ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herfurth  (läst 843 gånger)

2003-10-06, 17:35
läst 843 gånger

Gunnar Larsson

Söker information om David Herfurth.
 
Han skall vara född omkring år 1700 enligt uppgifterna från svenska husförhörslängder.
Han var gift med Christine Olesdotter, född omkring 1712.
 
Ett av barnen, Elisabeth f. 1746, finns med i Dåbsregistret - Utrykte hjälpemidler.  från Fredriks Tyske Kirke. Kyrkan är dock uppförd några år tidigare och omfattar hela Köpenhamn.
 
I husförhörslängderna nämns han som murarmästare, men i Köpenhamn verkar han varken ha varit murarmästare eller murarlärling då han inte finns med i registren över dessa.
 
I en förteckning över testamenten finns en mindre mängd Herfurtar, flera av dessa bor i Holbeck församling.
 
 
Är det någon som har någon information om David Herfurth eller tips för att gå vidare så skulle jag bli jätteglad.
 
 
En liten fundering jag får när jag skriver detta är om det var möjligt att tyskar boende i trakterna omkring Köpenhamn döpte sina barn i Tyska kyrkan där, eller finns det någon annan bra förklaring till att han inte verkar ha någon kontakt med muraryrket i Köpenhamn.

2008-10-26, 16:48
Svar #1

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
DEt är ett tag sen Gunnar lade in ovan. Är det någon som på senare tid träffat på David eller har tips om var Familjen kan ha kommit ifrån

2017-03-19, 18:35
Svar #2

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Åren går o det är nu 2017.  Släktforskningen har legat i dvala. Men  ibland så kommer tankar upp.  Kanske är det någon av Er som finns här 2017 som David Herfurth eller annan Herfurth i sin släkt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna