ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thailand  (läst 1913 gånger)

2003-05-12, 12:18
läst 1913 gånger

Utloggad Martin Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2018-08-04, 12:09
    • Visa profil
Jag har rötter på min mors sida från Thailand. Är det någon här som har erfarenhet hur man släktforskar i Thailand?

2003-05-17, 17:09
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Lite om möjligheterna att släktforska där finns iaf i ett kapitel i min och Elisabeth Thorsells bok Finn din släkt!
 
Det kapitlet är oförändrat jämfört med motsvarande artikel i den SvD-artikelserie som boken bygger på. Tidigare låg artiklarna kvar på SvD:s hemsida, men tyvärr verkar de ha tagits bort alldeles nyligen.
 
Jag kan iaf berätta så mycket som att en speciell sak med Thailand är att innevånarna har två namn, både ett officiellt med för- och efternamn och ett smeknamn (enligt deras gamla tradition). Detta kan förstås komplicera forskningen.
Ulf Berggren

2004-05-16, 10:00
Svar #2

Jan Nordlander

Alla thailändare är bokförda i ett hus- eller fastighetsregister där man kan se påbrået åtminstone en generation bakåt, men du måste förstås veta i vilken by och vilket distrikt din mor eller henne släkting var född för att kunna vända dig dit. Språket är ett problem, det är osannolikt att lokala funktionärer förstår engelska. Lycka till i alla fall!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna