ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var ligger Hitterön?  (läst 726 gånger)

2001-11-20, 20:44
läst 726 gånger

Claes Bernes

I april 1803 sökte den svenska örlogsfregatten Jarramas nödhamn vid den norska kusten. (En förfader till mig var ombord, därför är jag intresserad.) Fartygschefen har angivit platsens namn som Hitterön och Rassevågs hamn. Jag har sökt i den förnämliga digitala kartan på www.hvor.no efter dessa namn eller några som liknar dem, men utan framgång. Finns det någon som känner igen dem? Hamnen bör ligga någonstans längs den sydnorska kusten - det finns en Hitteröya uppe i Troms, men det är alldeles för långt norrut.

2001-11-20, 21:14
Svar #1

Utloggad Lars Alldén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 14:32
    • Visa profil
Den ligger i Vest-Agder fylke, Flekkefjord kommune och heter Hidra på dagens norska, en anpassning till den lokala namnformen med d i stället för t. Hamnen heter Rasvåg.  
Detta är mycket riktigt på sydnorska kusten, inom vad som nu kallas Sörlandet.
 
Hälsningar från Oslo

2001-11-21, 08:05
Svar #2

Bengt Nilsson

Hej!
 
Som en liten parentes kan inflikas att platsen även brukats av ett svenskt örlogsfartyg på utflykt hundra år tidigare. I Ölands journal för 21 september 1703 står det bl.a. kommo samma Afton til Anckars utij Raswan och Hitteröhn i nordwägen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna