ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isére  (läst 1533 gånger)

2016-01-24, 08:55
läst 1533 gånger

Johan Westermark

söker familjena Marseillay kan även stavas Masriliee alt Masreliez. De kom från denna plats i Grenobel. Det är bröderna Louis född 1715 gift ca 1750 med Marie Anne de Lenoncour(t) o brodern  Adriann Louis alt Jaques Adriann. Beroende var han hamnade den senaste brodern ändrar denne sitt namn från Adriann Louis till Jaques Adriann född 1717 i maj gift ca 1744 med Jeanne Antoniette Berard. De är födda här men flyttar tidigt till Paris st Margurite församling och sedan till st Nikolais. Vill Veta brödernas föräldrar?
 
Im searching after the famillie of Marseillay or spelling also Masriliee or Masreliez. They came from Isere in Grenobel. The brothers was Louis born 1715 marige ab 1750 with Marie Anne de Lenoncour. the second brother was Adriann Louis or Jaques Adriann born 1717 in may Marrige ab 1744 with Jeanne Antoniette Berard. He change his first name when he moved to Paris. They were living at Parish of st Margurite and the second time at st Nicolais. I; m searching after the brothers parents

2016-01-25, 21:23
Svar #1

Utloggad Birgitta L Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 11:29
    • Visa profil
Hej Johan.
 
Kanske har du redan sett detta?
 
gw.geneanet.org/elastoc?lang=fr&m=&p=jeanne
 
Jag sökte på Marzelier och fick då ett svar på en Jeanne Marzelier. Genom denna denna googling kom 4 händelser  med efternamnet Marzelier.
 
Vänligen Birgitta

2016-01-25, 21:38
Svar #2

Utloggad Birgitta L Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 11:29
    • Visa profil
.... .... eller detta?
 
didier.pothet.pagesperso-orange.fr/eclairt.html
 
 
Vänligen Birgitta.

2016-01-27, 11:52
Svar #3

Johan Westermark

hej jag kollade upp Jeanne Marzelier, men inte fann jag något på fädernesidan dvs söner med efternamnet. Jag undrar hur var det förr kvinnor med barn utom äktenskap? Var hamnade de? Skulle man fått en son som var född utom äktenskap, kan man finna den på sådana här sidor eller finns det böcker för uä barn?  Det var inte vackert i protestantiska länder att få uä barn men i katolska var man väl mer bannlyst. men det måste ha förekommit. Men av Marzelier och Adriann Lois född 1717 i maj. Han fann jag då inte i denna gen gren.

2016-12-14, 16:39
Svar #4

Utloggad Lars Värnild

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-02-27, 16:47
    • Visa profil
Isère är väl snarare namnet pa departementet (länet) Grenoble är staden, och där finns manga församlingar.
Länsarkivet finns pa www.archives-isere.fr. Om du behöver hjälp kan jag kanske hjälpa till.

2017-02-05, 18:12
Svar #5

Utloggad Francois Lambert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 20:33
    • Visa profil
Hej!
På bröllopsintyg finns en del information on födelse m m. Har du hittar den i arkivet?

2017-02-26, 18:04
Svar #6

Utloggad Lars Värnild

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-02-27, 16:47
    • Visa profil
Om bröllopet är i Paris är det troligen omöjligt att hitta, arkiven brändes under revolutionen 1789. Jag lyckas inte komma in pa kyrkoarkiven i Isere, det verkar inte som om de lagt ut Mormonernas mikrofilmer pa nätet, och att de haller pa att fotografera resten nu

2017-02-26, 19:10
Svar #7

Utloggad Francois Lambert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 20:33
    • Visa profil
Jag tror att det är 1870 som det brann (revolution de la commune).

Har du kollat här http://archives.paris.fr/s/5/etat-civil-reconstitue/?

Det är iFör barn utan föräldrar finns assistance publique.
http://archives.paris.fr/s/12/enfants-assistes/?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna