimmerby men kom från Baltikum och var krukmakare. Han var gift med Sussanna Jonsdotter Palm som var född runt 1641 och dog i Högsby 29/1 1705.  
 
Sonen Jonas är född 1659 och dog 3/5 1746 i Högsby. Även han var krukmakare. Han var gift med Karin född ca 1973, död 29/7 1733 i Högsby. Dom fick en dotter, Annika Jonsdotter, döpt 17/9 1711 i Högsby.  
 
Mvh Liza Flodén

2004-02-17, 18:46
Svar #14

Filip Höglund

Hej jag har en stor släkt på estnisk sida och flera av dem bär namnet Laurits. Då jag vet att namnet också finns som för- och efternamn i Norden undrar jag var namnet egentligen kommer ifrån?
 
Hoppas att någon vet.
 
Filip Höglund

2004-02-18, 08:23
Svar #15

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Laurits måste vara den estniska formen av latinsk Laurentius.
 
Mvh
 
HeikkI Särkkä

2004-04-25, 16:46
Svar #16

Helena Johansson

Hej!
Jag söker information angående min förfader ryttmästaren Christian (von) Wagner ifrån Livland. Han ägde ett gods Sawensee i Laudons socken i Livland. Han dog i slaget vid Kirkholm 1605. Hans dotter Catharina Wagner gifte sig med svenske adelsmannen Sten Påvelsson Rutensköld.
 
Vet någon vem Christian Wagner var gift med, när han var född osv? Tacksam för all hjälp.

2004-10-22, 23:21
Svar #17

Berit Johansson

Hej Filip!
 
I mina anor var min mormors bror gift med
Maria Lauritz f 1891-04-11 i Ridala, Estland.
Vore roligt om du hörde av dig till mig på brokarp@telia.com då jag har en del material.
 
MVH
Berit

2004-11-21, 12:47
Svar #18

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Hej Helena!
 
Jag härstammar också från Sten Påvelsson, adlad Rutensköld. Jag är också intresserad av att få reda på Catharina Wagners mor m.m.
Om du inte visste det så hade Catharina Wagner brodern ryttmästaren Daniel Wagner gm Hedvig Drolshagen som i sin sons ryttmästaren Lorentz Wagner namn 1636 till sedermera översten Abraham Larsson Hirsch, adl. Cronhjort nr 322 förpantade godset Sawensee (Sarvensee), men som återlöstes av Catharina Wagner gm Sten Påvelsson Rutensköld.
 
Vore mycket intresseras att få veta om du får något svar på din fråga om Catharina Wagners ytterligare anor och släkt.
Jag lovar att meddela dig om jag får någon mer information om Wagner-släkten!
 
Beträffande vad jag ovan anförde om Catharina Wagners bror och hans familj kan jag meddela dig att uppgifterna var hämtade från ingressen till adliga ätten Wagner nr 764 i Elgenstiernas Svenska Adelns Ättartavlor del VIII sid 641.
 
Mvh
Bengt Örtenholm

2004-11-29, 20:58
Svar #19

Siri Barnå

Hej
Jag söker uppgifter om eller släktigar till
 
Ottiliana Blomfelt
född 1700 i Riga.
 
Hon gifte sig med Olof Bodin, kronofogde i Västerbottens nedre fögderi, född 1700 i Kopparnäs Piteå.
Vet någon hur jag kan gå vidare??
Hälsningar
Siri

2005-03-20, 20:37
Svar #20

Christoffer Hornborg

Hej allesamman,
Jag ser att Treyden har diskuterats ovan. Själv har jag i min antavla en Carl Gustav von Treyden vars föräldrar var Otto Ernst von Treyden och Sophia Elisabeth von Mengden, men längre har jag inte kommit. Har någon information om dessas anor?
 
Mvh
 
Christoffer

2005-03-30, 11:24
Svar #21

Utloggad Torsten Bergmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-11-11, 22:36
    • Visa profil
Hej Christoffer,
 
Information om Otto Ernst von Treyden hittar du i Genealogisches Handbuch der baltischen Ritterschaften, Teil Ösel, s. 608-611 med rättelse på s.  695.
 
Mvh
Torsten

2005-05-10, 13:34
Svar #22

Mikaela von Trotta-Treyden

Hej Lena! Hoppas att det går bra med släkt-forskningen! Vi ses.
Mvh/Mikaela von Trotta-Treyden.

2005-05-31, 11:53
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Markus Mäckl har i en annan diskussion i forumet uppmärksammat en i mitt tycke mycket värdefull länk för forskning i Baltikum från Digitale Bibliothek - M?nchener Digitalisierungszentrum (MDZ).
Levererar här ett smakprov från Klingspor, Carl Arvid von: Baltisches Wappenbuch. Wappen sämmtlicher, den Ritterschaften von Livland, Estland, Kurland und Oesel zugehöriger Adelsgeschlechter.
 

Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-04, 23:09
Svar #24

Utloggad Daniel Hjelmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 22:44
    • Visa profil
Hej. Jag söker anfäder till Kristina Terese Eisfeldt född i Dorpat 1845. Hon fick en som vid namn Otto Willhelm Vollberg. Vad fadern heter vet jag inte. Tack på förhand Daniel

2005-11-05, 11:17
Svar #25

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Daniel!
 
Jag kan i alla fall hjälpa dig med fadern till Otto Wilhelm. Hans far hette även han Otto Wilhelm Vollberg.  
 
Källa; Blekinge, Ronneby, Födde, dop 1862-1876 sid 295.
 
Mvh Helene

2005-11-05, 19:11
Svar #26

Karin Bergström (Athen)

Hej!
Finns det någon med tillgång till Baltisches Wappen-CD som kan tala om för mig om det där står något om von Rickmann?
 
mvh Karin

2005-11-06, 00:01
Svar #27

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Hej Daniel!
 
Jag har tittat i SAAGA och hon är född 1845-10-01 Jaani församl. Tartu (Dorpat). Döpt 26 oktober till Catharina Therese.
Far: Friedrich Heinrich Eisfeldt
Mor: Concordia Kunigunda Knast el Kuast.
 
Enl Födelse och dop bok sid 204
 
Mvh Helene
Helene Strömkvist

2005-11-07, 18:33
Svar #28

Utloggad Daniel Hjelmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 22:44
    • Visa profil
Tack ska alla vänliga själar ha. Om det skulle vara så att någon har ytterligare information om anfäder, yrken, platser eller annat så skulle jag verkligen bli glad för det. Tack ska ni ha /Daniel

2006-01-05, 23:37
Svar #29

Siri Barnå

Hej (tidigare inlagt 2004)letar fortfarande....
 
Jag söker uppgifter om eller släktigar till  
 
Ottiliana Blomfelt  
född 1700 i Riga.  
 
Hon gifte sig med Olof Bodin, kronofogde i Västerbottens nedre fögderi, född 1700 i Kopparnäs Piteå.  
Vet någon hur jag kan gå vidare??  
Hälsningar  
Siri

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna