ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Portugal  (läst 2198 gånger)

2002-04-07, 01:28
läst 2198 gånger

Utloggad Britt-Marie Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bernice Portugal 1909
 
Känner någon till namnet Bernice som har anknytning till landet Portugal och årtalet 1909?

2002-04-07, 10:52
Svar #1

Nina M. Nordby

Det høres jo ut som et fornavn. Har du ikke noe etternavn, og i hvilken sammenheng er dette tatt ut av?

2011-10-16, 23:17
Svar #2

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hej! Jag undrar hur man söker efter en släkting vars sista livstecken kommer från Lissabon i Portugal.  
 
Min mormors bror hörde aldrig mer av sig till familjen, sedan han mönstrade av sin båt i Lissabon 2/3 1911  bara 22 år gammal. Det var ett stort trauma för min mormors föräldrar, som sökte efter sin son genom Röda korset och Frälsningsarmen men utan resultat. Under årens lopp har familjen för varje generation undrat vad hände med Wilhelm Ludvig?  
 
Wilhelm Ludvig Johansson f. 3/10 1889 i Torsåker Gävleborg var inskriven i Gävle Sjömanshus redan 11/7 1907 (nr 66 20).  
 
Fann han kärleken och stannade i Portugal, emigrerade han kanske till Syd- eller Nordamerika eller någon annat land, tog han hyra på någon annan båt?  
Råkade han ut för en olycka eller sjukdom och avled i Lissabon?  
 
Det skulle vara så spännande att kunna lösa denna hundraåriga gåta. Hur gör man,  
var kan man söka efter ledtrådar? Någon som vet?

2014-04-28, 22:40
Svar #3

Utloggad Kevin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-04-28, 22:45
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker ett förlorat släktnamn som bars av min fästmös anfäder.  
 
Jag har  hittat namnet på min fästmös farfars mormor och morfar.  
 
Jag vet bara att han är född i Revin, Frankrike. Jag har försökt skicka mail till arkivet där, men jag får inget svar. Om jag bara kunde hitta någonting..  
 
Namnet på hennes farfar (som föddes i Revin, Ardennerna, Frankrike) är Jorge Antonio Vicente. Hans fars namn är, enligt födelseattesten från Portugal, António Carlos och föddes i Serapicos församling i Braganca. Hans mors namn är Berta da Anunciacão, som föddes i Paradinha Nova i Braganca.  
 
Jorge Antonio Vicente's farfar heter Manuel dos Santos Vicente och hans farmor heter Sofia de Jesus. Hans morfar är okänd och hans mormor heter Lucinda Antónia.  
 
Vi misstänker att det är Jorge Antionio Vicente's mormor eller mormors mor som bar namnet de Beaumont, men vi är inte säkra. Jag har försökt kontakta arkivet i Braganca, men jag får inga svar på mina mail. Jag är helt ny inom släktforskning, så jag har inga kontakter, och jag är helt okunnig i genomförandet av själva släktforskningen.  
 
Jag hoppas det inte blev allt för krångligt nu, och jag hoppas verkligen att någon som kanske har erfarenhet av att forska i Portugal kan hjälpa mig hitta något. Kanske finns det mer information om hans släkt på något arkiv i Braganca eller liknande?
 
Tack återigen för er hjälp!
 
Med vänlig hälsning,
Kevin

2015-05-18, 09:51
Svar #4

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag behöver hjälp av någon med portugisiska som modersmål för att översätta några släktforskningsrelaterade termer för föreningen DIS räkning. Det är några nya termer som ska användas i Disgen2015.
Finns det någon som kan hjälpa till?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna