ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Westén f. ca 1730, kom han från Dalarna?  (läst 1784 gånger)

2005-05-05, 18:43
läst 1784 gånger

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Johan Westén i östra Norrbotten? Uppges enligt olika åldersangivelser ha varit född ca 1728-1731. Enligt information jag erhållit av forskaren Jan-Anders Perdahl, är Johan Westén omnämnd i Hugo Tenerz bok Ur Norrbottens finnbygd och dess befolknings historia....., där det står att han anställdes 1755 för att idka stålbränneri samt lära upp en skicklig dräng. Westén var således stålsmed-stålbrännare i Kengis bruk, Pajala sn, och från 1767 i Björkfors, Nederkalix socken.

2005-05-05, 23:17
Svar #1

Utloggad Peter Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 11:43
    • Visa profil
Johan Westén kom väl från Vedevåg, Lindesbergs församling i Västmanland. Enligt Ove Westman är han troligtvis bror till mästersmeden Erik Westén i Vedevåg (se efterlysningar, Lindesbergs församling) Peter Isaksson Boden

2005-05-05, 23:51
Svar #2

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej Peter, jo, jag såg den antydningen om Vedevåg, men jag har inte sett några arkivbelägg för att så är fallet. De finns måhända, men jag har inte sett dem. Och så råkade jag av en slump se att det finns personer som heter Westén i Dalarna, och då tänkte jag att kanske, kanske.... Visst är det ju möjligt att han kan ha varit bror med denne Erik Westén, men det borde ju i så fall gå att belägga på något vis. Det fanns ju också en handelsman, brukspatron och rådman i Arboga Erik Eriksson Westén, f. 1703 d. 1764, men han verkar inte haft någon son Johan aktuell tid. Ja, den som lever får se, hälsar, ST

2015-12-07, 18:51
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Johan Westen föddes 18 dec 1726 i Wester Bor, Lindesberg. Troligen därav namnet Westen. Erik Westen var hans bror, hammarsmedsmästare i Wedevåg. Johan flyttade därifrån omkr 1753 till Kengis Bruk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna