ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anckarstierna  (läst 2035 gånger)

2003-02-18, 23:57
läst 2035 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nåja, första fallet var ju det mot prästen.

2003-02-19, 22:55
Svar #1

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Hans.
Var är Du?
Det var så länge sedan jag fick mejl från Dig!
Mvh
Inge

2003-02-22, 13:36
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tredje gången gillt då..
 
-Är det något inlägg som skall bort här så är det ditt Tina/Trine, jag har redan raderat det två gånger - så det är väl bara att vara envis..
 
 
 
Eftersom någonting uppenbarligen 'hakat upp sig' vad det gäller att bara meningslöst skicka samma inlägg på nytt hela tiden så stänger vi den här diskussionen ett tag tycker jag.

2003-02-25, 21:32
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Eftersom någon/några anser att jag på något sätt brutit mot någon lag när jag skrivit vissa uppgifter ovan, vill jag bara komma med en del förklaringar.
I Danmark gäller andra regler än i Sverige vad angår sekretess i kyrkoböcker. Jag kopierar nedan vad som står på Viborgs landsarkivs hemsida (http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/kirkeboeger.htm):
Tilgængelighed:
Alle oplysninger i kirkebøgerne er tilgængelige på landsarkivet efter 50 år. Indførsler om dødsfald og begravelse er allerede tilgængelige efter 10 år. Hvis kirkebogens ydreår eksempelvis dækker perioden 1925-1957, og man søger oplysning om en person i 1942, kan man anmode vejledningspersonalet om adgang til at se i kirkebogen ved skranken. 
Detta har alltså gjort att det är fullt möjligt att helt lagligt och utan restriktioner studera de danska kyrkböcker vilkas uppgifter är minst 50 år gamla (förutom dödböcker där det är 10 år som gäller) till skillnad från svenska kyrkböcker där det är 70-årsgräns. Den svenska 70-årsgränsen gäller inte heller sådana uppgifter som födelse-, döds- och namnuppgifter, förutom undantaget om personen ifråga har skyddad identitet. Sekretessbelagda är enbart sådana uppgifter som kan vara till men för personen det angår eller honom/henne närstående, och detta ska dessutom prövas från fall till fall. 
I danska födelseböcker finns även uppgifter om eventuella namnändringar, vilka alltså också blir fritt tillgängliga om personen är född för mer än 50 år sedan.

2003-02-26, 07:45
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej Lotta
Danmark har tydligen liberalare regler än Sverige. Då kan jag inte begripa hur någon kan tro att släktföljden går hemlighålla nån längre tid. Kanske därför som Sveriges 70 års sekretess framhålls. Det kan ju inte hjälpa så länge med att skälla ned, och förolämpa, den som har en annan tro.
 
Ett stort fång rosor för att du tog dej tid och våga att syna Baronens anor.
mvh
rune

2003-02-26, 10:56
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Tack så mycket Rune! Men nåt särskilt vågande behövdes inte. ;-)
 
Mvh//
Lotta

2003-08-09, 04:52
Svar #6

N. W. Johansson

Det verkar nog rimligt att detta inte skall ligga  
under adelssläkter över huvud taget, och bör  
väl  
flytts til Länder > Danmark?

2003-08-09, 06:00
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
För kännedom:  
Justitiekanslern (JK) avslog Hans Ankarstjernas krav på skadestånd för namnintrång den 17 maj 2001. JK hade i februari i år (när jag kontrollerade saken) inte avhört något vidare i ärendet från baronen.
 
I Riddarhuset är Hans Ankarstjerna känd - dock endast för att han inte kunnat styrka sina  påstådda anor.
Hälsar vänligen
Maud

2003-08-11, 16:13
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Då den här diskussionen aktualiserats igen och det har lett till att jag fått ett ebrev från herr Anckarstjerna med mer eller mindre dåligt förtäckta hot så är det väl dags att tala om när herr Anckarstjerna blev herr Anckarstjerna. Född Bertelsen och från 1956 Ankerstjerne då fadern strök namnet Bertelsen och behöll enbart sin mors efternamn Ankerstjerne (kgl. navnebevis Aarhus Stiftamt 19-3-56).
Enligt namnbevis 22  februari 1989 bytte herr Ankerstjerne då namn till Anckarstjerna, vilket bör ha gjorts med hjälp av att den danska namnlagen möjliggör att man kan ändra stavning på namnet, och inte som ett regelrätt namnbyte.  
 
Till tingsrätten i Sverige (vid sin stämning för namnintrång) inlämnade herr Anckarstjerna en ”släktutredning” där han (eller vem som nu gjort den) har skrivit namnet Anckarstjerna på alla led bakåt till den av honom så kallade ”unggrevens” mor Anna Beata, och där namnet egentligen var Ankerstjerne. Alltså falska uppgifter som skulle gälla som bevis i rättegången! Dessutom är det åtskilliga sakfel, särskilt årtal och datum, i utredningen. Denna s k släktutredning avslöjar inte heller någon som helst anknytning till den svenska adliga ätten Anckarstjerna eller någon annan svensk släkt. Det enda som uppges leda till Sverige är att Anna Beata och Johan Martin båda påstås vara födda i Sverige utan vare sig årtal eller källhänvisning. Inga källhänvisningar överhuvudtaget finns i denna ”utredning”.
 
Herr Anckarstjerna lämnade också in ett utdrag från folkbokföringsregistret till tingsrätten där det står ditskrivet med annan stil (maskinskrift) ”Baron & Friherre” efter hans namn. Vid kontroll med folkbokföringen förekommer överhuvudtaget inga titlar i deras register, och absolut inte någon för herr Anckarstjerna (inte ens herr). Detta är alltså från den svenska folkbokföringen eftersom han tydligen var skriven i Sverige några månader i början av 1990-talet. Urkundsförfalskning?
 
Som ett förtydligande kan jag säga att detta rör sig om offentliga handlingar och uppgifter, jag går alltså inte ut med ”hemliga” uppgifter. Och hade herr Anckarstjerna låtit bli att hota via epost så hade jag möjligen låtit bli att skriva ovanstående.
 
Som nämnts tidigare i den här diskussionen hävdar herr Anckarstjerna släktskapet med den svenska adliga ätten med hjälp av att han påstår sig ha bl a möbler och andra föremål med det adliga vapnet. Dessa skulle ha ärvts via Carl Jean, son till Samuel Anckarstjerna som dog 1767. Herr Anckarstjerna är också uppenbarligen väldigt tacksam för att någon ”översatt” Samuels bouppteckning och med det verkar han vilja ha sagt att denna bouppteckning bekräftar att han har rätt. I Samuels bouppteckning finns inte ett ord om Carl Jean, som dog 1762, inte heller om någon släkting i Danmark som ärver honom. De enda arvingarna är Samuels änka och då levande barn, alla bosatta i Sverige.
 
Jag har även forskat vidare på släkten Anckarstjerna i Sverige och inte funnit några som helst spår eller belägg för att någon skulle hamnat i Danmark eller att någon skulle varit gift och fått barn utomlands vid en tidpunkt som skulle kunna stämma in på dessa personer i Randers. Det finns helt enkelt inte någon ”över” som kan placeras där.  
 
På sin s k hemsida beklagar herr Anckarstjerna sig ”högljutt” över att den person han stämde har haft tre olika efternamn. Jamen, vadådå? Det har ju herr Anckarstjerna också!! Bertelsen, Ankerstjerne och Anckarstjerna.
 
Eftersom herr Anckarstjerna uppenbarligen anser att mina uppgifter är felaktiga, trots att de kommer från originalhandlingar i Danmark och Sverige, så vore det kanske på tiden att han här lägger fram bevis för hur han anser att det förhåller sig. Det är ju absolut ett bättre sätt att vinna gehör för sina åsikter än att på detta fega vis skriva ebrev med än det ena än det andra hotet i, utan att lämna några som helst faktaupplysningar.

2003-08-12, 19:44
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Verkar som att matchen redan är avgjord då Lotta  har lagt fram starka bevis mot Ankerstjerne. Tror dock inte att Ankerstjerne kommer att ge upp, men vinna kan han väl aldrig....Hoppas bara att han inte fortsätter skicka förtäckta hot till Lotta, det verkar så obehagligt. Starkt jobbat!
 
Mvh Sari

2003-08-13, 17:51
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag skulle gärna se att vi inte höll på och hoppade så mycket på den som redan ligger.. - för hur det nu är så skall vi inte ha inlägg i forumet som på ett eller annat sätt är stötande eller kränkande; då har till och med Hans rätt att klaga på oss som håller i det hela.
(Inlägg som bara lustiggör sig på ett eller annat sätt har/eller kommer att plockas bort efter hand.)
 
Tror inte han behöver mer reklam heller - tar bort den bild som inkommit efter detta inlägg.

2006-05-03, 00:39
Svar #11

Utloggad Berit Gustavsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Var är Hans nu?
 
http://www.swedano.dk/ existerar inte, men är bliven http://www.europashistorie.dk/
 
Citat: Fotoshoppen Europa har siden starten oktober 2004 haft 650088 bes?gere
 
Citat: Foreningen Europas Historie har pr., 1. oktober 2004 opk?bt SweDano Journal, og deres store foto samling.
 
Web design och innhåll för http://www.swedano.dk/ och http://www.europashistorie.dk är identisk...
 
Sajten har även en (automatisk) dummy seneste opdatering är [idag]
 
Goda gamla Friherren...


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna